skywatcher evostar 90 EQ-2

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

skywatcher evostar 90 EQ-2

Post by Danjel »

Hej!
Jag har nyligen köpt mitt första teleskop, ett skywatcher evostar 90 EQ-2. Jag har fått några trevliga nätter med obervationer på månen, Jupiter och Saturnus - till och med lyckas fota lite. Men hur ser mina chanser ut för att se deep sky objekt med mitt teleskop? Nebulosor? Galaxer? Gissar att jag kanske får minimera ljusföroreningarna. Jag bor ett par mil utanför Göteborg, men stans ljusföroreningar är ganska omfattande. Och om man vill fotografera deep sky måste jag väl troligen införskaffa en motor till mitt mount så att kameran kan följa objektet. Finns det någon här med erfarenheter som kan hjälpa mig?
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: skywatcher evostar 90 EQ-2

Post by Corpze »

Du kan nog få en skymt av M31, Andromeda men det är nog som du säger att du får åka ut till ett mörkt ställe. M51 kan du också kanske få en skymt av. M3, en ljusstark stjärnhop i "Håret" samt plejaderna kan vara bra att börja med. Leta efter objekt i något planetarium med hög magnitud (ytmagnitud)?

Det kanske någon annan kan svar på, skilnaden mellan magnitud och ytmagnitud?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: skywatcher evostar 90 EQ-2

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Med en 9 cm refraktor kan du se flera hundra deepsky-objekt (stjärnhopar, nebulosor, galaxer).

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: skywatcher evostar 90 EQ-2

Post by anivision »

M13 är en fin klotformig stjärnhop som t.o.m. syns med blotta ögat riktigt mörka och stjärnklara nätter, och borde bli jättefin att se i ditt teleskop.

Att fotografera deepsky är en dyr hobby som inte kommer att fungera med den monteringen du har, inte ens om du hänger på motorer.
Dock kan motorer hjälpa dig om du vill fortsätta att utveckla fotandet av planeter.

//Kent
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: skywatcher evostar 90 EQ-2

Post by AndreasW »

Hej!

Har också en EQ3-2 med Evostar 90. När det gäller fotografering så är det som tidigare sagts ingen bra ide att börja försöka med deep sky genom ditt teleskopet då kombinationen av ganska lång brännvid samt låg ljusstyrka (f10) och en ganska enkel montering gör det väldigt svårt att få till något bra resultat.

Däremot går EQ3-2 monteringen utmärkt att använda för wide-field fotografering med vanliga kameraobjektiv (det finns plats att montera kameran ovanpå teleskopet). Motor är förstås en förutsättning. Med får göra en noggran polinställning samt anpassa exponeringstiden så att man inte överskrider vad monteringen klarar av. Desto längre brännvid desto kortare exponeringstid. För att få tillräckligt signal/brusförhållande i bilderna får man istället ta många bilder och stacka. Det enklaste är att börja med ganska kort brännvid som inte är så krävande. Det finns många bra utsnitt på himlen som gör sig bra även med relativt kort brännvid.

La precis upp en bild i bildarkivet taget på M13 med EQ3-2 (300mm brännvid). Misslyckas dock med att länka till den direkt här i inlägget (jag är ny här på forumet, lär mig förhoppningsvis att länka snart :-)
flutte
Posts: 4
Joined: 2012-09-08 12:26:10
spamtest: JA
Location: Eslöv

Re: skywatcher evostar 90 EQ-2

Post by flutte »

Jag köpte ett Evostar 90, på en EQ3-2, i höstas. Egentligen ville jag bara motorisera mitt vanliga kamerastativ, eftersom jag försökt mig på astrofoto med min vanliga DSLR med varierande kvalité. Genom att ta flera, "korta", exponeringar och därefter stacka dem med deepskystacker, har jag börjat få lite kläm på min utrustnings begränsningar och potential. För att inte tala om mina egna brister! :D

Från att jag fick monteringens motorer, har jag kört med kameran monterad piggybackat på tuben, eftersom jag förstått att det är enklast att börja i den ändan. Dessutom är det så mycket lättare att orientera sig genom att ta en bild och titta på den på datorn, istället för att försöka se något igenom okularet. :D

Motordriften var verkligen ett lyft! Från att ha begränsats av ca 3s (genom mitt 50mm f/1.4-objektiv), kunde jag utan problem gå upp till kamerans begränsning på 30s på det objektivet.

Jag inte fick T-adaptern förrän för några veckor sedan, och första gången jag fotograferade genom tuben var i går kväll, då på månen (ISO 100, 0.8s), bara för att känna lite på prylarna.

Men så snart det blir fotoväder igen, skall jag försöka mig på lite seriösare laborationer. Men min erfarenhet av både monteringen och motorerna hittills, är - som jag misstänkte redan då jag beställde prylarna - att de är för instabila för att kunna göra några riktigt långa exponeringar. Och jag har ännu inte lyckats göra en bra polinställning. Men jag var inte riktigt sugen på att slanta upp 10kkr+ på "rätt från början" utan att ens förstå varför eller ens kunna hitta rätt på stjärnhimlen! :D Om jag börjar känna det värt att vänta på fototillfällena, räknar jag med att uppgradera utrustning under årens lopp, först och främst ett EQ5 eller ännu kraftigare montering och nya motorer, vilket ändå är nödvändigt ifall jag vill byta upp tuben.
--
Nybörjare
Canon EOS 350D, Skywatcher Evostar 90, EQ3-2
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: skywatcher evostar 90 EQ-2

Post by AndreasW »

Hej!

Så länge man använder sig av vanliga "kamerabrännvider" tycker jag noggranheten i monteringen är helt ok (i alla fall i förhållande till priset på monteringen). Jag har inte gjort någon supernoggrann polinställning än men har kunnat använda mig av 30s vid 300mm. Med lite mer jobb med pol.inställningen borde det vara fullt möjligt att ta 1-2 minuter vid 300mm. Detta bör räcka långt, det är ju bara att ta fler bilder för att få ihop tillräcklig exponeringstid. Hårddiskutrymme är billigt så att det blir många bilder är inget större problem (betydligt billigare att köpa en större hårddisk än bättre montering :D ). En fördel med att de enskilda exponeringna inte är så långa är att det minskar risken att man överexponerar högdagrarna i bilden.

Om man inte styr kameran via dator är dock ett tips att skaffa en fjärrkontroll som medger att man kan ställa att ta en hel serie med bilder (och då även längre exponeringstider än 30s). Jag använder den här och den har funkat bra:

http://www.scandinavianphoto.se/produkt ... -pentax-c6

Då kan man ställa in den att ta 20-30 bilder i serie och sen gå in och dricka kaffe medan den håller på. Det är betydligt lättare att orka med att ta många bilder om man kan vara inne i värmen mellan varven och inte behöver stå ute vid kameran och frysa! En liten varning kan vara på sin plats och det är att inte ta alltför långa serier utan att titta till kameran. När temperaturen sjunker på kvällen så ändras fokus på objektivet så att man måste fokusera om med jämna mellanrum. Därför bör man kolla till sin kamera då och då och se att fokus fortfarande är korrekt (brände en del bilder i vintras innan jag insåg detta :sad: )

Return to “Teleskop allmänt”