Variabelträffen 2016 - i höst istället

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Variabelträffen 2016 - i höst istället

Post by Hans Bengtsson »

Som vanligt vid den här tiden på året strömmar det in förfrågningar om när vi ska ha årets variabelträff i Göteborg. Exempelvis från Bengt i Örkelljunga (se annan tråd) och några till. Just i år har Ullevi valt att hyra in Bruce de datum vi egentligen ville boka så vi får hålla till godo med Slottsskogsobservatoriet istället.

Det är med andra ord dags att börja fundera på datum. Kanske i maj? Vi brukar ta det när så många som möjligt kan komma.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelträffen 2016

Post by Tompa »

Ja, jag såg Bengts intresseanmälan. Han sitter snart fast, ända ner till midjan, i variabelträsket :green:
Jag tycker också att maj och Göteborg låter bra. Slottsskogsobservatoriet funkar bra och vi ligger nära medelpunkten geografiskt sett för variabilisterna i Sverige.
I år kan vi kanske satsa på utbildning i fotometri (iTelescopes/egna bilder och vphot, om det finns tillräckligt många intresserade? Bara ett förslag.
Kvällsmat enligt tradition?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelträffen 2016

Post by Hans Bengtsson »

En första tanke kan vara lördag-söndag 7-8 maj. Då skulle det kunna börja på lördagsförmiddagen och sluta på söndagen klockan 14. Sedan kan den som vill lyssna på Katja Lindbloms föredrag om Venus 14:00-15:30. Allt under förutsättning att datumet passar många.

På lördagskvällen traditionsenlig middag på Golden Days vid Brunnsparken. Oavsett vilken weekend vi väljer.

Vi har nu i praktiken redan räknat in Bengt som blivande variabilist. Han står vid variabelträskets kant och undrar hur djupt det kan vara. Det är stort och djupt och mäktigt, kan jag berätta.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Variabelträffen 2016

Post by Bengt »

Sällan har man känt sig så välkommen inom amatörastronomi kretsar :D

Ska kolla upp med min kollega i helgen och återkommer . Eventuellt får det bli endagars event för min del ..



Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Variabelträffen 2016

Post by Bengt »

Min kompanjon är pigg på följa med han kollar upp om det inte är annat i kläm.
Kan till och med bli så bra så vi blir några stycken intresserade i bilen upp om det blir under lördagen 7 maj. Men som läget ser ut nu eftersom vi bilar så långt blir det nog bara endagarsevent vi är med på och då eventuellt även med på er kvällmiddag.
När ska man senast spika sin bokning?

Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelträffen 2016

Post by Hans Bengtsson »

Det är förstås jätteroligt om det kommer ett gäng från Skåne. Ju fler desto bättre. Man behöver inte kunna något om variabla stjärnor när man kommer, det är i så fall en kunskapslucka man hoppas mötet kan bidra till att fylla ut. Vi anpassar innehållet efter deltagarna. Vissa programpunkter brukar bestämmas i förväg, men annars är det mycket improvisation. Synnerligen informellt.

Ingen förhandsanmälan behövs. Det kostar inget. Nåja, maten betalar var och en själv.

Fundera ändå på om ni inte vill övernatta i Göteborg, det är lite synd om ni missar hälften? Tomas W kan vandrarhemmen i närheten. Kostar inte massor. Men det handlar förstås också om tiden ni kan spendera.

Datumen 7-8 maj har jag inte kollat upp med observarorieföreståndaren Katja. Men eftersom hon ska hålla föredrag på observatoriet på söndagen kan det kanske passa bra. Vet dock inte ännu. Andra datum kan också bli aktuella. Slottsskogen är förresten fint i maj. Dock kan vi glömma veckoslutet 21-22 maj. Då går Göteborgsvarvet vilket innebär att staden är full med springande människor och alla vandrarhem och hotell säkerligen är fullbokade.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelträffen 2016

Post by Tompa »

Jag får nog lämna walk-over den här gången...
Två man kort på jobbet i maj-juni, så det blir mycket helgarbete och en hel drös med övertid. Med andra ord så försvann alla aktivitetsfönster i ett nafs.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelträffen 2016

Post by Hans Bengtsson »

Vi senarelägger variabelmötet och tar det till hösten istället.

För min egen del har jag för tillfället rätt svårt att hinna med astronomi. Och Gustav H är fullt koncentrerad på sin nya tjänst på GU i Göteborg, och sedan på boken om den svenska amatörastronomins historia.

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelträffen 2016 - i höst istället

Post by Tompa »

Utmärkt idé, tycker jag. Hösten brukar vara mindre hektisk.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Variabla stjärnor”