T CrB ovanligt ljusstark

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Så, nu är höstens alla obsar uppladdade till AAVSO :) Det var lätt som en plätt.

Angående zoomen, jag ska dubbel-kolla noggrant nästa gång jag lyfter ut teleskopet och se hur det verkar med focus.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Jajamensan, den senaste obsen som kommit till AAVSO är från KBJB, Björn Karlsson (SE). Häftigt med ännu en svensk observatör på den internationella variabelscenen!

Zoomen: om du använder 2-tumsfattningen, testa med 1.25-tums-fattningen istället. Och kolla så att du har bra spelrum på båda sidor om fokus när du fokuserar. Om fokus ligger relativt långt från tuben så kan man som sagt behöva bygga på med någon mellanring. I så fall inga problem alls.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by ThomasK »

Björn wrote:Så, nu är höstens alla obsar uppladdade till AAVSO :) Det var lätt som en plätt.
Härligt! Gick ju snabbt detta. För att hålla reda på vilka obsar jag skickat till AAVSO brukar jag döpa filen med dagens datum. Sedan när man ska exportera nästa gång söker man på registreingsdatum från det datum föregående fil heter till nuvarande dags datum.
Thomas Karlsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Precis så tänkte jag också, Thomas!
Jag har skapat en mapp som heter AAVSO Export och döpt den första filen till KBJB161128, så vet jag att jag har exporterat allt fram till igår.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Det blev en härlig obs-kväll här i Ljungskile.
27 obsar idag och nu har jag passerat 500 totalt 8)

Lyckades få en skymt av T Crb innan den försvann för dagen, skattade till 9.5.
Tog även RS Cyg och BF Cyg idag för första gången. Jag håller med dej Hans om att RS Cyg är fin att se tillsammans med sin granne. I min kikare ser jag i princip ingen färg-skillnad men det var väldigt tydligt i min stora tub.
Skattade även R Uma, T Uma och Y Tau idag med 10-tummaren så det börjar ta sig på den fronten också (hade i och för sig inte behövt det för Y Tau men min kikare hade immat igen fullständigt).

Tog mig även tid att kolla mitt Baader zoom okular ordentligt. Jag testade på M45 och det gick faktiskt bra att få skärpa på alla zoom-lägen så det är nog inget fel på den trots allt. Jag tycker i och för sig fortfarande inte att bild-kvaliteten är anmärkningsvärd på något sätt. Mitt 40mm GSO och mitt 25mm Plössl ger minst lika bra bild (plus betydligt större synfält).
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Ett sido-spår, men ändock - tog och läste på lite om R Crb på wikipedia och tittade på dess ljuskurva de senaste 15 åren.
Vilken otroligt märklig och intressant stjärna. Kan en variabel vara mer oregelbunden än den här?
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Det man säkert kan veta om R CrB är att man aldrig säkert kan veta hur den kommer att bete sig. Minns att en astronom på 70-talet kallade dess variationer det mest oförutsägbara fenomen som naturen känner. Det var kanske lite tillspetsat men han hade definitivt en poäng.

Trots att jag är väl medveten om att R CrB ofta gör precis tvärtom det man tänkt sig, blev jag ändå förvånad den 25 november 2013. Den 5 november det året skattade jag magnitud 12.2, stjärnan rusade blixtsnabbt uppåt i kurvan. Den 17 nov magnitud 11.2, tilltagandet fortsatte i rasande tempo. Inför obsen den 25 nov tänkte jag i termer av magnitud 10 ... men i låg förstoring med 8-tummaren fanns där plötsligt ingen stjärna alls! Fick öka förstoringen för att kunna detektera en liten svag rackare av magnitud 12.6. Ljusstyrkan störtdök, och 18 dec mätte Tomas Wikander visuell magnitud 14.8.

Det handlade om en märklig spik i ljuskurvan som inte är typisk för R CrB, och jag råkade exakt fånga spikens topp den 17 nov. Det var faktiskt en av mina häftigaste upplevelser som variabelobservatör.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Intressant minne att läsa om, Hans!
Det vore kul om det händer något udda med den igen snart, som sagt tittar man på ljuskurvan så ser man ju att den kan bete sig lite hur som helst.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Ett annat minne jag har av R CrB är från den 28 augusti 1993. Stjärnan hade då under lång tid legat vid den normala max-magnituden 6.0 eller 6.1. Men jag såg genast att den blivit något svagare denna kväll. Gjorde flera skattningar efter varandra för att vara säker på att det inte var något cirrusmoln som låg framför stjärnan och skymde den. Min skattning landade på 6.7.

Skickade omedelbart ett meddelande till IAU och berättade att R CrB startat en dykning, vilket resulterade i detta IAU-cirkulär:

http://www.cbat.eps.harvard.edu/iauc/05800/05851.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men nu ska vi kanske återgå till T CrB i denna tråd. Vi har en särskild tråd, Sotstjärnorna, som handlar om R CrB-stjärnor.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

T CrB har under de sista veckorna åter blivit mera aktiv, efter en något lugnare period. AAVSO-diagrammet nedan visar visuella skattningar (5-dygns-medeltal) de senaste 50 dygnen. Utbrott snart på gång? Vi får hålla koll.

mvh
Hans Bengtsson
T CrB 5day means.png
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by DHEB »

Tack för påminnelsen, Hans. T CrB är en av mina favorit stjärnor. Tråkigt att skogen döljer den från min normal obs plats. Ser fram emot klara vinter morgnar när jag kan fånga den mot östra delen av himmelen. Hoppas bara att jag inte missar utbrottet!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

För min del är situationen den omvända: T CrB ligger nu perfekt till från min balkong. Hela oktober och november också. Sedan blir det svårare i december, den hamnar då på kvällen allt närmare horisonten ... och jag får svårt att hinna hem från jobbet för att observera den innan den försvinner. Det har många gånger varit en fråga om minuter! Omkring luciatid börjar det bli omöjligt.

Ofta har just T CrB varit en starkt bidragande orsak till att jag lyft ut teleskopet på balkongen. Jag tänker såhär: OM den nu skulle påbörja ett utbrott just ikväll, då kommer jag aldrig förlåta mig själv för att jag inte ägnade ett par minuter åt saken. Och när teleskopet väl står på balkongen blir det naturligt att ta ytterligare ett gäng variabler som ligger västerut...

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by DHEB »

Du tänker rätt! Jag har också lärt mig Leslie Peltiers läxa!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Precis! Jag vet vilken händelse du tänker på.

När Leslie är vaken då sover T. När T är vaken då sover Leslie.

Man kan läsa om detta på sidan 231:

https://www.aavso.org/media/jaavso/2975.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by DHEB »

Exakt, den!

Berättelsen kan också läsas i sidorna 192-3 av hans egen bok "Starlight Nights". Boken kan förresten laddas ned som PDF gratis (och helt lagligt) från:

https://archive.org/details/StarlightNights

Den är en trevlig läsning.

/Hernán