Kan man variabelobsa stjärnor "nära" vårt solsystem?

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Kan man variabelobsa stjärnor "nära" vårt solsystem?

Post by Katarina H »

Hej! Vet ni om någon av dessa stjärnor är såpass varierande att man som amatör kan hålla på att skatta dem och märka förändring?
solsystemsstjarnor.jpg
solsystemsstjarnor.jpg (153.59 KiB) Viewed 3732 times
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... itU%29.png

Jag tycker inte jag sett några av dessa stjärnor i variabelsammanhang. För starka?

Men nu såg jag att AG Peg dök upp, vilket ju är nog så bra!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kan man variabelobsa stjärnor "nära" vårt solsystem?

Post by timokarhula »

Hej Katarina! De flesta av solens allra närmaste grannar är röda dvärgstjärnor av UV Ceti-typ (flare stjärnor) vilka kan öka i ljusstyrka med någon magnitud på bara några minuter. Det är t.ex. Proxima Centauri, Barnards stjärna, Wolf 359 och naturligtvis UV Ceti själv. Jag känner inte till några amatörer som monitorerar dessa variabler. Kanske Hans B vet?

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kan man variabelobsa stjärnor "nära" vårt solsystem?

Post by Hans Bengtsson »

Det är nog idag mycket sällsynt att amatörastronomer övervakar flarestjärnor, om det sker så är det lämpligen fotografiskt i form av tidsseriemätningar. Men Gunnar Darsenius höll på en del med visuell övervakning, och Eric Alexandersson i Bohus rapporterade en flare hos AD Leo. Min inställning till just den rapporten framgår av ett inlägg jag gjorde i en AG-tråd:

http://astronomiguiden.se/index.php?opt ... itstart=10

(vet inte varför jag valde den tråden, inlägget känns rätt off-topic om man ser på trådrubriken)

Att visuellt övervaka flarestjärnor är ... långtråkigt. Och även om man skulle tycka sig se en ökning av ljusstyrkan så blir man väldigt osäker på om denna ökning är reell eller ligger inom felmarginalerna (flarestjärnor är ju röda vilket innebär att man lätt får fel någon tiondel hit eller dit). Dock: det skulle förstås vara en upplevelse att observera en stor och otvetydig flare! Överlåter dock åt andra.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Kan man variabelobsa stjärnor "nära" vårt solsystem?

Post by Katarina H »

A-ha jag förstår. Riktigt kul inlägg du gjorde i den andra tråden (länken ovan), skrattade högt när jag läste det. Det verkar långtråkigt!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kan man variabelobsa stjärnor "nära" vårt solsystem?

Post by Hans Bengtsson »

När jag tittar i AAVSO:s arkiv ser jag att det där trots allt finns 3848 observationer, i huvudsak visuella skattningar, av AD Leo. En del av dessa härrör från senare år (även 2015), så det finns fortfarande amatörer som övervakar flarestjärnor. Resultaten är dock svårtolkade: vad är verkliga flares och vad är en normal spridning inom felmarginalerna?

Det är främst mätningar, inte skattningar, som ger bäst resultat för denna typ av variabler. På 70-talet fick jag under flera år varje vecka IBVS (Information Bulletin on Variable Stars) hem till brevlådan (finns nu på nätet). Dessa bulletiner brukade vara fyllda med rapporter från fotoelektriska mätningar av flarestjärnor som utförts vid Tonantzintla-observatoriet i Mexiko. Blev nästan lite tjatigt till slut, det hade varit roligt med mera varierat innehåll. Ett annat observatorium, förutom Tonantzintla, som blivit känt för studier av flarestjärnor är Byurakan i Armenien.

M v h
Hans Bengtsson
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Kan man variabelobsa stjärnor "nära" vårt solsystem?

Post by staffastro »

Jag trodde att Castor C (YY Gem) var förmörkelsevariabel, men enligt Wikipedia anses variationerna numera vara av "BY Dra"-typ, dvs bero av fläckar på en eller båda komponenterna. Det går ju iaf att observera variationerna.
Staffan S-m

Return to “Variabla stjärnor”