10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
TractionMan
Posts: 17
Joined: 2012-01-22 11:15:09
spamtest: JA
Location: Åstorp
Contact:

10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by TractionMan »

Jag står i begrepp att skaffa ett större teleskop inför hösten. Har snurrat in mig på ett 12" dobson (eller möjligtvis ett 10"), men innan jag gör slag i saken och beställer så skulle jag gärna vilja se ett sådant i verkligheten. Vill ju inte råka ut för en chock när kartongerna anländer. Undrar om det finns någon ägare till ett sådant teleskop någonstans i NV Skåne som skulle kunna vara snäll att slösa bort en stund för en demonstration eller visning?
Skywatcher Skyliner 300P Flextube, Skywatcher Explorer 150PDS (på GSO ATZ), Skywatcher Skymax 90. Ett knippe okular och lite annat smått & gott.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: 10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by VigdisVZ »

Kul att se dig här på Astronet, vi pratade om detta på SGL :)

Hoppas du hittar nån med en dobson du kan kika på.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
TractionMan
Posts: 17
Joined: 2012-01-22 11:15:09
spamtest: JA
Location: Åstorp
Contact:

Re: 10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by TractionMan »

Just det ja! Hej! Ja det hoppas jag helt klart också.
Skywatcher Skyliner 300P Flextube, Skywatcher Explorer 150PDS (på GSO ATZ), Skywatcher Skymax 90. Ett knippe okular och lite annat smått & gott.
TractionMan
Posts: 17
Joined: 2012-01-22 11:15:09
spamtest: JA
Location: Åstorp
Contact:

Re: 10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by TractionMan »

Hej hopp! Har nu ägnat lite tid åt att googla efter bilder på 12-tummare och likaså letat på Youtube. En rejäl pjäs utan tvekan men absolut hanterbart känns det som. Börjar närma mig ett beslut och det lutar helt klart att att slå till på en SW 300P Flextube inför hösten.
Därmed så drar jag tillbaka förfrågan om en demonstration. :D
Skywatcher Skyliner 300P Flextube, Skywatcher Explorer 150PDS (på GSO ATZ), Skywatcher Skymax 90. Ett knippe okular och lite annat smått & gott.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: 10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by Timaoes »

Jag har testat 12"aren och tyckte den skötte sig strålande, både optiskt och mekaniskt. Men den är tung, rejält tung. Har du möjlighet att rulla ut den ur ett garage eller liknande, så löser små kundvagnshjul från Clas Ohlson det mesta.

/Johan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: 10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by Jonas »

Jag vet att en vän som köpte teleskopet hade synpunkter på att det tappade kollimeringen så att han behövde justera optiken varje gång han monterade upp teleskopet.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
TractionMan
Posts: 17
Joined: 2012-01-22 11:15:09
spamtest: JA
Location: Åstorp
Contact:

Re: 10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by TractionMan »

Timaoes wrote:Jag har testat 12"aren och tyckte den skötte sig strålande, både optiskt och mekaniskt. Men den är tung, rejält tung. Har du möjlighet att rulla ut den ur ett garage eller liknande, så löser små kundvagnshjul från Clas Ohlson det mesta.

/Johan
Det är ju förstås ett alternativ men då måste jag göra en ramp till förrådet. Fast tar man det i två omgångar med rockerbox för sig och OTA sen så bör det nog inte bli alltför besvärligt.
Skywatcher Skyliner 300P Flextube, Skywatcher Explorer 150PDS (på GSO ATZ), Skywatcher Skymax 90. Ett knippe okular och lite annat smått & gott.
TractionMan
Posts: 17
Joined: 2012-01-22 11:15:09
spamtest: JA
Location: Åstorp
Contact:

Re: 10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by TractionMan »

Jonas wrote:Jag vet att en vän som köpte teleskopet hade synpunkter på att det tappade kollimeringen så att han behövde justera optiken varje gång han monterade upp teleskopet.
/Jonas
Har hört lite både och angående kollimeringen. Förvisso inget större besvär om den behöver justeras.
Skywatcher Skyliner 300P Flextube, Skywatcher Explorer 150PDS (på GSO ATZ), Skywatcher Skymax 90. Ett knippe okular och lite annat smått & gott.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: 10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by VigdisVZ »

Ser fram emot unboxing-reportage och first-light rapport :)
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: 10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by Timaoes »

TractionMan wrote:Det är ju förstås ett alternativ men då måste jag göra en ramp till förrådet. Fast tar man det i två omgångar med rockerbox för sig och OTA sen så bör det nog inte bli alltför besvärligt.
Det är klart att en ramp innebär ett smärre projekt, men det betalar sig direkt. Det sparar ryggen förstås men det minskar också behovet av kollimering. Innan jag blev med hjul och ramp bar jag mina teleskop in och ut, och det var snudd på omöjligt att göra det utan att stöta i någonstans. Och stöter man i finns risken att kollimeringen rubbas. Ett extra bonus är att startsträckan blir lite mindre vilket gör att man är mer benägen att gå ut om det plötsligt blir en glipa mellan molnen. Kanske de senaste är det viktigaste argumentet för en ramp.

/Johan
TractionMan
Posts: 17
Joined: 2012-01-22 11:15:09
spamtest: JA
Location: Åstorp
Contact:

Re: 10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by TractionMan »

VigdisVZ wrote:Ser fram emot unboxing-reportage och first-light rapport :)
Det kommer. Teleskopet är dock inte beställt än. Har utomhusbröllop nästa helg och jag väntar med beställningen efter det. Vill ju inte "jinxa" det med moln och dåligt väder som kommer med i lådorna. :geek:
Skywatcher Skyliner 300P Flextube, Skywatcher Explorer 150PDS (på GSO ATZ), Skywatcher Skymax 90. Ett knippe okular och lite annat smått & gott.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: 10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by wilt »

Jag hade gärna byggt en ramp om jag hade bott annorlunda. Det är ju väldigt smidigt har jag märkt när vi obsar på Brattefjäll Astrophysical Observatory.

Men jag känner mig lite skeptisk inför det där med kundvagnshjul, och hade nog hellre övervägt en lösning med mindre stumma hjul, dvs luftfyllda hjul. Hemmabyggaren hittar dom för någon hundralapp på Clas Ohlsson, den som vill lägga mer pengar kan ju undersöka Wheeley bars från JMI.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
TractionMan
Posts: 17
Joined: 2012-01-22 11:15:09
spamtest: JA
Location: Åstorp
Contact:

Re: 10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by TractionMan »

wilt wrote:Jag hade gärna byggt en ramp om jag hade bott annorlunda. Det är ju väldigt smidigt har jag märkt när vi obsar på Brattefjäll Astrophysical Observatory.

Men jag känner mig lite skeptisk inför det där med kundvagnshjul, och hade nog hellre övervägt en lösning med mindre stumma hjul, dvs luftfyllda hjul. Hemmabyggaren hittar dom för någon hundralapp på Clas Ohlsson, den som vill lägga mer pengar kan ju undersöka Wheeley bars från JMI.

/Gustav
Precis min tanke med luftfyllda hjul. Ut från förrådet är inga problem med ramp, men för att komma till platsen där jag obsar i trädgården, måste jag hantera två lite brantare nivåskillnader. Inte jättebranta men jag tror ändå större hjul behövs.
Skywatcher Skyliner 300P Flextube, Skywatcher Explorer 150PDS (på GSO ATZ), Skywatcher Skymax 90. Ett knippe okular och lite annat smått & gott.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: 10 och/eller 12" Dob för demo i NV Skåne?

Post by Timaoes »

Jo, det är säkert klokt med större hjul. I mitt fall är fokallängden 180 cm så hjulen var tvungna att bygga så lite som möjligt. 12"aren ligger väl på 140, så då ska det ju inte vara några problem.

/Johan

Return to “Teleskop allmänt”