V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Studier av variabler, metoder och fotometri.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by ThomasK »

Miror är spännande stjärnor men kan vara rätt tålamodsprövande, särskilt om det är frågan om såna som V603 Per med rekordlång period. Två maximum har vi frångat nu efter tre och ett halvt års observationer. Jag kombinerade ju tidigare ihop våra observationer med Kaeso Takamizawas från 1990-talet och fick då en lite kortare period på 740 dagar. Men för en mira med så lång period kan man nog räkna med att perioden flukturerar en hel del. Ska bli spännande att se vad data från DASCH-projektet kan ge för denna stjärnan när de kommit så långt i skanningen av de gamla glasplåtarna på Harvard.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by Hans Bengtsson »

Jag har ett förslag att någon (Gustav H? Thomas K?) i VSX lägger in den periodlängd som Gustav kom fram till, 753 dygn. Det är ett värde som visserligen baseras på endast en cykel, men som lätt kan förklaras och försvaras eftersom det bygger på bra och exakta data.

På så sätt får vi en officiellt publicerad uppgift som visar att det var SAAF/V som upptäckte stjärnans exceptionella karaktär. Sådant är alltid kul och en drivkraft! Sedan kan förstås perioden komma att justeras i ett senare läge, dvs när nästa maximum om ett par år har fastställts och/eller när eventuellt användbara DASCH-data blir tillgängliga.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by ThomasK »

Jag har fått en första observation av V603 Per sedan april och efter dess konjuktionen med solen. Mätte den til 15.584V de 1:a juli. Det ser ut som den har avtagit i ungefär samma takt under de tre månaderna utan observationer som under mars.

Image
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by Hans Bengtsson »

Från ASASSN har jag hämtat nedanstående diagram för V603 Per. Vi får dock inget svar på vad som hände före den stora puckeln (som väl var en puckel och inget maximum ...?).

En fullt rimlig alternativ lösning på mysteriet med denna stjärna är att vi underkänner den officiella Mira-klassningen (rättare sagt: trolig mira), och istället säger att detta är en halvregelbunden variabel med ovanligt stor amplitud. Lite tråkigt på sätt och vis, eftersom V603 Per inte då längre skulle bli den mest långperiodiska av alla kända miror.

mvh
Hans Bengtsson
V603 Per ASASSN.png
V603 Per ASASSN.png (16.27 KiB) Viewed 8642 times
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by ThomasK »

Jag tycker nog fortfarande att Mira-beteckningen får vara huvudspåret för V603. Det finns ju några miror, alla med lång period, som har mer eller mindre tydliga dubbla maximum. Den har ju amplituden och färgen för en mira, sen är frågan om hur regelbundet den pulserar. Här blir datainsamlingen enerverande långsam när perioden är runt 740 dagar... Det som skulle behövas är äldre data för att se hur den uppfört sig historiskt. Vi får vänta på att DASH-projektet når denna del av himmeln.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by Hans Bengtsson »

När det gäller DASCH-projektet, så drabbades plåtsamlingen förra året av en stor översvämning, som bl.a. ledde till att projektet tillfälligt fick avbrytas. Men det verkar som om skadorna trots allt blev begränsade, tack vare många personers insatser:

https://news.harvard.edu/gazette/story/ ... 20.2016%20(1" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by Hans Bengtsson »

De senaste mätningarna som gjorts av Thomas K och Gustav H tyder på att V603 Per nu ligger i platåfasen på kurvans uppåtgående del. Inte helt omöjligt att vi kan få se en viss minskning av ljusstyrkan innan det är dags att nå toppen.

mvh
Hans Bengtsson
V603 Persei.PNG
V603 Persei.PNG (21.8 KiB) Viewed 7996 times
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by ThomasK »

Jag tänkte också på detta när jag inspekterade kurvan idag. Just området kring puckeln på den uppstigande delen av kurvan är den delen som har sämst täckning pga. att stjärnan då har legat nära solen och är varit svårobserverad. Perioden är ju nästan exakt 2 år så samma fas i cykeln tenderar att inträffa under samma tid på året varje gång.

Om den följer det mönster som anats tidigare kan den om någon dryg månad börja sjunka för att sedan snabbt stiga till ett max vid nyår.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by ThomasK »

Månadens långperiodiska variabel på AAVSO, https://www.aavso.org/lpv-month-december-2018, blev den här gången listor på de mest extrma mirorna. I artikeln presenteras mirorna med de kortaste och längsta perioderna och största amplituderna. "Vår" rekordmira V603 Per missades först av artikelförfattaren i listan över de med längst period då den ännu inte fått någon period i VSX. Men nu har ett tillägg gjorts efter påpekande från Hans Bengtsson.

V603 Per är nu nära nästa maximum som blir det tredje sen vi började observera den. Detta maximum verkar bli lite svagare än de två tidigare om den inte hoppar till på något överraskande sätt på slutet. De första två maximum vi observerat landade på 12.5 och 13.2.

Image
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by Hans Bengtsson »

V603 Per fortsätter att överraska!

Det såg verkligen ut som om det nu aktuella maximet skulle bli relativt ljussvagt, visuell magnitud ca 13.8 ... men det visade sig vara en premaximal platå. Thomas K mätte V = 13.231 den 22 december.

Således har stjärnan denna gång inte enbart visat upp en puckel (dvs med tillfälligt ljusavtagande) utan dessutom en platå (dvs med ungefär konstant eller bara svagt tilltagande ljusstyrka) när maximet närmade sig.

Fortsättning följer.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by ThomasK »

Jag blev också överraskad av att V603 hoppade upp så på min senaste bild. Bilden ser ok ut och resultatet är dubbelkollat, men det kan ju inte uteslutas att det är någon dold störning i bilden som gjorde V603 extra ljus. Ev. kan det också vara att de två föregående mätningarna visar lite för svaga värden. Jag har beställt uppföljande bilder men tyvärr var bilden från iTelescope misslyckad och gick inte att använda och från COAST har det inte blivit några nya bilder de senaste dagarna.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by Hans Bengtsson »

Det är uppenbart att maximet är försenat i förhållande till SVO-elementen (röda vertikala linjen). Stjärnan ligger nog i topp just nu, även om man inte kan veta säkert. Variationerna följs nu minutiöst av vår grupp, roligt att se.

mvh
Hans Bengtsson
V603 Per.png
V603 Per.png (18.94 KiB) Viewed 7399 times
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by Tompa »

Lyckades obsa innan molnen drog in. Nu verkar den ha slutat stiga. Intressant att se vad som komma skall...

Ha en skön helg, alla variabilister (och alla andra förstås!)

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by Tompa »

Än verkar den inte passerat max. Vi får hoppas att vädret möjliggör fler obsar i närtid. Spännande detta! Jag ser att jag ligger något högre än övriga. Kanske beror på att jag kör transformerat och att stjärnan är relativt röd?

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V603 Per - en mira med exceptionellt lång period

Post by Hans Bengtsson »

Den här gången tycks puckeln på tilltagande delen av kurvan vara ännu mera markant än vanligt, se SVO-diagrammet nedan. Men möjligen visar stjärnan nu en liten tendens till att starta slutstigningen? Maximum i februari 2021?

Det är 5-dygns-medel V-magnituder som plottats i diagrammet.

Mvh
Hans Bengtsson
C48584DF-FA63-4C84-BE56-A2E2D8D829D9.png