Den nya variabel-tråden

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Otroligt intressant sammanställning, Thomas! Tack så mycket. Det krävs mycket fint väder, ett stort land och många observatörer för att kunna slå några av dessa rekord. Nummer två har vi, det första är lurigt, den tredje kan påverkas :D

Vill passa på att tacka dina mejl med veckans sammanställning som vi får varje måndag morgon. De är utan tvekan en av måndagens höjdpunkter som jag alltid ser fram emot!
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Håller med Hernán! Mailet är väldigt kul att läsa. En väldans massa observatörer i veckans brev. Och grattis till just HERNÁN för 100 obsar (dvs bronsstjärna av 3:magnitud).

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Tack, Katarina. Det är bara glädje att observera. Har man fint väder trillar obsar bara in utan att man inte ens märker det!
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Björn wrote:Ja, november har verkligen varit fantastiskt bra hittills.
Efter ett par dåliga dagar, så var det återigen jättefint ikväll, så det blev en hoper med obsar.

Chi Cyg är ju ett välbesökt objekt, undrar om den har bestämt sig för att börja dala nu - den tycks ju vilja hänga sig kvar däruppe runt magnitud 5.
RS Cyg är otroligt vacker nu när den lyser lika starkt som sin 7.1 kompanjon. För de som inte obsat den tidigare, passa på!

En ganska ny bekantskap (som jag upptäckte tack vare Hernáns obsar) är Z Peg. Stjärnan i sig är väl ganska anspråkslös men den ligger väldigt fint strax under Alpha And där en räcka av ganska ljusa stjärnor ligger som ett band ner mot Z peg vilket gör att den är väldigt lätt att hitta.

KG, väldigt kul att du är tillbaka med lite obsar.
Jag har förstått att du började långt tidigare än mina första obsar som jag tog som 12-åring i april 1974, men det är ju lite kul att våra första obsar i SVO är registrerade samma månad och år :)
Visst är det enkelt att hitta Z Peg, eller? Det är en trevlig uppenbarelse att se hur många stjärnor är lätta att hitta, bara man tar några minuter att bekanta sig med fältet omkring. Där ligger den för mig största glädje med astronomin.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Blev nyfiken på det där med stort land (med många olika väder) och geografisk spridning.
svo_observatorier_2017_171120.png
svo_observatorier_2017_171120.png (31.42 KiB) Viewed 3974 times
Vi skulle behöva några i norr. Noterade också att 2015 var det 14 st, 2016 15 st, och detta år (2017) 14 st observatörer. Detta gäller ENDAST visuella observatörer.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Undrar hur det kommer sig att det är en sådan koncentration till Stockholms-området och västkusten?
Och inga visuella observatörer norr över :S

Nåväl, vi som aktivt obsar är i alla fall flitiga och det är ju väldigt kul. 2015 års nivå är inte långt borta nu, och om bara vädrets makter är med oss, så finns det definitivt en chans att slå det.

Har ju lovats fint väder även ikväll, så jag ska se om jag inte kan ta och plocka upp några nya variabler också.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Tompa »

Vad kul att det obsas så mycket! Särskilt efter denna grå höst. Jag tror att tyngdpunktsförskjutningen kan ha något att göra med ljusa nätter under sommarhalvåret och kalla nätter under vinterhalvåret. Jag väljer den varma medelvägen och obsar fotometriskt i stugvärmen :green:

Med vänlig hälsning,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Den nya variabel-tråden

Post by timokarhula »

Jag ser att av alla som rapporterat in >100 observationer så har jag haft sämst uppföljning av samtliga. Av de 63 variabler jag rapporterat in har jag bara obsat i medeltal 1.89 gånger per variabel. :shy:

/Timo K
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

@Katarina intressant karta. Som Björn skriver är det verkligen en lite dålig fördelning, men det speglar ju Sveriges befolkningsfördelning. Apropå det kan man tänka sig att av en befolkning av 10 miljoner är vi i nuläge 15 aktiva observatörer i denna grupp (som har rapporterat under året). Det ger en uppskattad snitt på en variabel observatör för varje 666 tusen av landets invånare. Tänker vi lite fritt och låter det vara 20 observatörer i landet (med tanke att det finns möjligen sådana som inte rapporterar här) blir snittet 1:500000. Nja, inte det populäraste hobby kanske, eller? :D :D
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Präriefoten »

Hej Katarina,

Jag vill också vara med pa kartan. Här är mina google maps koordinater (40.450252, -74.525007). Ar det någon mer som observerar utanför rikets gränser?

Martin (Präriefoten)
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Tompa wrote:Vad kul att det obsas så mycket! Särskilt efter denna grå höst. Jag tror att tyngdpunktsförskjutningen kan ha något att göra med ljusa nätter under sommarhalvåret och kalla nätter under vinterhalvåret. Jag väljer den varma medelvägen och obsar fotometriskt i stugvärmen :green:

Med vänlig hälsning,
Tomas W
Håller med, Tomas. Det finns mycket i det, med att det blir antingen ljust (och med mycket mygg!) eller svinkallt. Det måste dock finnas någon astronomi intresserad i norra delar av landet som dessutom kan kunna intressera sig för variabler. Kanske dyker någon upp någon gång.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Martin, det står Uppsala på dig i SVO (eller?), men du är alltså på annan ort (skicka gärna PM ang vilken ort det är, men är det alltå utanför Sverige så vete fasen om jag kan få till en annan kartvariant geschvinnt på lunchen som idag). Timo har ju gjort en chi Cyg obs i Australien men valde ändå att bara köra orterna från SVO rakt av. Och Tompa, jag är plågsamt medveten om att du har ett molnberoende high tech obs men gjorde sökning på "Vis"-data utan större "hänsyn" :)

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Den geografiska fördelningen av variabelobservatörer i vårt land har nog alltid i stora drag sett ut på nuvarande sätt. Ungefärligen motsvarande befolkningsfördelningen, men med ett tydligt underskott av observatörer i Norrland. Det bor 1,2 miljoner människor i Norrland, vilket borde inneburit fler variabilister än vad som varit fallet.

En del av förklaringen ligger säkert i vad som redan framhållits. Klara vinternätter är kalla, och klara sommarkvällar är ljusa. Men vår och höst, kan man kanske tycka, borde trots allt skapa goda förutsättningar även norrut. Så helt och hållet är väl mysteriet inte löst.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Konstigt egentligen att vi är så otroligt få som håller på med variabler i Sverige, ca 15 aktiva på ett helt lands befolkning ...
Enda positiva i det sammanhanget är väl att man kan känna sig ganska unik om man så vill :D

Kvällens himmel blev en väldig besvikelse. Gick ut 17:40 och himlen var strålande ...20-30 minuter senare var i stort hela himlen täckt av eländiga moln.
Väntade till en stund efter 19-snåret för att se om det möjligen skulle bli bättre - men nej, helt kört.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

När det gäller Z Peg, som finns omnämnd några inlägg upp, så håller jag verkligen med om att det är en variabel som är väl värd att observera. När jag gjorde det första gången, så blev jag dock rejält konfunderad. På AAVSO-kartan finns strax intill Z plottad en stjärna som tycks vara av magnitud ca 12. Den kunde jag inte se skymten av i teleskopet! Förklaringen fick jag när jag lät VSP generera ett foto. Stjärnan existerar helt enkelt inte. Den är en spökstjärna som inte finns och aldrig har funnits men som av någon anledning finns med i den katalog som VSP använder.

En annan fin variabel i samma område är TT Peg. Den kan tas när man ändå är där. Det finns ingen AAVSO-sekvens för TT Peg, men VT-magnituder från Tycho-2 duger gott. Eller annan pålitlig källa.

Edit:
Jag ser nu att även den halvregelbundna AH Peg ligger nära Z Peg. Den har gått "under radarn" för mig, jag har inte tänkt på den, har den inte i mina kartpärmar. Men den är ju också en mycket lämplig variabel att ta i samma veva.

Edit 2:
För enkelhetens skull beställde jag nu sekvenser för TT och AH Peg från AAVSOs sekvensteam.

Mvh
Hans Bengtsson