KIC 8462852

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: KIC 8462852

Post by Hans Bengtsson »

Här är en ny artikel om stjärnan:

http://aasnova.org/2017/07/07/another-p ... ians-star/" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: KIC 8462852

Post by ThomasK »

Teorierna om KIC 8462852 fortsätter att komma med jämna mellanrum. Undrar om vi någonsin kommer att få en allmänt accepterad lösning på vad som orsakar dipparna av den mystiska stjärnan. Det har ju varit en dipp i maj och en lite mindre i juni ser man på sidan i Hans länk. Dessa är väl de första bekräftade sedan Kepler-teleskopet slutade observera stjärnan?

På sidan Hans länkar till såg jag även en annan intressant artikel "SONNEBERG PLATE PHOTOMETRY FOR BOYAJIAN’S STAR IN TWO PASSBANDS" av bl.a Michael Hippke och Michael B. Lund (finns att läsa på https://arxiv.org/abs/1609.09290" onclick="window.open(this.href);return false;). Detta får väl sägas vara spiken i kistan för Bradley Schaeffers artikel där han fick fram att KIC 8462852 skulle har försvagats med 0.16 mag/sekel utifrån glasplåtar på Harvard. Tyvärr har Schaeffers fantasieggande (kanske en Dyson-sfär som håller på att kontrueras, kanske kanske) uppgift fått fäste i en majoritet av alla artiklar man läser om stjärnan, trots att uppgiften grundligt har tillbakavisats av Hippke och Lund i flera artiklar (t.ex https://arxiv.org/abs/1601.07314" onclick="window.open(this.href);return false;).

I Harvards arkiv finns det ett glapp under 1950- och 1960-talet då inga observationer gjordes. Hippke och Lund menar att det är systematiska fel i utrustning, fotoemulsioner m.m före och efter detta glapp som gör att stjärnan ser ut att försvagas (något de visat gäller för fler stjärnor än KIC 8462852).
På observatoriet i Sonneberg observerades stjärnan flitigt under detta glapp, deras data täcker perioden 1934-1995. I artikeln fann man inte heller i detta oberoende material någon långsiktig förändring av stjärnans ljusstyrka över en felmarginal på ca 0.04 mag/sekel.
Thomas Karlsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: KIC 8462852

Post by Håkan N »

Har svårt att på allvar ta detta med Dyson-sfärer.
För mycket Star-Trek för min del.
Men bland miljarder av galaxer ser jag inte 'liv' som en omöjlighet utan mera en undantag om ej det kryllar av liv i olika former.
Men detta blir ju mest egna spekulationer sas, så det blir väl upp till var och en i slutändan.
Ang spekulationer om ex Dyson-sfär och etc 'Planet X', ser jag det inte som en omöjlighet om vår sol har följeslagare, men jag har ingen kunskap om hurvida vi skulle se en sån i hela sin bana.
Vi kan ju se vår närmaste stjärna mycket klart på 4 tusen ljusår, och ev en följeslagare kan ju inte gå i en sån omloppsbana ändå.
Hursom borde den ses oavsett, men en ’dvarf’ ?
Nasa har ju tagit upp större himlakroppar som kan vara i storlek som Jupiter i omloppsbana, och varför de ska vara svåra att upptäcka då de ligger långt ut.
Men Planet X fantasterna menar ju nu att den här nu men ligger bakom solen och den ska synas nu överallt med blotta ögat i vissa vinklar.
Men datumen går ju om varandra, och man undrar ju om ingen av de som visar detta har ett teleskop eller ev dubbelseende ;-)
Men jag kan ändå ludda igenom detta, mest på underhållningen.