Den nya variabel-tråden

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Bra jobbat allihopa! Jag har rest en del och varit tvungen att prioritera annat än astronomin. Har dock gjort fyra nya obsar under december men inte hunnit rapportera än.

Gott Nytt År till alla!
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Kul att höra från dig Hérnan, tänkte att du storknat, men icke då :)

I dessa ASAS-SN-tider funderade jag över meningsfullheten i att obsa variabler. Är det lika bra att lägga av nu när det finns automatkameror som patrullerar himlen varje natt? Kollade in data från en av mina favoriter; Z UMa. ASAS-SN är bara bra ner till typ 8 (bra och bra...och exakt var gränsen går hittar jag ingen exakt källa på..8 eller 9...) så jag tänkte det kunde vara kul att se HUR bra resp HUR dålig den är i olika utmed Z UMa-kurvan som rör sig i både "bra" och "dåligt" intervall. Har valt att inte lägga in data från AAVSO då jag tycker det blev för krångligt (viva SVO däremot).
zuma_nov2013_till nu.jpg
Slutsats: för ljusare variabler (vilket är det jag dragits till det senaste) är det fortfarande meningsfullt att obsa variabler. Kom gärna med mothugg ang de svagare :)

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Äntligen en stjärnklar kväll (nåja, en stund i alla fall), det var 2 veckor sedan jag var ute sist.
Lyckades få med 13 obsar innan molnen rullade in och kvarts-lampan i öster började lysa upp.

Noterade att W Lyr har rasat rejält (10.5 ikväll) och likaså Z Cyg (11.2 ikväll).
Även RT Cyg tycks nu ha passerat sitt max och är på väg nedåt igen.
Skattade såklart också Chi Cyg, 6.9 ikväll.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Katarina:

Diagrammet för Z UMa illustrerar väldigt tydligt att ASAS-SN kan användas bara för variabler som är svagare än visuell magnitud ca 10, dvs där vi drog gränsen i projektet.

Björn:
Bra att du fick en stund under stjärnhimlen. Jag nöjde mig med att kolla Chi Cyg, fick också magnitud 6.9. Sedan massor av moln tyvärr.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Kunde inte riktigt släppa detta med ASAS-SN-data och hur de är egentligen. Kvaliteten utmed de olika intervallen. Z UMa kanske var ett bra slumpval..för när jag valde Chi cyg så får jag en löjligt snygg kurva, typ "fixad"? Figuren är inte perfekt pga för mig ny excel-version (och lyckades inte ens beskära den då jag inte har mitt kära irfanview på denna dator...men jag tror ni förstår bilden ändå) jag inte kan så bra men Blåa är iaf SVO-obsar och röda är punkter från ASAS-SN-data för chi cyg.
chi_cyg_svo_asassn.jpg
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

Jag läste att ASAS-SN använder en speciell teknik för starka stjärnor där man ersätter överexponerad pixlar i stjärnornas centrum med framräknade värden från de kvarvarande, ej överexponerade, pixlarna runt centrum. På så sätt kan de observera ljusare stjärnor än gränsen som annars är runt magnitud 10. Ditt exempel för Z UMa visar att den här tekniken kanske inte blir rätt för alla stjärnor, så man bör nog vara försiktig att använda ASAS-SN för ljusare stjärnor än mag 9-10.

Med stora surveys som ASAS-SN blir nog amatörvariabelobservatörernas roll annorlunda i framtiden. Det är en diskussion som pågått ett tag på AAVSO har jag sett. Kanske får amatörerna bli mer proffesionella och göra som vi, uttnyttja surveys för att analysera gamla stjärnor eller hitta nya variabler i det digra materialet som olika surveys ger. Även om det inte blir lika vetenskapligt viktigt att göra visuella observationer tycker jag ändå det är en trevlig hobby och en helt annan upplevelse än att se ett digram eller tabell med siffror på datorn.
Thomas Karlsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Jag håller med dej, Thomas!
Visst är det kul att kunna bidra med data till vetenskapen, men jag gör det framförallt för att det är en rolig hobby.
Stjärnhimlen erbjuder alltid något värt att titta på oavsett hur många gånger man varit ute och obsat.
Det går liksom inte att få nog av allt det vackra och fantasi-eggande som finns där ute.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Nedrans otur just nu :evil:
Gjorde illa ryggen tidigare i veckan, så har varit ganska orörlig och det fanns ingen möjlighet att bära ut teleskopet ikväll.
Men det ska bli fint även imorgon och det känns som om ryggen möjligen kan bli tillräckligt bra tills imorgon.
Hoppas att ni andra har tagit tillvara på kvällen och rapporterat in lite obsar :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Hoppas du blir bättre, Björn.

Jag är ute på banan igen efter allt resande i december! Hade det roligt under drygt en timme innan innan månen började lysa upp atmosfärens fukt. Annars kallt. Grannen har inte tagit bort julbelysningen än ...
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Präriefoten »

Hej,

Som ni skriver ovan så var data tröskande som vi gjorde en ögonöppnare för mig, om att våra egna observationer är överflödiga. Å andra sidan så visade graferna vi plottade att det finns luckor i datan och det är eventuellt där amatörernas observationer kan hjälpa till och fylla i?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Ja vi får se vart detta bär hän. Jag hade redan innan tänkt ta obs-paus. Den stora motivationen ligger ju i att bidra till forskning, se den biten blir ju rätt grumlad. Obsa för att det är "mysigt"...nja, kanske, men inte i första rummet. Tråkigt Björn med ryggen, hoppas den blir bättre. Själv får jag ont i armar och händer av att kånka grejer, därav mitt obsande med inga/lätta instrument.

Gjorde ett nedslag på nyliga omi-ceti-data (jag misstänker för övrigt att maxet är passerat (tror röda lodräta linjerna i SVO-diagrammen ligger lite till höger om maxet)). Tycker ASAS-SN prickat rätt ok men inte HELT rätt. Har kollat aavso-data också och de skattar den ljusare än vad ASAS-SN gjorde inatt.
omi_cet.jpg
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

Jag läste ditt inlägg igårkväll Björn, och insåg att det var klart (och kallt) här också. Då det var så sent tog jag bara med den lilla kikaren ut. Omi Cet hade försvunnit runt husknuten men fick spanat in T Mon och RT Aur iallafall.

Katarina, jag kollade upp din iaktagelse att max för omi Cet är verkar komma tidigare än beräknat. Det verkar stämma att perioden för omi Cet sjunker sedan ett par år, vilket syns genom att maximumen inträffar innan beräknat (den röda linjen i diagrammen i SVO). Om man ser på O-C diagrammet för stjärnan ser man att perioden varit högre än medelperioden sedan 1920-talet (den uppåtgående sektionen av kurvan från -60 och framåt). Men trenden verkar bruten för de allra senaste punkterna. Är det bara ett tillfälligt hack i den uppåtgående kurvan, som de som inträffade runt 1960 och 1990, eller kommer perioden mer långsiktigt att minska nu?

Image
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

@Thomas: Intressant! Tack! Att jag ens tänkte på att det verkar komma tidigare var för att jag läste på engelska wikipediasidan om omi ceti (Mira) och där fanns SEDS-uppgifter från november 2017 att max skulle komma 171229.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by wilt »

Man kan vara lite skeptisk vad gäller övervakningsprojektens långsiktighet. Professionell naturvetenskap är ofta projektdriven och det är inte självklart att de får finansiering årtionde efter årtionde, medan en del naturfenomen behöver övervakas på dessa tidsskalor. Här kommer amatörerna - som inte drivs av den kortsiktiga forskningsfinansiella projektcykeln - in som en faktor när det gäller långsiktig övervakning.

Så även i framtiden tror jag att långsiktiga visuella databaser över ljusare variabler och solfläckar kommer ha ett vetenskapligt värde, inte minst för att man bygger vidare på väldigt långa tidsserier av observationer, det är viktigt att dessa inte bryts.

Sen är det ju inte bara för vetenskapens skull jag håller på med amatörastronomiska observationer. Det är kul!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Jag delar Gustavs perspektiv i denna fråga. Jättefint att dessa surveys finns, och att vi har ett sätt att kolla vår noggranhet gentemot automatiska och välkalibrerade instrument, men vad händer i längden? Jag tror att gammaldags visuella obsar har fortfarande en plats i detta. Kanske blir det observationssättets roll mer och mer att fylla in luckor i och mellan olika surveys, men att försvinna helt tror inte jag i nuläge.