Den nya variabel-tråden

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Grattis Katarina!
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Grattis Katarina!

Att du orkar gå upp så tidigt på morgonen är en bragd i sig :D

Vädret har varit riktigt dåligt här de senaste 2 dagarna och det verkar inte bli något bra ikväll heller, men prognosen för sön/mån ser bra ut.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Inte ska ni gratta mig för att jag prickade in obs 11000 som förresten Hernan borde fått då han obsade samme gamle chi Cyg en minut före mig men rapporterade in idag :) Morgonobs lite snabbt före frukost (obsarna är ju rapporterade i UT-tid så de verkar tidigare än de är) utan instrument förutom glasögon är inte så jobbigt, bara kul. Den där 10 star tutorial (https://www.aavso.org/10-star-training" onclick="window.open(this.href);return false;) med färdiga kartor för att obsa utan instrument är verkligen BRA!

Apropå obekväm tid så var ju Martin (Präriefoten) flitig inatt igen!! Och så undrar jag lite hur det är med Chris Allens obsar (ANC), har han lagt av efter 27 september?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Apropå aktuella pulserande variabler:

I detta dokument från en föreläsning som hölls tidigare i år om interferometri av klassiska pulsatorer finns en riktigt häftig närbild av Chi Cyg:

http://www.rrl2017.pl/presentations/Int ... Krakow.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Riktigt så detaljerad bild får jag inte med kikare 10x25 ... men det instrumentet (99 kr) passar ändå perfekt just nu för att bestämma stjärnans magnitud!

Längst ner i dokumentet finns förresten en motsvarande bild av en annan klassisk pulsator, Betelgeuse.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Intressant! Kommer tänka på VLT-bilden av Betelgeuse nästa gång jag skattar den! Apropå röda stjärnor (som tex T Lyr) så läste jag igår i en bok (Bojan Kambic - "viewing the constellations with binoculars") om att när man ska skatta röda stjärnor rekommenderas inte rödlampa utan mer vitt dämpat ljust, annars är risken stor att man får en underskattning. Jag (mfl?) använder rödlampa rätt så "hejvilt".

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Jag läste för ett tag sedan en artikel där författaren bestämt hävdade att svagt vitt ljus inte förstör mörkerseendet mer än svagt rött ljus. Han uttryckte dock också en tanke med innebörden "detta kommer aldrig gå att övertyga amatörastronomer om" ...

Jag har ingen välgrundad åsikt huruvida det stämmer att man lika gärna kan använda svagt vitt ljus. Har alltid använt rött ljus. Men det vore rätt kul att testa, även om det nog är svårt att dra någon säker slutsats av ett sådant test.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Katarina H wrote:Inte ska ni gratta mig för att jag prickade in obs 11000 som förresten Hernan borde fått då han obsade samme gamle chi Cyg en minut före mig men rapporterade in idag :) Morgonobs lite snabbt före frukost (obsarna är ju rapporterade i UT-tid så de verkar tidigare än de är) utan instrument förutom glasögon är inte så jobbigt, bara kul. Den där 10 star tutorial (https://www.aavso.org/10-star-training" onclick="window.open(this.href);return false;) med färdiga kartor för att obsa utan instrument är verkligen BRA!

Apropå obekväm tid så var ju Martin (Präriefoten) flitig inatt igen!! Och så undrar jag lite hur det är med Chris Allens obsar (ANC), har han lagt av efter 27 september?

Katarina
Haha! Möjligheten (och då och då faktum) att någon annan kan just i samma tillfälle befinna sig ute och uppskatta precis samma stjärna är ett vackert plus i denna hobby! :) Dessutom ger det det guldkantade chansen att kolla på varandras relativa noggrannhet. detta gör jag ibland, framförallt med AAVSO:s LCG Jag vet att jag har ibland en tendens att överskatta magnituden, mycket röda stjärnor är värst. Det finns också bättre magnitud områden än andra, beroende på instrument. Med min 102 mm har jag märkt att i området kring mag 9.0 - 10.0 hamnar mina skattningar väl bland de flesta av andras. Å andra sidan, stjärnor över mag 6.5 blir svåra. Det möjligtvis tyder på att det lämpar sig bäst med någon annan, mindre instrument i det området.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Noterbart från SVO:
Under de 14 senaste kalenderdygnen har det kommit in obsar av Chi Cyg under 13 olika dygn. Vi är nu uppe i 9 dygn i sträck. Något av SVO-rekord för en enskild variabel?

Mvh
Hans Bengtsson
nike44
Posts: 35
Joined: 2013-09-18 18:37:44
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by nike44 »

Hej alla.

Lyckades få några ynka obs ikväll, innan molnen rullade in
här i Stockholm.
Chi Cyg mag 5.2, håller på att avta i maklig takt.
R Crb mag 6.6, verkar att ha ljusnat lite mer än på den senaste tiden!
T Crb mag 9.7, inget nytt där för tillfället.

Hälsningar till alla variabilister.

KG Andersson.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Kul med alla som kan obsa/har obsat nu. Har ett envis molntåg över Floda så ger upp nu. Bra att vi inte släpper taget kring chi Cygni!

Edit: Det sprack upp - en stund!!!
medusa_blinking.jpg
medusa_blinking.jpg (33.33 KiB) Viewed 4025 times
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Hej KG!

Jag blir alltid extra glad när jag ser att du skickar in obsar! Du är verkligen en av de legendariska svenska amatörastronomerna som liksom alltid har funnits ... åtminstone fanns du alltid med på observatörslistorna i Darsenius bulletiner när jag började 1969. Vilket år gjorde du dina första variabelobsar?

Mvh
Hans Bengtsson
nike44
Posts: 35
Joined: 2013-09-18 18:37:44
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by nike44 »

Hej Hans!

Jag började att obsa regelbundet 1965. Stjärnorna var T, RS och S UMa.
Jag hade redan börjat lite försiktigt 1964 med S UMi, men tröttnade på den
för att den var för svår att hitta med 50 mm refraktorn som jag använde då.
Ja och på den vägen har jag sen fortsatt.
Darsenius och hans bulletiner, ja vilken nostalgitripp, det var tider det. :D

Hälsningar
KG Andersson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Du måste vara den ende svensk som observerat variabler under mer än ett halvt sekel. Du har inte kvar några obsar före 1974, utan skickade dem bara till Darsenius? Hans pärmar med inkomna obsar tycks vara försvunna för eftervärlden. Att hitta dem vore ungefär som att hitta dödahavsrullarna eller något sånt. Vi har väl inte helt gett upp hoppet men nästan.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Ja, november har verkligen varit fantastiskt bra hittills.
Efter ett par dåliga dagar, så var det återigen jättefint ikväll, så det blev en hoper med obsar.

Chi Cyg är ju ett välbesökt objekt, undrar om den har bestämt sig för att börja dala nu - den tycks ju vilja hänga sig kvar däruppe runt magnitud 5.
RS Cyg är otroligt vacker nu när den lyser lika starkt som sin 7.1 kompanjon. För de som inte obsat den tidigare, passa på!

En ganska ny bekantskap (som jag upptäckte tack vare Hernáns obsar) är Z Peg. Stjärnan i sig är väl ganska anspråkslös men den ligger väldigt fint strax under Alpha And där en räcka av ganska ljusa stjärnor ligger som ett band ner mot Z peg vilket gör att den är väldigt lätt att hitta.

KG, väldigt kul att du är tillbaka med lite obsar.
Jag har förstått att du började långt tidigare än mina första obsar som jag tog som 12-åring i april 1974, men det är ju lite kul att våra första obsar i SVO är registrerade samma månad och år :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Noterbart från SVO:
Under de 14 senaste kalenderdygnen har det kommit in obsar av Chi Cyg under 13 olika dygn. Vi är nu uppe i 9 dygn i sträck. Något av SVO-rekord för en enskild variabel?

Mvh
Hans Bengtsson
Denna utmaningen kunde jag inte motstå att kolla upp! Det visade sig att observera samma variabel 9 dagar i sträck inte var så ovanligt i SVO. För att slå rekordet behövs betydligt fler dagar i rad.

8 dagar i rad har gjorts 39 gånger
9 dagar i rad har gjorts 17 gånger (inklusive chi Cyg nu)
10 dagar i rad har gjorts 13 gånger
11 dagar i rad har gjorts 5 gånger
12 dagar i rad har gjorts 2 gånger (Z Cam 1973-08-17 och R CrB 1989-08-24)
13 dagar i rad har gjorts 1 gång (R CrB 1989-09-23)
14 dagar i rad har gjorts 3 gånger (SS Cyg 1973-08-15, SS Cyg 1990-04-23 och eps Aur 2010-03-12)
15 dagar i rad har gjorts 2 gånger (V1974 Cyg 1992-05-21 och V0339 Del 2013-09-19)
20 dagar i rad har gjorts 1 gång (chi Cyg 2008-12-19 Detta var under Astronomiguiden-tiden då det efter en kampanj från bl.a Hans B många nya ville testa att observera stjärnan)
24 dagar i rad har gjorts 1 gång (V0339 Del 2013-08-22 Detta var den starka novan i Delfinen. Vädret måste ha varit ovanligt klart den hösten. Serien kunde blivit betydligt längre för under 51 dagar i följd var det bara 3 dagar då ingen obs gjordes.)
Thomas Karlsson