NV Aur?

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

NV Aur?

Post by Björn »

Det blev en fantastiskt vacker kväll trots att det inte alls såg så lovande ut tidigare idag.
Så jag var ute ett par timmar och tog ett knippe variabler (18 st - nytt personligt rekord).
En av dessa var R Aur som jag inte tidigare har obsat så jag satt med CdC för att lära mig stjärnhoppa till den.
Jag konstaterade då att det på vägen dit finns en variabel som heter NV Aur. Enligt CdC ska denna stjärna variera mellan 3.6 - 6.2
Så jag tänkte att jag kunde ta en titt på den också när jag ändå var i området.
Jag blev en aning förvånad när jag insåg att den inte alls var så lätt att hitta som jag först hade trott. Och det var kanske inte så konstigt eftersom jag skattade magnituden på den till 8.5.
I SVO finns inga obsar på den och i AAVSO hittade jag bara 2 obsar, flera år gamla och magnitud svagare än 12 eller 13.
Så vad är det egentligen för en stjärna? Hoppas att någon av våra variabel-kungar (Hans, Tomas) kan ge svar :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NV Aur?

Post by Hans Bengtsson »

Vilken fin skörd!

NV Aur är en infraröd källa, den är säkert extremt ljussvag i visuella våglängder. Magnitud 8.5 som du nämner måste ha gällt någon stjärna strax intill.

Katalogens magnitud för NV avser det infraröda H-bandet.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: NV Aur?

Post by Björn »

Tack för svaret, Hans!
Inte konstigt att den var svår att se då :D
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: NV Aur?

Post by Katarina H »

Björn, det är kul att se dina obsar trilla in. Tycker du kollar på stjärnor som känns som några jag själv skulle vilja prova att kolla på; bra magnituder och fina kurvor som rör sig lite lagom, R Uma tex. Tyvärr var det molnigt i Floda och blev lite förvånad när jag såg dina Ljungskile-obsar trilla in (är det klart där? Så nära!!?). Z Uma har väldigt bra täckning i SVO nu :D bara en lucka i somras på den.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: NV Aur?

Post by Björn »

Jag tycker absolut att du ska försöka ta en del av de andra variablerna också, Katarina.
Nu har jag blivit så van vid de flesta av dem att det går väldigt fort att hitta dem.
De nyaste som jag behöver lite mer tid att lokalisera och magnitud-bestämma är R Crb, RT Aql, R Aur och S Peg.
Så just nu har jag 18 stycken på min lista som jag försöker ta när det är klart ute. Norra Kronan (Crb) hamnar snart i dåligt läge för mig så då får jag byta ut dessa och ge mig på några andra istället.

Vädret igår var lite varierande. Jag gick ut runt 18:30 och då var det nästan helt klart. Strax innan 19:00 drog in det in en del moln så jag gick in en stund och rekade väg för R Aur i CdC. En halvtimme senare hade de flesta molnen dragit bort igen och det var gnistrande klart tills jag gick in runt 20:30.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NV Aur?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Precis som Björn skriver, så gäller det att bli lite van vid en variabel och dess omgivningar för att snabbt hitta den. Repetition är det som gäller. Efter ett antal observationer så blir alla variabler enkla att hitta, förutsatt förstås att de ligger hyggligt till på himlen och förhållandena är goda.

När man ska observera en ny variabel så tycker jag det är smart att först kolla på kartan vilken stjärnväg som känns lätt att ta för att komma fram, sedan identifierar man på himlen. Samtidigt bör man i det läget koncentrera sig på att komma ihåg det man gör! Man har igen den ansträngningen nästa gång det blir dags. Då kanske man åtminstone minns vilken ljus utgångsstjärna man använde, och någon tydlig stjärnfigur på vägen.

Efter några olika kvällar med samma variabel så kan man i bästa fall klara sig utan karta för att komma fram till rätt synfält. När det gäller variabelns exakta position och jämförelsestjärnornas magnituder så är det förstås lämpligt att konsultera kartan (om man inte har superminne och det har man ju inte). Men att lära sig hitta till synfältet utan karta är något som går lättare än man tror, det är bara att fokusera på att göra det, då tjänar man mycket tid och energi. Sedan får jag väl erkänna att det finns en och annan variabel där jag för säkerhets skull alltid tjuvkikar på kartan när jag ska gå dit ... trots att jag varit där många gånger ...

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: NV Aur?

Post by ThomasK »

Kul att du kommit igång så bra med observerandet Björn! Själv fick jag bara ihop 10 variabler igår. Jag har ett antal ljusa och kortperiodiska variabler som jag försöker titta på varje gång, dvs. de av dem som är inom synhåll från balkongen. Sen fyller jag på med lite miror som är tillräckligt ljusa för mig. Jag använder listan "Aktuella Miror" på SVO för att se vilka stjärnor är på gång. Bäst är om man hittar en mira åt öster som har beräknat maximum framåt i tiden så man kan följa den över maximum.

För förmörkelsevariabler finns ju en ny funktion i SVO under "Stjärnor & stjärnbilder -> Sök minima förmörkelsevariabler" för att kunna hitta aktuella förmörkelser som inträffar en viss tid, en viss del av himmeln eller av stjärnor med viss magnitud.
Thomas Karlsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: NV Aur?

Post by Björn »

Absolut Hans, repetition är det viktigaste :)

Jag använder ingen karta alls för de stjärnor jag är van vid nu. Ibland får jag dubbel-kolla magnituden på jämförelse-stjärnor i CdC men i de flesta fall har jag memorerat även dessa. Och det går ju skapligt när listan på variabler inte är så lång.

Att börja med nya variabler kan vara lite trixigt ibland. Jag observerade ju R Aur för första gången igår, men jag försökte hitta den redan i förrgår men lyckades inte eftersom den väg jag valt att stjärnhoppa var för krånglig. Så jag valde helt enkelt en annan väg och lyckades då lokalisera den ganska snabbt.
Samma sak var det med S Peg, jag var tvungen att jämföra med CdC ett antal gånger innan jag var helt säker på att jag var rätt.

Rent generellt måste jag säga att jag har blivit mycket bättre på att stjärnhoppa och identifiera saker på himlen tack vare variabel-skådningen, så det är verkligen en bonus när man även letar efter andra typer av objekt :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NV Aur?

Post by Hans Bengtsson »

Björn:

Vilken imponerande aktivitet du visar när det gäller observerandet av variabler! Riktigt fin comeback. Vi behöver fler och fler observatörer, det finns ju så himla många instrument ute i landet som borde användas så mycket mer .... och givetvis gärna till att studera variabla objekt med.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: NV Aur?

Post by Björn »

Tack Hans!
Ja, jag har verkligen blivit biten igen efter alla dessa år. Känns som det blir roligare för varje gång jag går ut :D
Har haft tur de senaste dagarna så tillvida att jag har kunnat ta en del variabler när det klarnat upp tillfälligt på himlen.
Vädret är ju verkligen nyckfullt men det har varit ganska hyfsat ändå trots dåliga prognoser.
Så fort det är mörkt så kollar jag ut säkert en gång per halvtimme för att se om det finns möjlighet till några obsar.
Runt 25 variabler på min lista nu, men alla går ju i regel inte att ta varje gång man är ute.
Månen är extremt störig just nu vilket gör det hela lite besvärligare.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70

Return to “Variabla stjärnor”