Den nya variabel-tråden

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Efter hela 11 mulna dagar (och sina lika molniga nätter) kunde jag äntligen observera ikväll. I början var det väldigt dimmig och transparensen dålig. Bara efter 2340 blev det en anning bättre. Gjorde enbart fyra obsar: R Gem, R Leo, Y Per, Z UMa. Det ska räcka, det är ju alldeles för kallt och fuktigt.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Såg att Björn Karlsson och Jan Kvapil fanns med här:

https://www.aavso.org/observer-awards-2018" onclick="window.open(this.href);return false;
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Man kan där också notera att Hambsch i Belgien nu passerat 1.7 miljoner (!) CCD-mätningar. Det handlar om automatiska processer hela vägen från exponering och mätning till databasen, från ax till kaka.

Mycket imponerande ... men jag vet inte om hobbyn variabla stjärnor för utövaren blir så mycket roligare och mer spännande än den är för oss, vi som håller oss på mera blygsamma nivåer antalsmässigt? Fullkomlig automatik kan nog ta bort lite av glädjen?

Under alla omständigheter så presterar vi bra inom svensk variabelastronomi. Satsningen på gammaldags visuella observationer av kända variabler i kombination med CCD-mätningar av dåligt kända miror (och bifångstvariabler!) har visat sig mycket fruktbringande. Även det nya variabelupptäckarprojektet har gett utmärkta resultat. Bevisligen har vi med våra begränsade resurser på kort tid upptäckt minst 16 tidigare okända variabler, sådana som inte avslöjats inom ramarna för stora vetenskapliga projekt.

Variabelastronomi är i sanning en fascinerande del av naturvetenskapen, på så sätt att det inte behövs väldiga resurser utan mest av allt en god planläggning och fokusering för att komma någonstans.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Januari har i stort sett varit ganska dystert för astronomi i vår del av världen. Ändå såg jag igår i klart.se att det fanns sannolikt chans för en lucka i molnen tidigt på morgonen idag. Gick ut 0530 och ganska precis fanns tillfälliga luckor mellan molnen som sprang västerifrån. Hann göra bara två skattningar (R CrB, V Boo) innan det var dags att göra annat viktigt (frukost & jobb). 1.7 miljoner skattningar?! Ju, inte mitt mål iaf, och med tanke på denna vinters molnighet är jag inte helt missnöjd med hur det har gått hittills för oss :)
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Helt otroligt att det lyckades bli stjärnklart ett par timmar igår kväll, det har man inte varit bortskämd med de senaste 2 månaderna.
För er som varit med länge i gamet, när var det senast en sådan här bedrövlig vinter?

Nåväl, väldigt kul att få se lite stjärnor igen, men det kändes väldigt ringrostigt eftersom jag bara varit ute en enda gång sedan början av januari.
Fick ihop 10 obsar, roligt att få återse T Uma (en av mina favoriter) och även att se R Gem så väldigt stark som den är nu.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Instämmer! Jag hade tur från skymningen och fram till 22, dock i minus 11 grader, vilket är en upplevelse i sig. R Gem är superljust just nu, och med glädje fick jag se igen både S och T UMa. Också R Ari är fortsatt stark.
Vad jag kommer ihåg och från mina nateckningar var perioden från november 2015 till februari 2016 också väldigt dålig.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

Jag var också ute och observerade några timmar igår. -8 var det här, men helt lungt så det funkade med lite extra kläder. Jag observerar ju från balkongen så jag springer in och ut en hel del så man inte hinner bli nedkyld. Mira syntes fortfarande för blotta ögat, tyckte den var lika stark som för en månad sedan (3.4). Ca 18:20 gled en ljusstark "silverkula" över himmeln. Misstänkte att det var ISS vilket sedan bekräftades på heavens-above.com. La också som ni andra märke till att R Gem var ovanligt ljus (6.5), synd att jag missat den uppstigande fasen den här säsongen. Lite senare observerade jag RS Cnc och såg en extra stjärna som inte var med på kartan. Såg sen att det var Ceres som är i opposition nu. Sammanlagt blev det 16 variabler + foton på epsilon Aurigae.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Det kan nämnas att länken till NSVS, som varit borta länge, nu åter fungerar:

https://skydot.lanl.gov/nsvs/nsvs.php" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Det kan nämnas att länken till NSVS, som varit borta länge, nu åter fungerar:

https://skydot.lanl.gov/nsvs/nsvs.php" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
Funkar NSVS för dig nu Hans? Tyvärr funkar det fortfarande inte hos mig. Ibland kommer jag så långt att jag får upp första sidan, men sen går det inte att komma vidare. Får att sidan inte svarar till slut. Däremot funkar den från min flickväns nät... Vet inte vad jag gjort för att bli blockad...
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Det funkade för en kort stund sedan, jag fick upp en lista med stjärnor.

Nu funkar det inte, jag får ingen lista med stjärnor trots att jag kommer till startsidan.

Edit:
En halvminut senare: funkar!
Ytterligare en halvminut senare: funkar inte!

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Verkar fungera när jag klickar på nedre knappen "Submit Query", men inte när jag klickar på den den övre!

mvh
Hans Bengtsson
nsvs.PNG
nsvs.PNG (56.61 KiB) Viewed 5755 times
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Kanske av intresse: SS Cyg är sedan två tre dagar i utbrott. Den kan ses vid västra delen av himmelen, fortfarande ganska hög efter solnedgången.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Enligt senaste månadsbrevet:

Under februari har följande utmärkelser delats ut
-------------------------------------------------
2018-02-22: Hernán De Angelis fick Bronsstjärnan av 2:a magnituden för 250 visuellt gjorda observationer.
2018-02-23: Ulf R Johansson fick Järnstjärnan av 1:a magnituden för 50 visuellt gjorda observationer.
SAAF gratulerar och önskar lycka till med framtida observationer!

=========================================

Grattis Hernán och Ulf!!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Tack, Katarina! Det var en mycket rolig februari månad för variabler här, trots molnen fanns det många luckor som man kunde utnyttja.

Vi hoppas på en bättre mars månad för alla! :good:
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

Idag fick jag äntligen bilder från COAST-telskopet igen. Under hela februari har det legat snö i bergen på Teneriffa och COAST har inte varit igång. Man kan se t.ex. här https://twitter.com/PirateOU" onclick="window.open(this.href);return false; hur det sett ut. COAST är fortfarande efter ett år i ett slags provdrift där bara före detta användare av gamla BRT (Bradford Robotic Telescope) kan använda teleskopet. Detta har varit mycket fördelaktigt då man inte behövt konkurera med så många andra användare och det dessutom varit gratis att använda. Dock står det på hemsidan nu att de förbereder att öppna för allmänheten rätt snart. Vad detta innebär vet jag inte, som vanligt är det väldigt dåligt med information från Open University.
Thomas Karlsson