Tips med ny utrustning

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Tips med ny utrustning

Post by Danjel »

Hej!
Jag började min astronomiska bana med en Skywatcher evostar 90mm på en EQ-2:a som jag köpte för ett par år sedan. Tuben i sig har varit rätt bra, men monteringen var rätt värdelös. Nu har jag börjat uppdatera grejerna och strax innan jul körde jag till Skara och köpte en EQ-5 Pro montering som jag börjar bli kompis med så smått. Nästa steg är att köpa nytt teleskop. Jag har kikat på Skywatchers reflektorer (Explorer-200PDS eller Explorer-250PDS). Kanske jag kan använda min gamla 90mm refraktor som guideteleskp i framtiden?

Har någon lite tankar om mina val och idéer samt saker jag kanske inte tänkt på?
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Tips med ny utrustning

Post by awasen »

Jag har själv haft en 200PDS och det är en trevligt och rätt snabb tub som även fungerar bra för foto.
250PDS blir väldigt klumpig på en EQ5, 200PDS är redan på gränsen skulle jag säga om du ska fota.

Ska du köra med guide så ökar ju vikten och balansen blir svår att få bra med så lång guide tub. Då vore nog side-by-side kanske bra och i så fall kanske 150PDS är bättre balansmässigt.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Tips med ny utrustning

Post by Jonas »

Du ska nog inte satsa på ett 10"-teleskop om du dessutom ska ha guideteleskop på monteringen.
8"teleskop + guidetub är nog gränsen tillsammans med den monteringen.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips med ny utrustning

Post by AstroFriend »

Hej Danjel!
Jag håller nog med, på min EQ6 montering så känns det även där lite darrigt med en 10 tummare på. Men 8" bör ju gå, speciellt om du kan klämma in en off-axis guider så du slipper belasta monteringen med ytterliggare ett teleskop. Med en vanlig DSLR kamera är det nog en omöjlighet ihop med en standard comacorrector, dock om du såg min tråd nyss om Sonys lilla A7 med fullframe, den har kort backfokus så kanske det skulle gå, hela sensorn lär dock inte gå att belysa. Fast du kanske planerar för en riktig CCD kamera?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: Tips med ny utrustning

Post by Danjel »

Tack för era tankar. Dumt att lägga ut onödiga pengar om monteringen inte kan bära upp teleskopet. Då siktar jag på en 8" tror jag. Angående kamera har jag hittills kört med en Canon DSLR. Det där med comacorrector har jag inte satt mig in i än.
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: Tips med ny utrustning

Post by Danjel »

Uppgradering av tub har fått vänta lite när jag köpte ett guidingpaket istället. Efter att ha läst era synpunkter lutar det åt en Explorer 200PDS. Inser att det blir på gränsen för vad min montering kan bära upp. Tror ni att en EQ5 Pro montering kan bära upp 200PDS:en tillsammans med en Orion starshoot autoguider http://www.astrosweden.se/orion-magnifi ... et/23559-0 och en DSLR (Canon EOS 700D)?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Tips med ny utrustning

Post by stoffe »

Själv köpte jag ett billigt teleskop och en lite dyrare komakorrektor.

Teleskop: TS 8" f/4 som behövde modifieras lite pga av klämd spegeloptik.
Korrektor: Skywatcher/GPU Aplanatic 4-element corrector, fungerar mycket bra men kostar 2500 kr vilket är en bra investering för framtiden.

Här har du en bild som jag tagit med en fullformats kamera med ovanstående kombination. Den är varken sig klippt eller beskuren. Du kommer att ha ett mindre fält med din cropsensorkamera, men det fungerar förvånansvärt bra med 36x24 mm sensorstorlek.
http://www.astronet.se/view_image.php?i ... mode=large

I ditt fall kanske jag satsat på en 6" f/4. Det räcker rätt så bra det med.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Tips med ny utrustning

Post by Torbjörn »

Lite svårt att säga, kolla om det funkar. Själv använder jag en Skywatcher EQ-5 GoTo tillsammans med ett Celestron C8 SCT. Monteringen är väl ett snäpp lättare än din men tuben väger bara ca 6 kg. Perfekt mobil utrustning tycker jag eftersom jag pysslar mycket med s k vägastronomi.

200 mm är ett stort hopp upp från 90 mm anser jag och jag är väldigt nöjd.

En Skywatcher Evostar 90 är ett bra teleskop, har ett själv och har pressat det till 225X på Mars, och enligt min mening nästan perfekt som "Quick look telescope". Snabb kylning, lätthanterligt mm så det kanske skulle trivas på en alt-az montering eller din EQ2 som teleskopet du plockar fram för att ta en snabb titt på Jupiter eller Månen när man skall upp till jobbet nästa dag och inte orkar dra fram de seriösa prylarna :) Den utrustningen är lika viktig som ditt eventuella nya teleskop eftersom det kommer att åka fram ofta.

/Torbjörn
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Tips med ny utrustning

Post by Martin F »

Har själv funderat i samma banor då jag har en liknande montering (HEQ5). Efter att ha laborerat i Stellarium kom jag fram till att jag faktiskt tycker bättre om bildvinkeln som 150PDS ger. Med 200PDS blir det lite för tight runt flera av favoritobjekten. Samtidigt, ska man fota smågalaxer räcker ju brännvidden aldrig till :)

Return to “Teleskop allmänt”