V931 Cyg

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

V931 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Fick syn på ett SVO-fasdiagram för W UMa-stjärnan V931 Cyg, se nedan. Vet inte hur man ska tolka detta. Vi får fundera.

Här finns förresten ett minimum som bestämts för stjärnan:

http://fsalvaggio.blogspot.se/2013/06/v ... 30612.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
V0931 Cyg.png
V0931 Cyg.png (18.28 KiB) Viewed 3975 times
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V931 Cyg

Post by ThomasK »

Jag la också märke till den underliga kurvan. Jag trodde först stjärnan hade fel period, men hittade ingen som var speciellt mycket bättre med Peranso. Det visade sig att de ljusare obsarna alla är gjorda 2012-2013 av Gustav H och de svagare av Tomas W nyligen. Antingen är V931 Cyg en mer besynnerligare och oberäknelig stjärna än en vanlig förmörkelsevariabel, eller är det nån mismatch i de båda serierna av data.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V931 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Det känns alldeles kristallklart att den ljussvagare dataserien avser V931 Cyg, även om de sista decimalerna i katalogperioden inte är helt perfekta. Sedan är min spontana reflektion att den ljusstarkare serien kanske tillhör någon annan variabel, eventuellt har siffrorna i V-numret kastats om? Skulle det kunna vara en förklaring?

Mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: V931 Cyg

Post by Tompa »

Ja, kanske det blivit någon omkastning i siffrorna. Det har ju hänt mig någon gång.". För säkerhets skull skall jag kolla mina data, nu är jag på resande fot mot NSP vid Döda Fallet. Får återkomma efter hemkomst.

Ha en skön astronomins dag!

Med vänlig hälsning,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V931 Cyg

Post by wilt »

Min tolkning är att det fallit bort ett <-tecken för mina obsar av den här stjärnan. Jag ändrar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V931 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Gustav:

Inte för att jag vill tjata men mindre-än-tecknen saknas på dina mätningar av V931 Cyg, om du tror att det är felet. Fasdiagrammet valdes slumpmässigt ut nu idag igen, och det ser fortfarande mysko ut ...

Ser att du obsar för fullt med fältkikaren trots sommarljuset. Önskar jag vore lika ambitiös! Problemet är att det relativa mörkret kommer så himla sent och inte är synkat med mina vakettider.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V931 Cyg

Post by wilt »

Tack för påminnelsen, Hans; nu åtgärdat.

Ja, det är lite jobbigt det här med dygnsrytmen så här års om man är observerande amatörastronom. Och det blir ju inte bättre med sommartidens extra timme. Kommer ihåg några hätska utfall mot den då nyligen införda sommartiden som fanns i någon av klubbarnas medlemsblad (tror det var Karlskronaklubben/Bernth Svensson (?)) i början av 1980-talet, och man kan ju inte annat än hålla med.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: V931 Cyg

Post by timokarhula »

Ett inlägg angående sommartiden (Daylight Saving Time, DST). Den har använts till och från i Western Australia de senaste årtiondena och vad jag förstår har ingen tyckt om den. Det förstår jag för W.A. ligger i tropikerna eller subtropikerna där solens upp- och nedgång inte skiljer sig värst mycket mellan sommar och vinter. Annat är det här i Norden där dagslängden varierar stort.

Folk verkar inte förstå att det är människans nuvarande livsstil som är förskjutet mot tidigare som möjliggör folket att tillvarata mer soltid. Det är lätt att inse det om du tittar på dig själv och frågar: sover du längre tid efter midnatt än före midnatt? Jag lovar att nästan alla sover fler timmar efter midnatt än före och det är dessa som tjänar på sommartiden. Jag är likadan men ändå förbannar jag att man måste vaka en timme längre för att få astronomisk midnatt (klockan 1) under sommartidshalvåret. :)

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V931 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Just amatörastronomer är en grupp som nog i allmänhet inte alls gillar sommartid. Det kommer nästan som en chock varje vår när man inte bara får snabbt kortare nätter utan dessutom måste vänta ytterligare en timme på mörkret. Elände dubbelt upp. Motsatsen på hösten, dubbel belöning.

Både på kvällen (blir det aldrig mörkt?) och på morgonen (va? ringer klockan redan?) upplever jag sommartiden som negativ. Samtidigt förstår jag dem som tycker det är skönt med solljus lite längre på kvällarna, det kan det ju vara om man inte väntar på mörkret .... kanske solobservatörer gillar sommartid?

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”