Den nya variabel-tråden

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Präriefoten »

Hej,

Blev ingen obs for min del igår, förhoppningsvis ikväll.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Hej!

Det ser ut som att det blir goda chanser för klar himmel ikväll, åtminstone i sydligaste Sverige, såsom vid östkusten ända upp till Upplandskusten.

Passa på!

Från klart.se:
Screenshot2.png
Screenshot2.png (99.13 KiB) Viewed 4471 times
Hemma ser ut så här (SMHI):
Screenshot.png
Screenshot.png (95.3 KiB) Viewed 4471 times
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Idel tjocka här i Västergötland. Försökt fånga chi cyg i någon MOLNlucka men luckorna var för små. DHEB, nu förstår jag varför du heter DHEB, det är ju ditt Aavso-id. Ser att sen du gjorde din ugnslucke/molnlucke-obs har det kommit in 9 obsar totalt (globalt) så det är inte helt "hopplöst" :)
Förresten, slänger in en podcast av visserligen äldre datum, men alla kanske inte hört den.

http://www.astronomycast.com/2007/02/ep ... ble-stars/" onclick="window.open(this.href);return false;

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Precis! Det stämmer att DHEB är mitt AAVSO id. Anledningen är att jag skaffade konto på det här forumet innan jag fick mitt VSO namn, så jag använde AAVSO id här.

Tråkigt med kortvariga luckor där du är, Katarina. Dock, som du noterar, är inget helt hopplöst. Thomas (KTS) har lagt en del obsar på sistone, men jag har förstått att han kör ganska mycket med fjärrteleskop, inte vet jag var i världen, så det svenska vädret är inte viktigt för det.

Här finns inte än en susning om en stjärnklar himmel. Hoppas prognosen håller, men man kan inte utesluta en falsk larm.

Tack för länken till poden. Blir intressant att lyssna.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

Jag använder två olika fjärrteleskop. Dels COAST på Teneriffa (http://www.telescope.org" onclick="window.open(this.href);return false;) och dels T5 teleskopet hos iTelescope i New Mexico, USA (http://www.itelescope.net" onclick="window.open(this.href);return false;). Tyvärr har vädret på Teneriffa varit rätt dåligt senaste månaden så det har bara blivit enstaka nätter med bilder i motsats till i somras och tidig höst då jag fick bilder därifrån i princip varje natt.

En annan trevlig pod-serie är UR Bildningsbyråns serie om rymden, http://urplay.se/serie/192811-bildningsbyran-rymden" onclick="window.open(this.href);return false; som jag stötte på häromdagen. Många svenska astronomer blir intervjuade och berättar om olika ämnen inom astronomin på ett lättsamt sätt. Serien kom 2016 och finns tillgänglig till 21 december på URplay.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Mycket trevlig pod-serie du tipsade om Thomas, den hade jag helt missat. Avsnittet med titeln "Universums alkemister" var ju bra tex.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Äntligen en klar kväll igen :)
Synd att månen kom upp så pass tidigt som den gjorde, men det förtog inte glädjen över att vara ute igen och skatta variabler.

Var igång redan lite efter 17:30 och lyckades därmed få ett par obsar av R och T Crb innan Norra Kronan försvann ner bakom hus och träd.
Jag var ute ungefär 2 timmar och totalt blev det 30 obsar idag.
En helt ny variabel ikväll, TT Peg, som Hans tipsade om för ett tag sedan. Tycks dock inte vara någon populär stjärna, varken i SVO eller AAVSO, 4 obsar de senaste 3 åren, varav 3 från Hans :D

Verkar som om Z Uma har vänt uppåt igen (skattade till 8.3 ikväll), efter ännu ett ljusstarkt minimum. Nu börjar den ligga besvärligt till för mej, så antingen får jag försöka obsa den väldigt tidigt eller också väldigt sent på kvällen.

RT Cyg är väldigt stark just nu, skattade den till 6.7 ikväll så kanske dess max blir starkare än senast?
Kvällens stjärna blir, återigen, RS Cyg, jag bara älskar att titta på den :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Glad att höra att någon kan njuta av himmelen och skatta några variabler! Här har vi ett kompakt molntäcke med några envisa snöbyar. Ska försöka titta på TT Peg någon gång när det klarnar.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Hej!

Ser att några av er har haft tillfälle att observera. Katarina du har visserligen haft tidig morgon idag :)

Vi har haft mycket moln på sistone. Idag samma fenomen som många andra dagar nyligen: moln, 100%, fast ganska låga, och ovanpå dem klar himmel. Molntäcket sprack dock ca kl 17 och fram till 18 hade vi stundvis stora luckor. Hann då med två uppskattningar: khi Cyg och Z Peg. Det lånar sig att ha ett öga på vädret!

Antagligen har vi bra väder på gång med start i morgon söndag och fram till tisdag. Det var på tiden!
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Gissar på att ni andra fortfarande är ute. Härligt ute idag. Tog 19 st variabler och det gick ganska lugnt till eftersom jag hade förberett obsandet en del idag. Avslutade med att kolla på Uranus i 15x70-kikaren längre ned i trädgården. Letade efter omi Cet men den var nedom trädtopparna. Månen var sjukt stark så flydde in. Chi cyg på 5.7.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Vilken tur, Katarina. Jag ska precis ut efter mina gäster gick hem ...
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Jag har precis kommit in efter mitt obs-pass ikväll.

Som tur är så kunde jag ta de flesta variablerna i riktningar där månen inte ställde till det alltför mycket.
Försökte mig på ett par obsar i Andromeda men det var näst intill hopplöst, det var med nöd och näppe jag kunde urskilja TU And i teleskopet trots att jag skattade den till 8.0.
Allt som allt, 25 obsar idag. Skattade RT Cyg till 6.3 idag, det ljusaste jag någonsin sett den.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

In också efter en kämpig session, med både månen och grannarnas julbelysning i full fart. Ägnade lite tid åt Andromeda och det blev tur med T och TU. Sedan tittade bort från månen och det blev Cygnus och Lyras tur. Jag skattade också RT Cyg (men för mig blev det 6.9), W Lyr är redan 8.4 och på väg ner. Kämpade men missade Mira bakom träden, under starkt månljus och julglitter ...
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Det är ju för bedrövligt med julbelysning. Grannen har hängt upp ett arrangemang med hundratals lampor i sin flaggstång så det blir formen av en julgran - ca 10 m från min obsplats. Den kom upp i mitten av november. Men det går an ändå.

Grattis till utmärkelser båda ni Martin och Hernán:
2017-11-10: Martin Johansson fick Järnstjärnan av 1:a magnituden för 50 visuellt gjorda observationer.
2017-11-19: Hernán De Angelis fick Bronsstjärnan av 3:e magnituden för 100 visuellt gjorda observationer.
SAAF gratulerar och önskar lycka till med framtida observationer!

Och till mig själv som kom upp till 250 st igår. Nu blir det en ökenvandring mot 500... :)

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Tack, Katarina. Det går verkligen framåt med ditt obsandet också.

Jag vaknade tidigt idag och passade att skatta Z UMa och R Leo, den sistnämnda för första gången denna cykel. En fin stjärna, R Leo, lika vacker och roligt att skatta som khi Cyg.