f längd för planetfoto

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

f längd för planetfoto

Post by Frost »

jag har en mak newton 190 och jag hade tänkt att köpa en 5x barlow powermate så att jag kan fota lite planeter nu när Jupiter är uppe och mars är på ingång så vad skulle ni se bra för att få en fin bild på Jupiter jag har sett fina bilder somhttp://www.teleskop-express.de/shop/Bil ... -190mm.jpg
men i bilden så vet jag inte vad som användes bara att det var en mak newton, så ni som har fotat planeter förut vet kanske vad för f längd man måste ha?
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: f längd för planetfoto

Post by hansg »

Beror lite på förhållandena ,planetens utbredning, seeing etc, min egen erfarenhet med 180 till 254 mm teleskop är att F/20 fungerar bäst, någon enstaka gång F/25.
h-g
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: f längd för planetfoto

Post by Frost »

jag har hört sådana siffror men vet du längden i mm för f talet är olika på alla teleskop och jag vet inte riktigt vad 1f tal är så f25 på mitt teleskop vet jag inte hur mycket det är.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: f längd för planetfoto

Post by Oortcloud »

Hej!

Ditt teleskop har en öppning på 190mm och en fokallängd (brännvidd) på 1000mm. Det ger dig ca f/5,3. Formeln för det är Fokallängd delat med öppningen. 1000mm delat på 190mm är ca 5,3.

Med en 2X Barlow tex fördubblar du din fokallängd till 2000mm. 2000mm delat med 190 blir ca f/10,5. Sen är det bara att räkna vidare. 3X barlow ger ca f/15,8. En 4X barlow ca f/21.

Har du filterhjul så kanske dina värden ökar lite i och med att kameran hamnar längre från Barlowen i fråga.

Martin
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: f längd för planetfoto

Post by Frost »

ok tack för förklaringen den har jag undrat över länge :good:
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: f längd för planetfoto

Post by Magnus Nyborg »

Oortcloud wrote:Hej!
...

Har du filterhjul så kanske dina värden ökar lite i och med att kameran hamnar längre från Barlowen i fråga.

Martin
Korrekt vad gäller en normal barlow!

Men en Powermate är inte en traditionell barlow, och ger aningen mindre förstoring med ökat avstånd. Detta beror på att det är en kombination av barlow och reducer, avsedd att hålla 'fieldrays' parallella så att okularets ögonavstånd inte ändras. Med små varianser (som tex bygglängden på ett filterhjul) så har en powermate dock i princip konstant förstoringsfaktor. Skillnaden kan mätas ut med en bild på två stjärnor med känd separation, men i praktiken kan man utgå från att en 5x Powemate här är ca 5x oavsett om man använder filterhjul eller inte (den kanske blir 4.75x totalt).

Eftersom en vanlig barlow har ökad förstoring med ökat avstånd så kan man även använda en 3x Barlow som man ökar separationen lite från nominell så att den ger ex 4x förstoring. Den lilla skillnaden från nominell förstoring har ingen negativ effekt på skärpan, och 'fieldrays' (design-parametern för en Powermate) är inte en faktor vid fotografering (bara vid observation med okular). En kameras backfokus + ett filterhjul gör att en 3x barlwo nog har ca 3.5x-4.0x effektiv förstoring här.

Med vänlig hälsning,
Magnus
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: f längd för planetfoto

Post by Frost »

Men i så fall är det värt att köpa en powermate 5x för 2000 eller en mindre balow? Användningsområdet är i första hand planetfoto men också för små DPS objekt som krabban och jag vet att det är bättre att köpa ett teleskop som har en f längd på 3500mm redan men så rik är jag inte:D
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: f längd för planetfoto

Post by Magnus Nyborg »

Frost wrote:Men i så fall är det värt att köpa en powermate 5x för 2000 eller en mindre balow? Användningsområdet är i första hand planetfoto men också för små DPS objekt som krabban och jag vet att det är bättre att köpa ett teleskop som har en f längd på 3500mm redan men så rik är jag inte:D
Vilken effektiv f-ratio du behöver beror även på pixel-storleken på kameran, men f/15 (lågt) till f/30 är tämligen normala värden. Du tappar ljus-styrka vid högre f-tal med, så lagom är bäst.

Jag skulle börja med en bra 2.5x eller 3x Barlow (kom ihåg att dessa effektivt nog här ger lite större förstoring än designat) , och om resultatet faller väl ut experimentera lite med förlängning av avståndet till kameran. Eftersom MN190 är ganska 'snabb' (F/5.3) så kan det nog behövas en bra Barlow, och kom ihåg att Barlows ofta har dålig färg-korrektion i infrarött (använd ir-block om du fotar monokromt eller framförallt om du har en Bayer färgkamera då Bayer inte klarar av ir).

Efter detta, när du har mer erfarenhet så kan du kanske pynta ut för en powermate.

Med vänlig hälsning,
Magnus
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: f längd för planetfoto

Post by Frost »

jag har 2 barlows redan med ganska bra märken ett är celestron, men jag ville ha 5x powermate för att jag inte behöver stacka barlows för att komma nära f22 plus högre kvalitet som powermate barlows är bäst på.
jag kör med en nikon d5100 framöver både för planet och deep sky sedan den kan filma och jag har sett fina planetbilder tagna med den.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80

Return to “Teleskop allmänt”