Ser inget i SkyMax 127

Allmän diskussion om teleskop.
cnor
Posts: 9
Joined: 2014-09-16 00:40:02
spamtest: JA

Ser inget i SkyMax 127

Post by cnor »

Jag har precis fått hem ett SkyMax 127, men har ett problem med det. Förmodligen är det jag som gör nåt fel, eftersom jag är helt nybörjare. Jag ser inget i det. I den lilla sökarkikaren ser jag en klar och tydlig bild, men inte i det stora. Har prövat med Barlowlinsen enbart och tillsammans med 10 mm och 25 mm, skruvat på skärpan, men bilden är bara svart, ibland en svart prick med en vit krans runt. Har även provat med och utan diagonalspegeln, Och ja, jag har tagit bort linsskydden ;-). Vad gör jag för fel? Snälla, hjälp mig!
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by thanders »

Jag tror att du inte fått in fokus.
När du ser den svarta pricken med en vit krans runt, vrider du fokusratten så att kransen miskar. Så småningom når du fokus.
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by VigdisVZ »

Du råkar inte vara baserad runt stockholm/uppsala?

Då finns det en jättetrevlig förening http://uaa.saaf.se/ du kan hälsa på och få hjälp direkt av.

Precis som Thomas säger borde det vara fokus. Kolla på något stort tex månen eller en radiomast på horisonten om du inte har stjärnklart.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
cnor
Posts: 9
Joined: 2014-09-16 00:40:02
spamtest: JA

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by cnor »

Tack för svaren! Ska försöka lite till med att ställa in fokuset. Ska jag vrida mycket eller vara försiktig? Hur känsligt är det? Bor tyvärr inte i Stockholm utan i Jönköping, där vi för närvarande saknar förening :-(. Närmaste är Linköping, Alingsås eller Gislaved. Trist!
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by thanders »

Har inte skruvat på någon 127a, men du behöver inte vara överdrivet försiktig.
Det är nog ganska många varv du behöver skruva.
/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
cnor
Posts: 9
Joined: 2014-09-16 00:40:02
spamtest: JA

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by cnor »

Har testat att skruva på fokus nu och det är ganska många varv man måste skruva som sagt. Men jag tycker att bilden blir väldigt liten. Som ett litet knappnålsöga långt bort i en lång tunnel. Ska det vara så? Har även en svart prick mitt i bilden. Är det för att det är ett spegelteleskop?
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by VigdisVZ »

En svart prick i mitten låter som ett teleskop som är långt ur fokus. Säker på att okularet sitter rätt i fokuseraren? Kan du eventuellt ta en bild och posta på teleskopet som det ser ut nu? Kanske nån av oss ser nått galet.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by megrez 90 »

Vet inte om du provat på dagtid? Om inte, gör det! Sätt i diagonalen och 25 mm okularet (ingen barlow!!) Sikta in på några hus. Skruva fram eller bakåt med fokusratten. Bör hända något med bilden åt något håll. När så händer, fortsätt till husdetaljer syns! Obs! under dagtid med låg förstoring kan en diffus fläck synas i mitten på synfältet. Detta är normalt i spegelteleskop. Under stjärnorna eller högre förstoring försvinner fläcken.
När du hittat skärpan på husen, så ligger skärpan nära även för stjärnorna. Endast mindre justering krävs.
Galen i refraktorer :)
cnor
Posts: 9
Joined: 2014-09-16 00:40:02
spamtest: JA

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by cnor »

Jag har tagit kort genom tuben för att visa vad jag menar med den svarta pricken. Den ser likadan ut oavsett om jag har full fokus eller inte. Har testat åt båda hållen. Vad är det för fel? Och med en Barlowlins eller 25 mm så är synfältet bara en liten prick långt borta, en vit prick med en svart inuti (se bild 2).
Attachments
Så här är synfältet direkt genom tuben utan några okular
Så här är synfältet direkt genom tuben utan några okular
Tuben.jpg (37.09 KiB) Viewed 5449 times
Så här är synfältet genom Barlowlinsen
Så här är synfältet genom Barlowlinsen
Okular.jpg (22.89 KiB) Viewed 5449 times
Så här har jag satt dit diagonalen och Barlow
Så här har jag satt dit diagonalen och Barlow
Skymax127.jpg (38.15 KiB) Viewed 5449 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by Hans Bengtsson »

Undrar om du satt i något okular alls? Tänk på att en barlowlins inte är något okular men kan användas tillsammans med okular om man vill öka förstoringen ytterligare.

M v h
Hans Bengtsson
cnor
Posts: 9
Joined: 2014-09-16 00:40:02
spamtest: JA

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by cnor »

Aha, jösses! Nu börjar det gå upp ett ljus för mig. En Barlowlins funkar alltså endast tillsammans med ett okular. Har inte fattat det förrän nu. Testade nyss och det var ju ett helt annat resultat :-)

Tack snälla för hjälpen och för att ni står ut med en trögtänkt nybörjare. Har bara använt fältkikare innan, aldrig ens sett ett teleskop, så jag har mycket kvar att lära. Tur att det finns snälla, hjälpsamma människor här på forumet.

MVH
Carina
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by Hans Bengtsson »

Hej!
Det är verkligen inte självklart hur en barlow fungerar om man inte har använt teleskop tidigare. Så fråga på bara. Testa gärna i första hand utan barlow, och använd till att börja med det okular som ger lägst förstoring. Exempelvis ger ett 20 mm okular bara hälften så hög förstoring som ett 10 mm okular.

M v h
Hans Bengtsson
cnor
Posts: 9
Joined: 2014-09-16 00:40:02
spamtest: JA

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by cnor »

Det följde med ett 25 mm Wide och ett 10 mm. Ska ut och kolla ikväll :-).

MVH Carina
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by Timaoes »

Skönt att det löste sig. Och kul historia om några år när du kan berätta den för andra nybörjare. :-) Jag tror alla här inne har drabbats av liknande problem. Själv köpte jag en begagnad liten refraktor för några år sedan, och ägnade hela första kvällen att svära över att jag inte nådde fokus. Utan tidigare erfarenhet av refraktorer, men van vid reflektorer, visste jag inte att man måste har en diagonal mellan tuben och okularet för att nå fokus. Refraktorn kom utan diagonal så det var bara att hosta upp med mer pengar för att kunna testa teleskopet. Minns inte säkert, men jag tror jag la upp en liknande tråd som din här på Astronet.

Men låt dig nu inte avskräckas från att ställa fler frågor. Det är tusen och en saker man måste lära sig i början, och forum som detta är ett suveränt ställe att få hjälp med allt.

/Johan
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Ser inget i SkyMax 127

Post by Frost »

en sak bara som ett tips är att ta en så liten förstoring när du kollar i teleskopet och använd barlowen när du kollar på små ljusa objekt som dubbelstjärnor(som polstjärnan) och planeter plus månen.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80