R Aur

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

R Aur

Post by Björn »

Äntligen hade jag lite tur med vädret och lyckades få ett par timmar med någorlunda stjärnklar himmel.
Dock lite problem med dis och enstaka slöjmoln som drog runt på himlen medan jag observerade plus att min kikare bestämde sig för att imma igen helt och hållet med jämna mellanrum.

Hur som helst, jag gjorde min första obs av R Aur för ungefär 3 veckor sedan och då låg den på 9.2. Den har sedan knatat uppåt (min senaste obs för 10 dagar sedan var på 8.5) men i kväll blev jag verkligen överraskad över hur stark den var. Skattade den till 7.9 (vilket kanske till och med var i underkant) vilket innebär att den har gått upp med över 1 magnitud på relativt kort tid.
Med tanke på att den har en ganska lång period, är det vanligt att den stiger mot max så här snabbt som nu? Vad har den här stjärnan för karaktäristik som variabel?
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: R Aur

Post by ThomasK »

R Aur tillhör de mirorna som har en puckel på kurvan under den stigande fasen. Det innebär att den ibland kan stå still under ett par månader på magnitud 10-11 för att sen väldigt snabbt nå max som vanligtvis ligger runt magnitud 7-8. Ljuskurvan verkar vara rätt oregelbunden. Ibland syns nästan inte puckeln och färden mot max sker i rätt jämn hastighet. Ibland är den mycket tydligt och ljusstyrkan kan till och med sjunka under puckelfasen innan den sätter fart igen. Puckeln kan också hamna på olika ställen under den uppstigande fasen. Vanligtvis inträffar den halvvägs mellan minimum och maximum, men den kan också inträffa nära max som då blir dubbelt och mycket utdraget.

Dina observationer verkar vara helt i linje med vad andra har bedömt den till senaste tiden.

Här är en ljuskurva från AAVSO för R Aur senaste 20 åren.
Thomas Karlsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: R Aur

Post by Björn »

Tack Thomas!
Intressant att se också att dess max-värden tycks variera en hel del mellan de olika perioderna.
Ska bli spännande att fortsätta följa den och se vad den maxar på den här gången.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: R Aur

Post by Hans Bengtsson »

Det finns en artikel från 1989 som handlar om förändringarna i periodlängd hos R Aur …

http://articles.adsabs.harvard.edu/full ... .109..146L" onclick="window.open(this.href);return false;

… men Thomas Karlssons diagram berättar alltsammans på ett mera överskådligt sätt:

http://var.astronet.se/graph/miraocper. ... iod=457.51" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: R Aur

Post by Björn »

Intressant!
Skattade den till 7.7 i går kväll så den fortsätter sin snabba uppgång, tycks det.
Himlen i går var för övrigt fantastisk, så klart och fint har det inte varit sedan de fina kvällarna i september.
Och R Tri är fortfarande väldigt stark ...
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: R Aur

Post by Hans Bengtsson »

R Aur är december månads långperiodiska variabel hos AAVSO:

https://www.aavso.org/lpv-month" onclick="window.open(this.href);return false;

Som vanligt i dessa sammanhang refereras det givetvis till Thomas Karlsson i artikeln.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: R Aur

Post by Björn »

Klarnade upp sent här i Ljungskile ikväll men jag fick några obsar i alla fall.
Skattade R Aur till 7.2 idag så den fortsätter sin uppgång.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: R Aur

Post by Björn »

7.1 igår kväll... hoppas att den kryper upp några 1/10 delar ytterligare så att den får ett starkare maximum än sist.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70

Return to “Variabla stjärnor”