Recenta stjärnutdelningar

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Recenta stjärnutdelningar

Post by DHEB »

Det är bara idag att jag lade märke med dagens månadsbrev att Anders W hade fått den 23/11 sin "Järnstjärnan av 1:a magnituden för 50 visuellt gjorda observationer". Grattis Anders, det är glädjande att se att du har fått åter intresse för variabler! Du började ju 1992 enligt SVO så är på sätt och vis en veteran.

Dessutom har jag missat gratulera David H, för han också fick den 17/10 sin "Bronsstjärnan av 3:e magnituden för 100 visuellt gjorda observationer." Grattis David du med! Och lycka till med många fler observationer trots allt moln, dimma, kyla, ljusa somrar, barn som inte vill sova och jobb tidigt på morgonen därpå.

Heja alla variabilister! :good:
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by DHEB »

Man får inte heller glömma att både Magnus L och Pablo V fick stjärnor tidigare i år tack vare sina fotometriska insatser.

Magnus fick inte minst en "Guldstjärnan av 2:a magnituden för 25000 fotometriska observationer." !

Heja! :good:
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by davhei »

Tack Hernán för de glada tillropen! :)
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by DHEB »

Grattis till Gustav som i början av denna månad fick Guldstjärnan av 2:a magnituden för 25000 fotometriskt gjorda observationer ! :good:
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by magnuslar »

Hej!

Tackar :)

Samtidigt som jag inte kan låta bli att tänka att mina 25000 är lite fusk, jämfört med er som gör visuella obsar... Ett räkneexempel:

När jag gör tidsserier som på SS Cyg så kan jag lätt ta 500 bilder på en kväll. Det går till så att jag startar teleskopet i trädgården, går in till soffan och startar min laptop och kopplar upp mig till teleskopet, och klickar på "kör". Så tittar jag på Bosch på HBO Max eller nu Reacher på Amazon Prime medan teleskopet tar en massa bilder... om man räknar lite konservativt kan jag ta kanske 100 bilder per klar kväll/natt (beroende på om det är nån meningsfull kandidat för tidsserie eller inte). Med 100 bilder per natt tar det mig 125 nätter att nå 25000, eller 0,34 år.

Om man istället obsar visuellt står man (eller sitter) ute i kylan och letar efter sina stjärnor och skriver ner obsarna i mörkret (medan jag sitter i soffan och kollar serier). Låt oss säga man obsar 10 variabler per kväll/natt. Då tar det 2500 nätter att nå 25 000, eller 6,85 år.

Hatten av för alla er som gör visuella obsar! :)

Magnus
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by wilt »

Jag håller helt med Magnus, är mer nöjd över att ha gjort 8459 visuella obsar än mina digitala obsar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by DHEB »

Livet är ju lite hårdare som visuell observatör :-)

Magnus: jag gillar att du har räknat väl lite för optimistiskt med 365 klara nätter om året :-)
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by magnuslar »

Jag utgick ju från förhållandena här i Malmö.... alltid klart... :)
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by wilt »

magnuslar wrote:Jag utgick ju från förhållandena här i Malmö.... alltid klart... :)
:)

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by Tompa »

Ja, det visuella lidandet är förvisso av högre magnitud, men man skall inte helt förbise det digitala lidande som uppstår när man försöker få sina grejor att fungera :D
Krånglande grejor och kötteder är den digitala observatörens vardag. Men det är för det mesta varmt och gott :geek:
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by Hans Bengtsson »

Å andra sidan får tidsseriefolket sitt förtjänta straff när man tittar på SVO-listan med observatörsstatistik. :) Där sorteras observatörerna efter antalet ”unika” observationer, och då hamnar Magnus (som totalt har allra flest obsar) på plats nr 17. Och då hjälper det inte att tidsserierna av SS Cyg är verkligt unika. Något måste det få kosta att sitta inne i värmen ...

En kombination av fotometriska mätningar och visuella skattningar inom en grupp som SAAF/V är förstås det allra bästa.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by DHEB »

VI gratulerar David H som nyss fick Bronsstjärnan av 2:a magnituden för 250 visuellt gjorda observationer.

Bra jobbat David! :good:
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by davhei »

DHEB wrote:VI gratulerar David H som nyss fick Bronsstjärnan av 2:a magnituden för 250 visuellt gjorda observationer.

Bra jobbat David! :good:
Tack Hernán, det har verkligen varit många fina kvällar under vårvintern. Jag gör sällan särskilt många observationer per kväll jag är ute, men många bäckar små...
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by Hans Bengtsson »

Stort grattis David!

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Recenta stjärnutdelningar

Post by wilt »

Stort grattis David till utmärkelsen, bra jobbat med alla fina observationer!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA