Konsumentrådgivning

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Konsumentrådgivning

Post by ragge »

Hej,

Som nybörjare har jag dammsugit nätet på information rätt länge nu, för att jag skall träffa så rätt som möjligt med mitt första "riktiga" teleskop. Inte minst här på AN har jag blivit klokare av att läsa gamla inlägg, även om jag säkert har missat någon tråd som kanske redan tagit upp det jag nu tänker fråga om.

Vad är jag då ute efter ? Jag vill i första hand ha en lätt och portabel utrustning som är snabb och enkel att sätta upp inför ett obs-pass för både visuellt och foto, därför tror jag på en APO refraktor på c:a 700mm och en motsvarande lätt goto-montering, tex iOptron ZEQ25GT. Ingen guidning (till att börja med iaf). Med 700 mm och en reducer på 0,8 får jag ett FOV på 2,5x1,6 grader med min Nikon D7000 (cropfaktor 1,5), och då klarar jag att fota M31 och andra stora objekt utan mosaik-montage i PS. Tänker jag rätt ? Kom gärna med synpunkter. Tex hur stor fokuseraren bör vara.

Men hur går det att fota planeterna med 700 mm ? På sidan 3 i http://www.baader-planetarium.com/pdf/h ... tion_e.pdf står det om "eyepiece projection". Är det någon här som har erfarenhet av det och som kan berätta lite hur man gör och vad man bör tänka på med den tekniken. Tex hur man får ett stabilt montage av en dslr som "hänger i" okularet. Jag tycker det låter som ett sätt att öka "förstoringen" från den man får med Prime-Fokus. Eller kan man öka förstoringen i Prime-Fokus genom att flytta kameran längre bak med extension tubes ? Hur går det med fokus ? Kort sagt, hur gör man för att öka förstoringen när man fotar (jag inser att det finns en praktisk maxgräns, 2x frontlinsens diameter i mm tror jag att jag sett någonstans).

En sak som verkar väldigt intressant för visuellt bruk är okular med extrema synfält, tex http://www.teleskop-service.se/sv/tillb ... and-2.html. Dyrt, visst, men om det är som att kliva in på Cosmonova jämfört med att titta på en 14-tummare så tycker jag nog att det kan vara värt det. (Tänk att priserna i USA är så mycket lägre än här hemma - 4300kr i stället för 6400kr för denna http://www.teleskop-service.se/sv/tillb ... and-2.html. Trots frakt, tull och moms så lär det löna sig att importera).
Är det någon som har erfarenhet av liknande okular ? Kan man göra eyepiece projektion med dessa ethos, eller är de bara för visuellt bruk ? Kanske det blir för klumpigt med kameran på ett så stort och tungt okular.

Jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få !

/Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Konsumentrådgivning

Post by Peter R »

Men hur går det att fota planeterna med 700 mm ? På sidan 3 i http://www.baader-planetarium.com/pdf/h ... tion_e.pdf står det om "eyepiece projection". Är det någon här som har erfarenhet av det och som kan berätta lite hur man gör och vad man bör tänka på med den tekniken. Tex hur man får ett stabilt montage av en dslr som "hänger i" okularet. Jag tycker det låter som ett sätt att öka "förstoringen" från den man får med Prime-Fokus. Eller kan man öka förstoringen i Prime-Fokus genom att flytta kameran längre bak med extension tubes ? Hur går det med fokus ? Kort sagt, hur gör man för att öka förstoringen när man fotar (jag inser att det finns en praktisk maxgräns, 2x frontlinsens diameter i mm tror jag att jag sett någonstans).
Jag ska försöka besvara denna del av dina frågor för jag har tidigare kört mycket med okularprojektion och DSLR på planeterna och Månen, bland annat med en William-Optics FLT110 f/6,5 på 715mm fokalavstånd.
På dessa fokalavstånd blir planeterna alldeles för pluttiga så vill du fånga detaljer så gäller det att gå upp rejält i förstoring. Till och med en 2x barlow räcker ofta inte långt och då kan lösningen vara att använda okularprojektion.
Ju mera du ökar avståndet mellan okularet och kamerans sensor, desto större förstoring kan du få till. Men det är bättre att byta till ett okular med kortare brännvidd för att även hålla avstånden kortare.
Som du själv är inne på så ska man undvika en för stor hävstångseffekt.
Jag har kört mycket med en Vixen 9mm och en Takahashi 5mm och även kombinerat med en 2,5x TeleVue Powermate.
För att hålla vikten närmare tuben och undvika för mycket flex har jag använt mig av en högkvalitativ 90° spegeldiagonal.

Här är några äldre exempel:
http://astronet.se/view_image.php?id=272&mode=large
http://astronet.se/view_image.php?id=271&mode=large
http://astronet.se/view_image.php?id=322&mode=large
http://astronet.se/view_image.php?id=378&mode=large

/*Peter R
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Konsumentrådgivning

Post by ragge »

Tack för svar, och vilka inspirerande bilder ...
Peter R wrote:
Till och med en 2x barlow räcker ofta inte långt och då kan lösningen vara att använda okularprojektion.
Kan man tolka det som att en Barlow kan användas vid PrimeFokus ? Ursäkta om frågan verkar dum, men jag kan inte detta så bra (ännu).
Jag kom just på att en vanlig gammaldags telekonverter kanske också går att använda ?

/Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Konsumentrådgivning

Post by Peter R »

Ja, absolut, en barlow fungerar precis som en teleförlängare så en 2x barlow gör att du får ett fokalavstånd på 1.400 mm om din refraktor låg på 700 mm ursprungligen.
Beroende på barlowens konstruktion kan du eventuellt påverka fokallängden/förstoringen genom att variera avståndet mellan den och kamerasensor.

Optiskt fungerar det att använda en fotografisk teleförlängare i primärfokus. Vad som kan vara problemet är om det finns elektroniska kontakter som ska kommunicera informationen från objektivet till kameran så som bländare, fokalavstånd osv. Då kan kameran vägra att exponera om den inte får den informationen och du får ett felmeddelande. Det fungerar om du kan tejpa över kontakterna för att isolera dem men jag vet inte om jag tycker att det är värt allt besvär.

/*Peter R
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Konsumentrådgivning

Post by ragge »

Tack Peter, jag får kolla vidare på konceptet med okularprojektion. Spegeldiagonalen är nog ett smart val.

Är det ingen som har erfarenhet av riktigt vidvinkliga okular, alltså med stort synfält som tex TeleVue Ethos (http://www.teleskop-service.se/sv/tillb ... and-2.html) eller liknande ? Det jag undrar är om de levererar det som utlovas, dvs lite av en space-walk känsla. Samt ev övriga för- resp nackdelar med dessa.

/Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Konsumentrådgivning

Post by Peter R »

Jag återkommer igen fast jag inte har något som riktigt kommer i närheten av en Televue Ethos.
Jag har däremot ett Televue Panoptic 24mm på 68° (mitt favorit och mest använda okular) och en SWAN 40mm 2" på 72", båda underbara widefield okular med låg förstoring.
Det finns en annan intressant lösning för att "sväva i viktlöst tillstånd" och det är en binoviewer med 2 lagom vidvinkliga och inte för stora okular. Det ger en förhöjd känsla som kan kännas nästan 3-dimmensionell.

/*Peter R
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Konsumentrådgivning

Post by Kroppefjäll »

Du har kommit igång bra ser jag Roger! Du kanske skulle snickra i hop något eget, du har ju att brås på menar jag :-)
Hoppas vi får tillfälle att träffas här i sensommar eller så.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Konsumentrådgivning

Post by stoffe »

Hej

För att fota planeter och få toppresultat från Sverige krävs en brännvidd på ca 4000-6000 mm av egen erfarenhet. Vid riktigt bra förhållanden kan man gå upp ännu mer i brännvidd men tillfällena är sällsynta. Jag tror det kan vara svårt att planetfilma med en D7000 i och med att det inte går att filma i 1:1 pixel utan filmerna som kameran skapar är nedskalade och dessutom är de hårt komprimerade. Jag lyckades inte få upp bildskalan tillräckligt med min D600 i alla fall, inte ens i DX-läge och full-hd.

Du har en D7000 vilket skulle passa perfekt för deep sky foto, här har du hackad astrorelaterad mjukvara till din kamera och installeras förstås helt på egen risk. Funkar troligtvis helt perfekt då koden ändå är testad.
http://simeonpilgrim.com/nikon-patch/nikon-patch.html
Kanske kan "high-bitrate" hacket ge bättre resultat för planetfilmaren? Jag har inte provat.

Om du bor på en mörk plats så kanske detta paket är något att satsa på för deep sky foto?
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=8458
Jag har en kina kopia på den tuben och en Nikon D600, kika på min M101 bild och se vad jag lyckades åstakomma med den kombinationen.

För planetfoto är det bäst att skaffa en dedikerad kamera för det ändamålet, jag gjorde det nu i slutet av mars detta år och det var inte för ens då som jag kände att jag verkligen utvecklades inom planetfoto.

Skicka PM om du vill ha en så kallad "bulb kabel för USB" som passar för din D7000, det krävs för att styra din kamera från datorn vid långa exponeringar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Konsumentrådgivning

Post by ragge »

Peter R wrote:Jag har däremot ett Televue Panoptic 24mm på 68° (mitt favorit och mest använda okular) och en SWAN 40mm 2" på 72", båda underbara widefield okular med låg förstoring./*Peter R
Vet du något (tekniskt) som jag behöver tänka på som är speciellt för widefield okularen innan jag slantar upp ? Är de tex lika bra på riktigt kort brännvidd som med lång ? Det teleskpet jag så småningom köper hamnar troligen på c:a 700 mm, och jag kan bara tänka hur det skulle vara att svepa över månens yta med extremt vide field. Då behöver jag kanske närmare 3mm okular.
Peter R wrote:Det finns en annan intressant lösning för att "sväva i viktlöst tillstånd" och det är en binoviewer med 2 lagom vidvinkliga och inte för stora okular. Det ger en förhöjd känsla som kan kännas nästan 3-dimmensionell. /*Peter R
Kul att du nämnde det och att du kan bekräfta att de ger den effekten, precis vad jag är ute efter. Känns som ett "måste ha" faktiskt. Det jag köper måste iaf stödja binoviewers.

Kan du utveckla det där med lagom vidvinkliga och inte för stora ? Finns det tex risk (förutom personlig konkurs) med 100-110 graders okular, att det inte blir bra i binos ? Vilka brännvidder (eller kanske rättare : vilka förstoringar ?) är mindre lämpliga i binoviewers, och varför ?

Ställer det speciella krav på teleskopet för att kunna få rätt fokus med binoviewers plus kombinationer av spegeldiagonal och med och utan barlow, kanske även ett filter ifall månen blir för ljus att titta på ? Kan jag mao råka "köpa fel tub" så att detta inte funkar ihop ? Tänk refraktor 700 mm f6-7.

Tack för info, det underlättar mycket !
/Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Konsumentrådgivning

Post by ragge »

Kroppefjäll wrote:Du har kommit igång bra ser jag Roger! Du kanske skulle snickra i hop något eget, du har ju att brås på menar jag :-)
Hoppas vi får tillfälle att träffas här i sensommar eller så.
Hej Björn, kul att ses här på AN och säkerligen IRL också framöver.
/Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Konsumentrådgivning

Post by ragge »

stoffe wrote:För att fota planeter och få toppresultat från Sverige krävs en brännvidd på ca 4000-6000
Det förstår jag. Jag vill bara se till att jag kan utnyttja den kompromiss som jag hamnar på, mest pga portabilitet och enkelhet, så mycket det går. I framtiden kanske det blir läge att komplettera med en annan tub med längre brännvidd.
stoffe wrote:Jag tror det kan vara svårt att planetfilma med en D7000 i och med att det inte går att filma i 1:1 pixel utan filmerna som kameran skapar är nedskalade och dessutom är de hårt komprimerade.
Besviket har jag redan konstaterat att den inte har crop mode i video. Planet foto/filmning kommer inte att vara det primära med detta teleskopet, bara något som jag vill testa. Kanske med en webkamera i stället för D7000. Jag är inte helt främmande för att prova med min mobil (Samsung Galaxy Nexus), det hörs ju på namnet att den är som gjord för det ! :D
stoffe wrote:här har du hackad astrorelaterad mjukvara till din kamera och installeras förstås helt på egen risk. Funkar troligtvis helt perfekt då koden ändå är testad. http://simeonpilgrim.com/nikon-patch/nikon-patch.html
Vad kul att det finns till Nikon nu. Jag har kört en del med CHDK i min Canon G1X compakt, och det förlänger verkligens kamerans kapacitet.
stoffe wrote:Om du bor på en mörk plats så kanske detta paket är något att satsa på för deep sky foto?
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=8458
Något för lång brännvidd, jag vill fota tex M31 utan att göra mosaikmontage. Sedan gillar jag inte star spikes i bilderna, och det är bekvämt att slippa kollimera. Därför tror jag att jag vill ha en refraktor på c:a 700 mm, men jag kan mycket väl ha missat något väsentligt, så därför får det ta lite tid med researchen.
stoffe wrote:Skicka PM om du vill ha en så kallad "bulb kabel för USB" som passar för din D7000, det krävs för att styra din kamera från datorn vid långa exponeringar.
Jag är tvingad till "road astronomy" pga topografin här hemma, och då vill jag klara mig utan dator. Men jag har en app till mobilen : "Helicon Remote" som kan fjärrstyra kameran via en togo-adapter. Fast ännu enklare när man står därute och fipplar är en programmerbar remote tycker jag.

Tack för alla tips och råd !
/Ragnar

Return to “Teleskop allmänt”