T CrB ovanligt ljusstark

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Nedanstående diagram från AAVSO omfattar åren 1940-2020. Den röda kurvan visar ljusstyrkans utveckling i visuella våglängder. Frågan är alltså om den nuvarande aktiviteten signalerar att ett nytt utbrott är på gång. Det är en fullt realistisk tanke. Efter utbrottet 1866 dröjde det nästan 80 år tills ett nytt utbrott inträffade (år 1946). Nu har ytterligare drygt 70 år passerat ...

mvh
Hans Bengtsson
T CrB 1940_2020.png
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by ThomasK »

I arXiv-artkeln tidigare i tråden jämförde Munari, Dallaporta och Cherini T CrB:s nuvarande uppförande med åren före utbrottet 1946. Och också den gången såg man en förhöjd aktivitet åren före smällen. Så om den inte går i taket nu är det stor chans att den gör det inom de närmsta åren i alla fall.
Thomas Karlsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Så om vi har 'otur' så får vi vänta ytterligare 9 år innan den får ett utbrott igen ... hoppas att den har lite mera bråttom den här gången ;)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Troligen är T CrB den enda rekurrenta nova som förekommit i ett frågeprogram på svensk TV (drygt 13 minuter in i filmsekvensen):

http://www.euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_ ... 387CDEBA1C" onclick="window.open(this.href);return false;

Sigge Bock avled helt nyligen:

http://www.expressen.se/noje/kvitt-elle ... ar-gammal/" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Jag skattade nyss T CrB till magnitud 9.4, vilket betyder att den fortfarande ligger kvar på en ljusstark nivå. R CrB ljusnar: magnitud 8.4. Några andra variabler tog jag också strax efteråt, se SVO för detaljerna.

Vid den här tiden på året blir det för mig ofta en kamp mot klockan om jag vill observera R och T CrB. Hem från jobbet så snabbt som möjligt, omedelbart ut med teleskopet på balkongen. Ingen tid för temperaturanpassning eller mörkeradaption. Men det spelar ingen roll när både R och T CrB är så ljusa som nu. De kan observeras med 8-tummaren trots den relativa närheten till horisonten. Det gäller bara att passa på när tillfälle ges.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Jag skattade den till 9.4 för ett par dagar sedan men hann inte ta den varken igår eller idag då Norra Kronan snabbt försvinner bakom träden utanför trädgården. R Crb fick 8.5 av mig idag.
Drygt 20 obsar även idag, det har varit några riktigt fina dagar nu. Det roligaste idag var att jag tog R Uma med min nyinköpta 10-tummare, första skattningen med den tuben :)
Annars lägger jag mest tid just nu på att lära mig hitta på himlen med den stora tuben. Det är en aning annorlunda jämfört med min bino-kikare, men kul när man lyckas med stjärnhoppningen (fast ibland går det ju åt fanders också). Har inte riktigt vant mej ännu med att ha en upp-och-nervänd bild men det kommer säkert.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Verkligt inspirerande att följa din nygamla framfart över den variabla himlen! Utomordentligt fina och användbara resultat.

Några tankar på morgonkvisten:
Skyliner 25 cm f/5 låter som ett höjdarteleskop för variabler (och mycket annat). Lätt att flytta på eftersom det är hopfällbart. Behövs ljuskappa så du slipper ströljus, som för alla öppna tuber. Men det har du kanske redan fixat?

Himlen uppochner: en ren vanesak. För egen del har jag lärt mig himlen uppochner, alla variabelkartor jag använt sedan sent 60-tal har varit uppochner. Så med fältkikare blir jag beroende av mina kartor (som jag då vänder uppochner så att bilden inte blir uppochner ...) på ett helt annat sätt.

Stjärnhoppning med teleskop: också en ren vanesak. Det gäller att utnyttja sökaren på ett smart sätt, det är med den som man gör den mesta hoppningen. Sökaren fungerar ju som en vanlig fältkikare fast med ett enda objektiv och med uppochnerbild.

Okular: min rekommendation med f/5 är att man i princip använder två okular. Dels en bra zoom, dels ett mera högförstorande av hög klass. Man tjänar massor av tid på att slippa byta okular titt som tätt. Zoomen använder man vid kanske 9 av 10 obsar, det högförstorande i kritiska fall när man behöver förbättra gränsmagnituden med ungefär en halv magnitud. Ljusa variabler tar man i sökaren. En liten kuriositet är att Timo K och jag båda använder zoom + Baader Hyperion 5 mm som standardokular till f/5, fast Timo mest på DSO och kometer, och jag mest på variabler (om Timo inte ändrat sina rutiner).

Tips på variabel: RS Cyg ligger nära max och är otroligt vacker i teleskopet, färgkontrasten mot en ljus stjärna alldeles intill är enastående.

Tips på andra variabler: Nära Albireo ligger trion BF + AV + DV Cyg. Tre olika typer. Speciellt gillar jag DV, den tycks vara ett mellanting av mira och halvregelbunden. Ser den med 8-tummaren bara när den är ljus, som igår kväll, magnitud 12.4. Väldigt svårt att gissa i förväg om den ska synas eller inte. Här gör alltid 5 mm-okularet stor skillnad jämfört med zoomen.

Såg förresten för ett tag sedan att det skulle komma ett TV-program som heter Stjärnhoppningen. Äntligen, tänkte jag, här kommer ett riktigt riktigt spännande program som man inte får missa. Men, tja ...
(fast det trodde jag förstås inte på allvar)

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Hans Bengtsson wrote:Verkligt inspirerande att följa din nygamla framfart över den variabla himlen! Utomordentligt fina och användbara resultat.
Tack för de orden, Hans! Alltid kul om ens observationer kan vara till någon nytta.

Min 10-tummare är inte hopfällbar, men det är ju fortfarande en dobson och tuben är så pass lätt att det inte är några större problem att flytta runt den.
Jag bär den bara ut ur huset och ställer upp den på framsidan så det är väldigt smidigt att komma igång med obsandet.

Än så länge så är min 20x80 kikare det huvudsakliga instrumentet för variabel-observationerna men ju mer jag blir van vid den stora tuben desto fler variabler kommer jag försöka att ta med den.
Just nu kör jag mest med mitt 40 mm och 25 mm okular, jag behöver inte ha så stor förstoring än så länge eftersom jag inte har gett mig på de svagare variablerna.
Jag köpte Baaders Hyperion zoom 8-24 mm till min Mak tidigare i höstas, men jag måste tyvärr säga att jag är väldigt besviken på den.
Fruktansvärt svårt att få bra skärpa och mina fasta okular levererar mycket bättre bild än det okularet.

Min största problem med stjärnhoppning med den stora tuben är just att allt är upp och ner, även i sökaren. Eftersom jag har använt min kikare väldigt mycket under hösten så är det naturligtvis en tröskel att tänka om och att anpassa alla stjärnmönster man lärt sig till att visualisera dem upp-och-ner :)
Men det kommer att lösa sig med tiden.

Jag har adderat RS Cyg till listan och hoppas kunna obsa den någon av de kommande dagarna. Det har ju varit riktigt fina kvällar nu den senaste veckan (undantaget i fredags då det var utlovat helt klart väder men var totalt igen-mulet).
Kommer kanske att göra ett försök även på de andra du nämnde men det kan vara lite för hög tröskel just nu, vi får se.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Aha, bokstäverna px i teleskopnamnet tolkade jag som "parabolic, flex-tube" men jag inser nu att även slutna tuber kan heta px (varje dag lär man sig något nytt). Så mycket bättre, vill jag säga. Bör hålla kollimeringen snäppet bättre, mer skyddad spegel, mindre risk för ströljus. Så om inte portabiliteten är viktig så tycker jag att sluten tub är att föredra.

Mystiskt att din zoom inte håller måttet. Låter som om det är ett defekt exemplar. En frisk Baader-zoom ger mycket bra skärpa i alla zoomnivåer. Men det finns ett och annat dåligt ex av Baader-zoomen, det är välkänt. Får man ett sådant ska man egentligen returnera. Mitt ex blev allt trögare och kraschade till slut helt. Skaffade istället en taiwanesisk zoom med ungefär samma optiska prestanda, den fungerar klockrent.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Bra idé angående mitt Baader zoom.
Jag ska kontakta Astrosweden och kolla om jag kan få en ny istället.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by ThomasK »

Björn, du borde fundera på att skicka dina observationer till AAVSO också så att de får en vidare spridning och användning. Vet inte om du har en AAVSO observatörskod, vilket du först behöver. Sedan kan du enkelt exportera ut alla observationer i SVO till en fil som man kan importera på AAVSO. Jag vet att Hans hade skrivit en bra guide om exakt hur man gör, men hittar den inte nu. Om du behöver hjälp hjälper jag dig gärna.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Här är lathunden:

http://astronet.se/wiki/index.php/Variabel_rapportering" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoppas den fortfarande stämmer, ger inga garantier för det.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Björn »

Jag har absolut inget emot att exportera dem till AAVSO.
Jag använder deras sajt regelbundet för att titta på obsar och jämföra med våra egna obsar.

...

Jag har registrerat ett account nu men jag är inte medlem, det kostar ju rätt mycket pengar.
Behöver man vara medlem för att kunna posta obsar?
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Björn:
Du har kollat så att du kommer åt fokus med zoomen? Ibland behövs det ju någon mellanring för att man ska göra det, i så fall enkelt att fixa. Det normala är att Baader-zoomen vid alla förstoringarna är bättre än de fasta billiga Plössl-okular som brukar medfölja teleskop.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: T CrB ovanligt ljusstark

Post by Hans Bengtsson »

Man behöver inte vara medlem i AAVSO för att bidra med obsar. Det är helt gratis.

Mvh
Hans Bengtsson