AGVA100

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

AGVA100

Post by Björn »

Jag såg på SVO's hemsida att det ska finnas en lista över variabler lämpade för nybörjare som heter AGVA100.
Men jag hittar inte det dokumentet i något nedladdningsbart format, så var ska jag leta?
Eller är den en del av de dokument som redan ligger där?
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: AGVA100

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

AGVA100-kartorna vet jag ärligt talat inte var man kan hitta numera.

De 138 översiktskartorna i AGVA-projektet kan man hämta hem via "Publikationer" (på SVO:s hemsida), och en pärm med dessa har jag som standardhjälpmedel vid variabelobserverande. När det gäller specialkartorna för AGVA-variablerna, så har jag för egen del skrivit ut nya för hela uppsättningen. Efter det att AGVA-kartprojektet var klart så började AAVSO att i raskt tempo uppdatera den ena kartan efter den andra, i samband med att APASS-data blev tillgängliga. Därför valde jag att printa ut nya kartor för hela rubbet.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: AGVA100

Post by ThomasK »

Jag har letat efter listan, men kan inte heller hitta den bland mina dokument. Vet inte om den nånsin kom in på SVO. För tips om variabler kan du gå in på Ljuskurvor & Resultat -> Visa observationsprogram och sen välja "Visuellt program för fältkikare" och "Visuellt program för teleskop". Det är listor på stjärnor som vi försöker ha koll på. Sen har vi förstås programmet "50 bortglömda miror", men dessa är svagare och ligger på mag 10-18 och lämpar sig bäst för större teleskop eller fotometriska studier.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: AGVA100

Post by Katarina H »

Hej! Nu var det kankse inte vad du frågade efter men på Astroleagues hemsida finns två olika observationsprogram när det gäller variabler. Antar de valt ut några trevliga.

https://www.astroleague.org/al/obsclubs ... Clubs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: AGVA100

Post by Hans Bengtsson »

Ett tips är att du hämtar hem Excel-filen med de 1592 AGVA-variablerna, den finns under "Publikationer" (SVO:s hemsida). En av flikarna i den filen innehåller alla variablerna sorterade efter maximimagnitud, och det kan vara en lämplig utgångspunkt om man t.ex. vill observera med fältkikare. Alla 1592 variablerna finns utmärkta på de AGVA-översiktskartor jag tidigare nämnde.

Alla AGVA-variablerna är noga utvalda så att de har tillräckligt stor amplitud för att lämpa sig för visuella skattningar, och att de är av typer som är lämpliga (Mira, SR, L, UG, osv). Kartor för de variabler man väljer till sitt personliga program hämtar man hem från AAVSO:s kartmaskin (VSP), då får man en fräsch och aktuell magnitudsekvens. Som sagt händer det relativt ofta att AAVSO-kartor uppdateras, och det är bra att försöka hänga med i uppdateringarna någorlunda (AAVSO publicerar då och då på sin hemsida sådana listor med uppdateringar).

Egentligen är det svårt att ge råd för hur individuella obs-program ska se ut. En del observatörer har bra sikt norrut, då kan det vara lämpligt att välja variabler med hög nordlig deklination. Andra har andra förutsättningar.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: AGVA100

Post by Björn »

Tack för era svar.
Jag har sedan tidigare hämtat hem excel-filen med alla AGVA-variabler. Tänkte mest att det kunde vara smidigare med en nybörjar-100-lista men det spelar inte så stor roll. Ska försöka plocka ut några som jag tror att jag kan följa regelbundet.
Ska även kolla de listor du rekommenderade, Thomas.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: AGVA100

Post by Hans Bengtsson »

Låter bra!

Kan nämna att jag känner till ett fel på AGVA-översiktskartorna: RY Leo har placerats på fel ställe. I övrigt har jag inte upptäckt några positionsfel.

En variabel som blev bortglömd i AGVA är den gamla novan GK Per, som även vid minimum kan studeras i måttligt stora teleskop. Det finns förstås också en hel del spännande variabler som man hittat under de senaste åren och som saknas i AGVA.

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”