Den nya variabel-tråden

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Tack Katarina och Gustav! Tiden går fort när man har det roligt!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Maj är en mycket fin obsmånad från Göteborgs latitud. Ofta klart väder, som i år, varmt och behagligt. Dock är det en fördel om man inte måste stiga upp alltför tidigt nästa morgon ...

Igår kväll blev det 22 variabler för min del, med 8-tum f/5 Newton på balkongen. Precis lagom, jag kunde unna mig ett timslångt uppehåll dessutom. Auriga börjar komma oroväckande långt mot nordväst, men det funkar nog någon vecka till att obsa novan för min del.

I sydväst dyker Leo upp under kvällens lopp, jag kan inte se rakt åt söder. R Leo på väg att avta i ljusstyrka men är fortfarande fin redan i sökaren. Obsade också AO Leo, en stjärna som klassas som mira men som egentligen är SRA enligt mitt förmenande. Den hade magnitud 12.2, var betydligt ljusare än kompanjonen av magnitud 12.9.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

Jag var ute en sväng igår och observerade från balkongen, som nu går att använda igen efter att varit blockerad då mitt hus renoverades och målades om. Det har blivit flera kortare observationspass senaste veckan. Härligt ljummet väder och klar himmel och fortfarande hyfsat mörk himmel efter 23:30. Mest har det blivit variabler och Jupiter jag tittat på. Jag kan precis ana de två starkaste banden på Jupiter med min 25x100, sen är det alltid intressant att följa månarnas dans och hur de förflyttar sig dag för dag.

Bland variablerna noteras att miran R Cyg har ett rätt ljust max just nu, magnitud 6.7. R Cyg ligger nära både CH Cyg och RT Cyg. Den symbiotiska stjärnan CH Cyg som varierar rätt oregelbundet i ljusstyrka är också ovanligt ljusstark just nu, bedömde den till 6.5. Miran RT Cyg är snabbt på väg upp, ligger runt mag 9 nu. R CrB har inte riktigt orkat upp till sin normalnivå på mag 6.0, den har de senaste månaderna legat fast på 6.7 till 6.5. V Boo har ökat i ljusstyrka, 8.6 till 7.8 under maj, men börjar bli obekväm för mig att se då den ligger så högt upp på himmeln. Har också sett två miror i Jungfrun, S Vir nära Spica och R Vir under Vindemiatrix. S Vir verkar precis ha passerat max på runt mag 7 och R Vir som ökat snabbt senaste veckorna bör nu vara nära max, bedömde den till 6.5 igår. Miran W Lyr bedömde jag till 9.2 igår, den är på väg upp. R Ser är också snabbt på väg upp, 7,5 igår, medan U Ser är på väg ner.
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Hej! Mycket fina dagar har vi haft också här. De senaste två nätter dock har vi haft lite dålig transparens, med all pollen i luften. Nätterna börjar bli mycket korta och säsongen närmar sitt slut för mig.

Gustav: vad händer med AF Cyg? För tre dagar sedan uppskattade vi båda den nästan samtidigt, men på olika magnituder: 7.8 (du) och 7.4 (jag). Först var jag övertygad att jag hade uppskattat fel och bestämde mig för att upprepa skattningen följande kväll. Jag gjorde så och konstaterade att den var faktiskt tydligen ljusare än komp 7.6, och bara en aning svagare än komp 7.2. Till min förvåning såg jag att det finns en annan observatör (John Bortle i USA) som uppskattat till samma 7.4 som jag samma dag som jag, och samtidigt andra som har uppskattat på ~7.8 som du. Vad händer? Är vi galna allihopa? :green: Detta är märkligt. Kan det vara så att kanske spektrumet av den här stjärnan har någon konstighet som gör att olika observatörer kan ha så olika uppfattningar? Bara undrar.

/H.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

En liten kommentar angående den symbiotiska variabeln CH Cyg: den är nu ljusare än den varit någon annan gång sedan det långa stora utbrottet åren 1981-84!

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by wilt »

Hej,

Visuella obsar brukar ha en spridning på en halv magnitud eller däromkring när man kollar på ljuskurvor där många olika observatörers observationer är inlagda. Dels finns det ett "tillfälligt fel" som jag tror ligger på runt 0.1-0.2 magnitud för många observatörer, dels tror jag att det ibland finns ett slags systematisk avvikelse, en "personlig ekvation" för varje observatör. Jag har dessutom en känsla av att denna spridning mellan olika observatörer är större för vissa variabler än för andra variabler, beroende på saker som stjärnans färg och färgseendet hos observatören.

Jag roade mig med att kolla mina obsar av AF Cyg (blåmarkerade i ljuskurvan) och där ser man att mina obsar oftast ligger i den undre delen av den spridning på ungefär 0.5 magnituder som finns för data i AAVSOs databas.
afcyg.png
/Gustav
DHEB wrote: Gustav: vad händer med AF Cyg? För tre dagar sedan uppskattade vi båda den nästan samtidigt, men på olika magnituder: 7.8 (du) och 7.4 (jag). Först var jag övertygad att jag hade uppskattat fel och bestämde mig för att upprepa skattningen följande kväll. Jag gjorde så och konstaterade att den var faktiskt tydligen ljusare än komp 7.6, och bara en aning svagare än komp 7.2. Till min förvåning såg jag att det finns en annan observatör (John Bortle i USA) som uppskattat till samma 7.4 som jag samma dag som jag, och samtidigt andra som har uppskattat på ~7.8 som du. Vad händer? Är vi galna allihopa? :green: Detta är märkligt. Kan det vara så att kanske spektrumet av den här stjärnan har någon konstighet som gör att olika observatörer kan ha så olika uppfattningar? Bara undrar.

/H.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Så är det nog, Gustav. Jag har inte så många obsar som du, men jag verkar ha den motsatta situationen, mina obsar har en tendens att hamna nära den ljusa kanten:
AF-Cyg.png
Hur som helst, jag har nu packat båda teleskop i sina väskor, där de ska vila sig under den ljusa sommaren fram till slutet av juli. Säsongen är slut för mig. Det är inte bara de ljusa nätterna, jag har också på gång ett byggprojekt hemma och en tätt arbetsschema som gör att astronomin måste nu prioriteras ned. Och det är bra så. Jag är nöjd! Jag har haft det så roligt denna säsong 2017-2018, med hela 85 sessions och 571 variabel observationer sedan 2017-06-22 och hela 94 (för mig) nya stjärnor. Denna säsong var tiden där jag kom igång på riktigt med variabler och det känns mycket bra. Om det inte vore nog så har jag också etablerat kontakt med er, svenska variabilister, vilket är också ett jätte plus! (Tack Thomas för att du bjöd mig in!). Jag ser fram emot nästa säsong!

Vi hörs och kanske ses någon gång i någon variabel träff någonstans!

/H.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

När det gäller AF Cyg så ligger jag, i likhet med Gustav, systematiskt på något svagare magnitud än medelkurvan. Jag har som rutin att först göra en obs i sökaren 9x50, och därefter defokusera synfältet i teleskopet så att stjärnorna blir skivor och inte punkter.

Resultatet med den första metoden brukar ge ca 0.2 magnituder ljusare magnitud för AF jämfört med den senare metoden. Den magnitud jag rapporterar är medeltalet av de två skattningarna.

Det går för mig inte åt någon extra tid att tala om att kolla även i teleskopet, eftersom jag ändå brukar obsa AW Cyg alldeles intill, och den ser jag inte i sökaren.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

Jag har uppdaterat periodelementen i SVO för AF Cyg. Som underlag använde jag våra obsar sedan 2008. I VSX står det att den har en huvudperiod på 92.5 och sekundära perioder på 175.8 och 941.2 dagar. Det verkar nu som att det är den mellersta perioden som nu är mest dominant. För de 10 senaste åren fick jag 175.0 som bästa period. Testade också alla obsar sedan 1990 och framåt, då blev bästa period 176.3. En kortare sekundär finns också, men den ligger snarare på 95 än 92.5 och är inte alls lika tydlig.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Det blev några variabler (9 stycken) för min del den gångna natten, däribland novan V392 Per. Det som förvånade mig mest var färgen på R Leo! Jag har tidigare gjort 113 skattningar av R Leo, visst ser man alltid att den är röd, men det är ändå ingen kolstjärna utan den har sent M-spektrum och ganska måttligt B-V.

Men just igår kväll framstod R Leo som extremt röd i teleskopet. Jag kan inte minnas att jag någonsin tidigare sett en lika röd stjärna, knappast ens U Cyg. Vet inte den exakta orsaken, men anomalin bör ha att göra med vår atmosfär eftersom stjärnans färgindex rimligen bör ha varit det gamla vanliga.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by wilt »

DHEB wrote: Hur som helst, jag har nu packat båda teleskop i sina väskor, där de ska vila sig under den ljusa sommaren fram till slutet av juli. Säsongen är slut för mig. Det är inte bara de ljusa nätterna, jag har också på gång ett byggprojekt hemma och en tätt arbetsschema som gör att astronomin måste nu prioriteras ned. Och det är bra så. Jag är nöjd! Jag har haft det så roligt denna säsong 2017-2018, med hela 85 sessions och 571 variabel observationer sedan 2017-06-22 och hela 94 (för mig) nya stjärnor. Denna säsong var tiden där jag kom igång på riktigt med variabler och det känns mycket bra. Om det inte vore nog så har jag också etablerat kontakt med er, svenska variabilister, vilket är också ett jätte plus! (Tack Thomas för att du bjöd mig in!). Jag ser fram emot nästa säsong!

Vi hörs och kanske ses någon gång i någon variabel träff någonstans!

/H.
Kul att se hur bra det gått för dig med dina observationer! Och jag håller med - vore trevligt att ses på någon variabelträff framöver.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by wilt »

chcyg.png
chcyg.png (18.58 KiB) Viewed 6302 times
6.5 i natt.

En spännande variabel!

/Gustav
Hans Bengtsson wrote:En liten kommentar angående den symbiotiska variabeln CH Cyg: den är nu ljusare än den varit någon annan gång sedan det långa stora utbrottet åren 1981-84!

Mvh
Hans Bengtsson
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

CH Cyg har nu hastigt avtagit markant i ljusstyrka, från visuell magnitud 6.8 den 24 juni till ca 7.7 den gångna natten (28-29 juni).

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Tänkte tanken ang obs av CH Cyg..men mkt tanke o ingen verkstad här f n.. :D
Det var ju nån konferens i juli i UK tror jag det var. Några som ska dit?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Hej! Jag hade turen att besöka Öland i veckan, dit jag även tog det lilla teleskopet. Det var tyvärr molnigare än vad jag hade önskat men åtminstone fick man en bra kväll att njuta. Passade speciellt på den öppna och vida öländska horisonten för att titta på planeterna, som var lågt över horisonten och deras bilder var därmed av ganska dålig kvalitet, men det blev ändå fint. Himmelen var ganska ljus men det gick bra att uppskatta några få variabler. Det var en bra start på den nya variabel säsongen!