En försvinnande stjärna

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

En försvinnande stjärna

Post by ThomasK »

Jag gjorde en animerad GIF av mina bilder av V742 Lyr. Annimationen består av 18 delbilder från slutet av juni tills igår då stjärnan faller från mag 12 till 17.4. Se tråden Sotstjärnorna för mer information om stjärnan.

Delbilderna har en exponeringstid på mellan 1 och 3 minuter och är tagna med COAST-teleskopet på Teneriffa. Jag har bara justerat nivåerna och kört ett median 3x3 filter för att få bort en del av hotpixlarna.
V742_ani2.gif
V742_ani2.gif (5.77 MiB) Viewed 2504 times
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: En försvinnande stjärna

Post by Hans Bengtsson »

Roligt och intressant att se! Måste vara första gången som V742 Lyr agerat filmstjärna.

Nere i högra hörnet finns på en av bilderna i sekvensen ett ljusstarkt stjärnliknande objekt. Artefakt förmodar jag.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: En försvinnande stjärna

Post by ThomasK »

Den extra stjärnan nere till höger är bara med på den första bilden från 27/6. Med största sannolikhet är det nån slags reflektion eller kvardröjande spökbild i kameran. Man ser också rätt mycket korta, skarpa streck på enskilda bilder som jag inte vet var de kommer ifrån.
Thomas Karlsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: En försvinnande stjärna

Post by AstroFriend »

Om kameran befinner sig på hög höjd kan det vara den kosmiska strålningen som slår ned i sensorn och orsakar "blixtarna".

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: En försvinnande stjärna

Post by ThomasK »

AstroFriend wrote:Om kameran befinner sig på hög höjd kan det vara den kosmiska strålningen som slår ned i sensorn och orsakar "blixtarna".

/Lars
Jo, har funderat på det också. Men visste inte om en partikel kan orsaka ett streck i bilden, eller om det bara är en enstaka pixel som blir påverkad. Teleskopet befinner sig på 2400 meters höjd.
Thomas Karlsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: En försvinnande stjärna

Post by AstroFriend »

De exempel jag sett på bild har sträckt sig över några pixlar. Beror säkerligen på infallsvinkeln hur det beter sig. Det brukar bara vara ccd kameror som är så känsliga, cmos mycket robustare.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Variabla stjärnor”