V1324 Her

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

V1324 Her

Post by Hans Bengtsson »

Den senaste mätningen som Thomas K utfört gällande V1324 Her är intressant. Den visar V-magnitud 12.124 på morgonen den 6 juli 2016. Alla tidigare mätningar har visat V kring 11.6 och 11.7.

GCVS klassar stjärnan som en BY Dra-variabel med amplitud endast 0.11 magnituder. Den nya mätningen indikerar en visuell amplitud av minst 0.5 magnituder, vilket är mycket för en BY Dra-stjärna. Kanske är V1324 Her i själva verket en eklipsvariabel av Algol-typ, där Thomas nu fångat ett primärminimum?

Stjärnan saknas i VSX (om den inte har preliminärnamn där?). Har inte kollat andra källor, men denna variabel är väl värd att studera vidare.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V1324 Her

Post by ThomasK »

Du är uppmärksam som alltid Hans. Jag hade inte noterat själv att V1324 Her var lite svagare senast. Jag kollade bilden igen för att se så det inte var några konstigheter eller artefakter i bilden runt stjärnan, men den ser ok ut och resultatet blev detsamma. Jag såg också att stjärnan är med i NSVS och har ett par svaga dippar där också, men jag lyckades inte hitta någon period som stämde med mellan NSVS och SVO.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V1324 Her

Post by ThomasK »

V1324 Her är med i http://www.aanda.org/articles/aa/pdf/20 ... 084-07.pdf, sidan 879 som 1SWASP J180426.56+393047.1. Här har den en sinusformad kurva. Det är väl härifrån uppgifterna om typ och amplitud kommer.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V1324 Her

Post by Hans Bengtsson »

Tack för den länken! Fasdiagrammet där ser ju normalt ut för en stjärna med kontinuerliga variationer. Att sådana förekommer hos V1324 Her verkar helt klart, och ligger i linje med de tidigare mätningarna i SVO. Amplitud i storleksordningen 0.1 magnituder och period i enlighet med perioden som ges i GCVS.

BY Dra-stjärnor har stjärnfläckar, och man får därför dels en periodisk komponent (rotationsperioden), dels en mer eller mindre ickeperiodisk komponent som avspeglar stjärnfläckarnas utbredning. Kan det vara så att Thomas senaste mätning visar att det finns osedvanligt mycket stjärnfläckar just nu? I så fall kan man möjligen misstänka att stjärnans generella ljusstyrkenivå ligger lägre än vanligt ända tills fläckarna återgått till mera normal omfattning (hur länge det nu kan dröja ...)?

I annat fall är det svårt att förklara den plötsliga diskontinuiteten i ljuskurvan med något annat än en regelrätt algol-liknande eklips. Som sagt, det hela är intressant och fler mätningar skulle behövas.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: V1324 Her

Post by Tompa »

Intressant! Nåt att bita i när säsongen drar i gång! Jag ska försöka lägga denna på minnet. Är det någon som har koll på övriga kortperiodiga (relativt i alla fall...) stjärnor som behöver observeras mer ingående? Det har ju varit ett gäng uppe för diskussion de senaste åren, men jag har tyvärr ganska sladdrig koll på vilka...

Ha en fortsatt skön sommar,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: V1324 Her

Post by Tompa »

Jag ska gräva lite i mitt bildmaterial. Jag tror att jag fotat v1324 Her många gånger utan att mäta den, jag har helt enkelt glömt att lägga den i vphot-sekvensen. Vi får se vad som döljs...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: V1324 Her

Post by Tompa »

Nu har jag fyllt på med 13 obsar. Inget uppseendeväckande funnet i mina bilder.

Med vänlig hälsning,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V1324 Her

Post by ThomasK »

Fint. Det kan ju inte uteslutas att det är nåt skumt med min bild. Kommande observationer får visa om det var en engångsföreteelse eller om fler dippar dyker upp.
Thomas Karlsson

Return to “Variabla stjärnor”