Variabelobservationer med fjärrteleskop

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Variabelobservationer med fjärrteleskop

Post by wilt »

Jag snubblade över ett för mig nytt fjärrteleskop som man kan använda för variabelobservationer. Det är ett 61-cm Planewave CDK vid Burke-Gaffney Observatory, som är en del av Saint Mary's University i Halifax, Kanada. Teleskopet har B,V,R och I-filter.

Jag har precis fått tillbaka mina tre första exponeringar och de ser bra ut. Återstår att se hur anläggningen levererar på lite sikt.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Variabelobservationer med fjärrteleskop

Post by Präriefoten »

Hej Gustav,

Genom vilket medium gjorde du förfrågan för dina bilder? Hur visste du vilken expoeringslängd du skulle välja? Hur levererades bilderna till dig?
Jag är väldigt nyfiken på att pröva på detta.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabelobservationer med fjärrteleskop

Post by wilt »

Jag valde att skicka beställningarna per Twitter. Exponeringstiden: eftersom jag visste ungefär, från aktuella observationer, hur ljusa objekten är (två mirastjärnor, en RCB (SU Tau)) kunde jag sätta en exponeringstid på tre och i ett fall fyra minuter, tror jag det var. Leverans: man får ett direktmeddelande på Twitter när bilderna är färdiga att hämta, innehåller länk till fil.

Upplägget liknar lite grand BRT/COAST i det att det är ett kösystem, snarare än att man bokar teleskopet som på iTel.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA

Return to “Variabla stjärnor”