skywatcher 102/500

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

skywatcher 102/500

Post by onkyo »

Hej ,är ny här på forumet..

Varit intresserad av astronomi sen barnsben och haft ett flertal (Lite enklare teleskop)
Köpte en skywatcher 102/500 tub av en på forumet här,sen snodde jag stativet från min skylux 70/700 ;)

Okularen jag har är gamla plössl,s men i min mening riktigt bra,har förstoringar upp till 110x och även med den högsta förstoringen knappt några färgfel alls att prata om.Ser med lätthet banden på Jupiter osv...

Monteringen är riktigt stadigt och bra för den här tuben,perfekt grab and go teleskop när man bor på ett bostadsområde.Mvh..
Image

Ps,va hände med bilden :?:
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: skywatcher 102/500

Post by AstroFriend »

Hej!
Kul du plockat ihop ett teleskop av lite olika delar. Har du bra förutsättningar att använda det där du bor eller åker du ut på landet där det är mörkt?

Stativet känner jag igen, hade ett liknande med motor, var riktigt stadigt som du säger. En stor okularsamling ser det ut som om du har också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: skywatcher 102/500

Post by onkyo »

AstroFriend wrote:Hej!
Kul du plockat ihop ett teleskop av lite olika delar. Har du bra förutsättningar att använda det där du bor eller åker du ut på landet där det är mörkt?

Stativet känner jag igen, hade ett liknande med motor, var riktigt stadigt som du säger. En stor okularsamling ser det ut som om du har också.

/Lars
Hej,jag bor på landet redan (Sollerön) Så det är bara att springa ut på nån åker med det så jag kommer ifrån bostadsområdets lampor :good: 4 okular har jag av samma sort,20mm/10mm/6,5mm .Sen har jag en specialare jag pulat i hop,ett 6,5mm som jag limmat ihop med en nerkapad Barlow för att uppnå 1,5X..=110x (Föredrar lite ljusstyrka och kontrast framför höga förstoringar,och sen har ju en sån här tub sina begränsningar också såklart.Mvh..
Image

Det går bra med bilderna :D
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: skywatcher 102/500

Post by Hans Bengtsson »

Det där tror jag är ett trevligt och prisvärt och definitivt portabelt teleskop, jag har sett mycket gott skrivas om det (har inte testat det själv).

Du nämner ordet "kontrast" och där har jag en liten kommentar. När man ökar förstoringen förbättrar man samtidigt kontrastverkan mellan stjärnorna och himmelsbakgrunden. Vi har väl alla märkt att ökad förstoring betyder att vi kan urskilja svagare stjärnor. Teleskopets ljussamlande förmåga är ju konstant, och med ökad förstoring blir faktiskt hela bilden (stjärnor och bakgrund) mörkare - men finessen är att bakgrunden mörknar i snabbare takt än vad stjärnorna gör. Kontrasten förstärks, och även ljussvaga stjärnor lyfts upp ur mörkret.

Eller som Sidgwick skriver i sin klassiker "Amateur Astronomer's Handbook":

"Magnification may nevertheless make a stellar image appear to be brighter by darkening the background, when the increased contrast between the star and the sky is wrongly interpreted as a brightening of the stellar image."

Stora utbredda objekt med låg ytljusstyrka (M33 är ett bra exempel) kommer naturligt nog att mörkna nästan lika snabbt som himlen när man ökar förstoringen, och i sådana fall kan försämrad helhetsbild (mindre synfält) innebära att man inte alls ser objektet med hög förstoring utan endast med låg.

M v h
Hans Bengtsson
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: skywatcher 102/500

Post by onkyo »

Lite fel av mig att använda ordet kontrast kanske,mest konsentrerat mig på månen/Jupiter/mars hittills och med för hög förstoring blir ju bildkvaliten lidandes :)

Tycker det här teleskopet gör ett bra jobb upp till ca 120x i alla fall under dom förutsättningar jag tittat i det än så länge,sen blir färgfelen mer påtagliga tycker jag.mvh...
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: skywatcher 102/500

Post by Präriefoten »

Hej,

Har du möjlighet att skala ner bilden på teleskopet och posta igen? Jag är riktigt nyfiken på hur det ser ut.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: skywatcher 102/500

Post by onkyo »

Tyvärr är mina datakunskaper begränsade,kommer precis in efter en titt på Jupiter men provar att knäppa ett kort från lite längre håll få se. Jo nu satt den.. :)
Image
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: skywatcher 102/500

Post by Jonas »

Hej,

Tips; Sätt muspekaren i en bild, höger musknapp "Visa bild" - så ser du hela bilden.

/Jonas
Präriefoten wrote:Hej,

Har du möjlighet att skala ner bilden på teleskopet och posta igen? Jag är riktigt nyfiken på hur det ser ut.

Martin
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: skywatcher 102/500

Post by Präriefoten »

Tack Onkyo för bilden. Har ett litet teleskop som liknar ditt men är på 80mm. Kallas Orion ShortTube 80 men tillverkas nog av samma företag. Var ute igår med det lilla teleskopet och det var riktigt skönt att inte bära på stora tunga grejjer.

Jonas, har ingen visafunktion på min browser men jag testade att spara bilder och då fick jag ner hela orginalet.
Tack för tipset, ska testa på andra datorer.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: skywatcher 102/500

Post by onkyo »

Bättre bild,lyckades lära mig hur man skalar ner bilder.. :)

Image
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: skywatcher 102/500

Post by stoffe »

Präriefoten wrote:Tack Onkyo för bilden. Har ett litet teleskop som liknar ditt men är på 80mm. Kallas Orion ShortTube 80 men tillverkas nog av samma företag. Var ute igår med det lilla teleskopet och det var riktigt skönt att inte bära på stora tunga grejjer.

Jonas, har ingen visafunktion på min browser men jag testade att spara bilder och då fick jag ner hela orginalet.
Tack för tipset, ska testa på andra datorer.

Martin
Jag rekommenderar Mozilla Firefox, där finns visa-funktionen. Mozilla Firefox finns för alla tänkbara operativsystem och går lätt att synka sina bokmärken med Firefox Sync mellan olika enheter och installationer.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: skywatcher 102/500

Post by onkyo »

Lägger ut en bild på okularen jag har i min ägo också då,nu när jag kan skala ner bilder :)

Inga värstingar direkt,men jag tycker dom är helt ok för mina ändamål...

De 2 till höger är mina markobservations okular,de 4 andra är bättre till rymdobjekt (Bättre coatade och bjuder på lite skarpare bilder)

Image

Här syns skillnaden på coatingen mellan okularen,lägger in en bild på skywatchern och skyluxen också,där är det markant skillnad..
Image
Image
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: skywatcher 102/500

Post by onkyo »

Nåt som blänker innuti vill vi inte ha.. :)
Image
Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: skywatcher 102/500

Post by sollerön »

Tillverkade en extra motvikt,nu blev det perfekt balans :)
Image

Return to “Teleskop allmänt”