Ser inget i SkyMax 127

Allmän diskussion om teleskop.
cnor
Posts: 9
Joined: 2014-09-16 00:40:02
spamtest: JA

Ser inget i SkyMax 127

Post by cnor »

Jag har precis fått hem ett SkyMax 127, men har ett problem med det. Förmodligen är det jag som gör nåt fel, eftersom jag är helt nybörjare. Jag ser inget i det. I den lilla sökarkikaren ser jag en klar och tydlig bild, men inte i det stora. Har prövat med Barlowlinsen enbart och tillsammans med 10 mm och 25 mm, skruvat på skärpan, men bilden är bara svart, ibland en svart prick med en vit krans runt. Har även provat med och utan diagonalspegeln, Och ja, jag har tagit bort linsskydden ;-). Vad gör jag för fel? Snälla, hjälp mig!
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by thanders »

Jag tror att du inte fått in fokus.
När du ser den svarta pricken med en vit krans runt, vrider du fokusratten så att kransen miskar. Så småningom når du fokus.
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by VigdisVZ »

Du råkar inte vara baserad runt stockholm/uppsala?

Då finns det en jättetrevlig förening http://uaa.saaf.se/ du kan hälsa på och få hjälp direkt av.

Precis som Thomas säger borde det vara fokus. Kolla på något stort tex månen eller en radiomast på horisonten om du inte har stjärnklart.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
cnor
Posts: 9
Joined: 2014-09-16 00:40:02
spamtest: JA

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by cnor »