Spridning i tex Y Uma-obsar - varför?

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Spridning i tex Y Uma-obsar - varför?

Post by Katarina H »

Ibland går man ju in och plottar kurvor på aavso för att se om det finns intressanta stjärnor. En sak jag hela tiden slås av är att vissa obskurvor på aavso ser j-igt krattiga (=spretiga) ut. Är det för att det är svårskattade stjärnor?? Kassa observatörer? När jag ser sådana kurvor tänker jag att det inte är någon idé att ge sig på att skatta just den variabeln. Det finns många exempel på kurvor som känns..tja...allmänt oestetiska :D , här är ett:
y_uma.png
y_uma.png (24.79 KiB) Viewed 4928 times
Obs att Hans obsar (utmärkta med blå kors och som får exemplifiera ngn med goda skills) givetvis ser ut att vara någon slags "ordning" på. Men vad beror "bruset" på? Är det att amplituden är i samma storleksordning som vanliga felet i obsen, vilket borde kunna vara 0,5-kanske t.o.m 1,0? Eller är det en röd stjärna (hittar ej så mkt om denna stjärna men har inte heller letat ihjäl mig)?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Spridning i tex Y Uma-obsar - varför?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Y UMa är en rejält röd stjärna (dock ingen kolstjärna) så man får räkna med en hel del spridning. Stjärnan varierar visuellt ungefär mellan magnitud 8.3 och 9.2, även om VSX ger max-magnitud 7.7. När jag har observerat den så har den alltid haft en magnitud mycket nära en stjärna som ligger strax intill och är av magnitud 8.8.

Även om man har en rejäl spridning så kan man ändå få en del info om hur variationerna äger rum ifall man tittar på diagrammet nedan, där jag valt AAVSO:s 10-dygns-medelvärden 20000 dygn bakåt i tiden. Det är den intensiva röda färgen i kurvan man ska försöka följa.

Att jag numera brukar obsa Y UMa beror mest på att den ligger i trakten av S, T, RS och Z UMa som jag har på programmet. Man hittar Y UMa på nolltid, den ligger i en karakteristisk liten formation, och den har som sagt en utmärkt jämförelsestjärna av magnitud 8.8. Men det är ingen variabel som jag på något sätt prioriterar, amplituden ligger på gränsen till att vara så liten att man lätt kan tröttna på den vid visuella skattningar ("alltid samma!").

Passar på att nedan lägga in några kartor för sju andra variabler vid Karlavagnen, dessa är egentligen mera spännande att följa. För alla ges en karta 2x2 grader, för T UMa och Z UMa även översiktskartor 6x6 grader så att man ser hur allt hänger ihop. På båda översiktskartorna är den ljusaste stjärnan Megrez (Delta Ursae Majoris, den svagaste av Karlavagnens sju huvudstjärnor). Megrez är utmärkt med "33" (dvs magnituden är 3.3). Alla kartor har norr uppåt.

Rekommendation just nu:
S UMa! Den är riktigt ljus och fin för tillfället (magnitud ca 8.0), och jag ser att du Katarina obsade den igår kväll.

Edit:

Y UMa finns med på sidan 24 i en katalog över pulserande komponenter i binära och multipla system:

http://arxiv.org/pdf/1002.2729v5.pdf

Men, men, stjärnan har där fått namnet Y CMa, vilket jag råkade se. När jag påpekade detta för författaren Zhou, så tycktes denne bli lite förvånad över att någon hade läst artikeln så noggrant, men han tackade så mycket!

mvh
Hans Bengtsson
Ljuskurva Y UMa. AAVSO.
Ljuskurva Y UMa. AAVSO.
Y UMa 20000d.png (84.38 KiB) Viewed 4906 times
Översiktskarta T UMa. AAVSO.
Översiktskarta T UMa. AAVSO.
T UMa 6x6 deg.png (105.79 KiB) Viewed 4906 times
Detaljkarta T UMa. AAVSO.
Detaljkarta T UMa. AAVSO.
T UMa 2x2 deg.png (83.42 KiB) Viewed 4906 times
Översiktskarta Z UMa. AAVSO.
Översiktskarta Z UMa. AAVSO.
Z UMa 6x6 deg.png (93.99 KiB) Viewed 4906 times
Detaljkarta Z UMa. AAVSO.
Detaljkarta Z UMa. AAVSO.
Z UMa 2x2 deg.png (69.8 KiB) Viewed 4906 times
Detaljkarta S UMa. AAVSO.
Detaljkarta S UMa. AAVSO.
S UMa 2x2 deg.png (84.16 KiB) Viewed 4906 times
Detaljkarta RS UMa. AAVSO.
Detaljkarta RS UMa. AAVSO.
RS UMa 2x2 deg.png (87.27 KiB) Viewed 4906 times
Detaljkarta RY UMa. AAVSO.
Detaljkarta RY UMa. AAVSO.
RY UMa 2x2 deg.png (70.86 KiB) Viewed 4906 times
Detaljkarta TZ UMa. AAVSO.
Detaljkarta TZ UMa. AAVSO.
TZ UMa 2x2 deg.png (72.69 KiB) Viewed 4906 times
Detaljkarta WW UMa. AAVSO.
Detaljkarta WW UMa. AAVSO.
WW UMa 2x2 deg.png (73.68 KiB) Viewed 4906 times
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Spridning i tex Y Uma-obsar - varför?

Post by Katarina H »

Jättetack för svaret Hans. Bra referensartikel du postat i pdf. Ja, jag ser att det är en regelbundenhet i det "röda". Jag tycker dock fortfarande att dina obsar jämfört med resten i diagrammet är mera fokuserade men det kanske är en chimär (eller inte?). När vi ändå pratar UMa-variabler slänger jag in en pdf från sky & telescope 1998 "Big dipper variables".
199806098100.pdf
(448.89 KiB) Downloaded 247 times
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Spridning i tex Y Uma-obsar - varför?

Post by Hans Bengtsson »

Det var en trevlig artikel som John Isles skrev! Han tar ju upp de flesta av variablerna som jag just postade kartor för.

Vad gäller en variabel som Y UMa, med variationer som är relativt små jämfört med felmarginalerna vid visuella skattningar, så är det ofta omöjligt att få någon kläm på ungefärlig period genom att bara titta på diagrammet, utan det kan krävas att data behandlas i ett periodanalysprogram som Peranso. Vad en sådana analys skulle ge för period för Y UMa vet jag inte. Katalogdata (VSX) säger period 168 dygn, men det händer ofta att sådana angivna periodlängder inte riktigt stämmer när data analyseras närmare.

Att Y UMa är variabel misstänktes först av den brittiske prästen och amatörastronomen Thomas Espin, på 1890-talet. Bekräftelsen publicerades 1904, med skotskfödda Williamina Fleming som upptäckare. Fleming arbetade vid Harvard och upptäckte massor av nya variabler när hon undersökte plåtar.

Nedan ser vi hur Espin och Fleming såg ut.

mvh
Hans Bengtsson
Thomas Espin.
Thomas Espin.
Thomas Espin (1858_1934).jpg (40.16 KiB) Viewed 4867 times
Williamina Fleming.
Williamina Fleming.
Williamina Fleming (1857_1911).jpg (15.3 KiB) Viewed 4867 times
nike44
Posts: 35
Joined: 2013-09-18 18:37:44
spamtest: JA

Re: Spridning i tex Y Uma-obsar - varför?

Post by nike44 »

Hej Katarina.

Det är jätteroligt att se en tjej i variabelträsket.
Lycka till med dina observationer.
Du har två andra lättobsade mirastjärnor i närheten av S UMa,
RS och T UMa. Dom här tre stjärnorna var bland de första jag
började observera för si så där 50 år sedan.
Ha det gott och sköt om familjen.

m.v.h
KG Andersson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Spridning i tex Y Uma-obsar - varför?

Post by Katarina H »

Hej KG, tackar för de orden!

@Hans: tjusiga bilder du lägger upp!! Varför var porträtt förr så mycket bättre än nu?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Spridning i tex Y Uma-obsar - varför?

Post by Hans Bengtsson »

För att dom var svartvita, tror jag.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Spridning i tex Y Uma-obsar - varför?

Post by Hans Bengtsson »

Precis som för KG så var S UMa och T UMa bland de allra första variabler som jag observerade. Detta hängde mycket samman med att variabelsektionens ledare Gunnar Darsenius hade dessa kartor i sina standardutskick till nya medlemmar. Variabelkartor var guld värda på den tiden, det var en högtidsstund om man fick tag i någon som man inte redan hade.

Min första obs gjorde jag på kvällen den 9 mars 1969, när jag var 15 år gammal. Den gällde R Boo som var lätt att hitta och låg bekvämt till från mitt fönster. Instrumentet var en 5 cm postorderrefraktor på bordsstativ, vet inte om man kan säga teleskop, det var snarare en mycket enkel tubkikare med icke utbytbart okular. Enligt Darsenius bulletin borde R Boo ligga nära maximum, och det kunde jag snabbt konstatera att den gjorde. Jag blev väldigt förvånad över hur lätt den var att finna och identifiera. Figurerna på kartan stämde exakt med verkligheten! Värre var det att bestämma ljusstyrkan, långt senare förstod jag att jag bedömt ungefär en halv magnitud fel, vilket inte var konstigt eftersom det fanns ett jättehopp i magnitudsekvensen just där. Så R Boo var bekväm att hitta men svår att magnitudbedöma. Jag har senare refuserat denna obs, och den existerar officiellt inte.

Men den efterföljande kvällen (då var jag 16!) riktade jag tuben mot S UMa som jag skattade till 8.8, och strax efteråt skattade jag grannen T UMa till 9.1. Lätta att magnitudbedöma, jämfört med R Boo, men obekväma eftersom de låg högt på himlen och jag fick luta mig lite ut genom fönstret och stödja stativet mot fönsterkarmen. Det skulle jag inte göra idag, men man var smidigare när man fyllde 16 än man är nuförtiden. Obsarna av S UMa och T UMa är de första som jag officiellt gjorde, och stjärnorna har därför en speciell plats i minnets kammare. Det är förresten inte länge sedan jag såg att dessa två obsar (tillsammans med övriga jag gjort för S och T UMa) ingick i en analys som någon professionell forskare gjort, man får veckovisa meddelanden om sådant från AAVSO. Det värmer lite extra när man ser att dessa enkla bedömningar man gjorde då fortfarande duger i vetenskapliga analyser.

När jag observerade S UMa och T UMa första gången hade jag ännu inte brytt mig om att ens kika på månen med tuben, variablerna blev min förstahandsprioritering inom observationell amatörastronomi från första minuten. Och har så förblivit, kan man säga.

Ovanstående utläggning bara för att KG nämnde sina tidiga erfarenheter av nämnda variabler ..

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Spridning i tex Y Uma-obsar - varför?

Post by Katarina H »

Du borde skriva en bok Hans. Borde kunna gå att samla flera av dina foruminlägg till en bok. Läste härom dagen tex om din telefonsvarare i en tråd jag missat
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... are#p48443
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Spridning i tex Y Uma-obsar - varför?

Post by Hans Bengtsson »

Tack Katarina, det var väldigt snällt sagt, men jag tror jag missade min chans att bli publikt uppmärksammad när jag tackade nej till att skriva manuset till adventskalendern Stjärnhuset för många år sedan:

http://astronomiguiden.se/index.php?opt ... itstart=10

Hur som haver, nåt ska man väl hitta på som pensionär om några år. Jag kan se framför mig hur jag med möda plitar ihop en bok om stjärnhimlen, men när förlaget förstår att det var han som tackade nej till adventskalendern då visar dom kalla handen och säger att med den vill vi inte ha något att göra ..

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”