Z UMa är ovanligt ljusstark

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Den populära halvregelbundna variabla stjärnan Z UMa är just nu ovanligt ljusstark. Enligt Gustav Holmberg var magnituden igår kväll (30 juli 2017) 6.2, vilket placerar detta maximum i nivå med de allra ljusaste som någonsin registrerats för stjärnan. Observationer rekommenderas å det varmaste!

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Det ser ut som om det skulle kunna bli hyfsat obs-väder ikväll här i Ljungskile.
Så jag hoppas att det kan bli ett bra obs-pass, det är 12 dagar sedan det sist var någorlunda klart här.
Z Uma ligger mej varmt om hjärtat då det var en av de första variablerna jag började med i höstas, har nu följt den genom 2 min och 1 max.
Dessutom är jag AAVSO 'fadder' till den :) (och även till RT Aql som jag nämnt tidigare här på forumet)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Att du är fadder åt Z UMa innebär förstås att du har extra intresse av denna händelse ... det har jag full förståelse för! Sommaren 1954 nådde stjärnan magnitud 6.2 men det har nog inte hänt därefter, förrän nu, och inte före 1954 heller så långt tillbaka man kan följa.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Mycket moln (Stratocumulus) i Göteborg ikväll (31 juli) men också en del luckor där jag kunde jaga variabler. Z UMa låg fritt från moln 21:36 UT, och jag kan bekräfta magnitud 6.2. Mycket ljusare än jag någonsin tidigare sett stjärnan. Det blev 18 ytterligare variabler innan jag gav upp.

Edit:
När jag nu tittar ut så har molnen nästan försvunnit ... men har man slutat för kvällen så har man ... tror jag ... jo det bestämmer jag mig för. När det gäller mitt observerande, så har jag aldrig tyckt att vi har för litet antal användbara kvällar här. Fler än 100 per år, jag utnyttjar bara en bråkdel av dessa. Skulle inte observera mer om det fanns 300 klara kvällar per år.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Samma här, fick den till 6.2 ikväll.
Såg väldigt lovande ut en stund men sedan vällde ytterligare moln in tyvärr så det blev inte så många obsar som jag hade hoppats på.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Björn:

En riktigt fin mira som du inte har på ditt program är S Boo, den är nära max nu. Man ställer in sökaren på den karakteristiska figuren Kappa-Iota-Theta Boo. Strax norr om Iota finns två "pekstjärnor" som i teleskopet visar vägen mot S Boo. I samma synfält som S Boo ligger sedan en vacker dubbelstjärna med två lika ljusa komponenter.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Jag har faktiskt haft S Boo i åtanke, men det har inte blivit av att jag har letat rätt på den.
Ska absolut göra det nästa obs-pass :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Lyckades få en halvtimme ikväll med någorlunda klar himmel innan molnen drog in igen.
Skattade Z Uma något svagare idag (6.3).
Tyvärr hann jag inte med att få någon obs av S Boo innan molnen sabbade kvällen, men bättre lycka nästa gång kanske.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by davhei »

Är det inte så att Z UMa är inne i en ovanligt lång platåfas från vad som verkar varit ett max i september? Senaste gången något liknande inträffade verkar varit sensommaren/hösten 2016 vad jag kan uttolka.

Började observera den i september med förväntningen att den skulle variera relativt tydligt och snabbt, men jag har fått alla obsar inom ett intervall på fyra tiondelar som mest så jag verkar ha hamnat i en ovanligt jämn period!
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by DHEB »

Hej David, det kan mycket väl vara så. Det nuvarande maximum liknar den förra fast utan en tydlig topp i början. Platån efter toppen ser lite ut som en "efter-hump" (https://www.aavso.org/lpv-humps). Humps är typiska av många långperiodiska variabler men förekommer oftare på vägen upp.

Man kan också notera att det finns en tendens mot ljussvagare maxima på senare år.


Z UMa 5 år:
UMa-Z_5år.png

Z UMa 15år:
UMa-Z_15år.png
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by davhei »

Intressant om LPV-humps Hernán, tack! Ska bli kul att följa under kommande veckor och månader och se vad som händer.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by DHEB »

Det är det som är intressant med variabler, David, det finns alltid överraskningar och något spännande :)

Och vad roligt att du har kommit igång med ditt observerande!
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Exakt samma tanke slog mig igår när jag obsade Z Uma. En ovanligt utdragen platå som åtminstone jag inte sett tidigare för denna stjärna trots flitigt obsande de senaste åren.
Ska bli intressant att se vad som händer framöver :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Z UMa är ovanligt ljusstark

Post by davhei »

DHEB wrote:Det är det som är intressant med variabler, David, det finns alltid överraskningar och något spännande :)

Och vad roligt att du har kommit igång med ditt observerande!
Tack! Ja det brukar bli några observationer varje vecka, oftast mellan middag och barnens läggdags :D
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE

Return to “Variabla stjärnor”