SkyWatcher Allview + lämpligt teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
geten
Posts: 4
Joined: 2013-04-05 09:53:29
spamtest: JA

SkyWatcher Allview + lämpligt teleskop

Post by geten »

Hej!

Jag är helt ny till praktiskt astronomi (typer av teleskop osv), men det är något jag funderat på att införskaffa ett tag nu. Det hela började med att jag letade efter stativ till min Canon EOS 550D för panorama- och timelapse-fotografering, och hittade en recension av SkyWatcher Allview på det här forumet. Men sedan blev det logiskt att vilja ha ett teleskop att kunna slänga på för astronomiska observationer och även kanske lite astrofotografering av lite närmare objekt. Som jag förstår det så är såklart Allview inte helt lämpad för astrofotografering (folk verkar förorda lite robustare/dyrare monteringar för det), men det är inte i första hand detta jag tänker använda det till. Tanken är att dra ut på lite kombinerade utflykter nu i vår/sommar till lämpliga utkiksplatser. Börja med lite panorama-fotografering, sedan koppla på teleskop och kika lite när det blivit mörkt, t.ex.

Men, jag vill inte gå in på en allt för låg nivå heller. Min erfarenhet är att det är värt att snarare gå in på "mellansegmentet" än att prova på nya intressen med budget-grejer då det lätt kan påverka upplevelsen negativt. Man kan ju alltid sälja vidare om man tröttnar.

SkyWatcher Allview har en listad belastning på 5kg och jag har kikat runt lite och fastnat för ett paket med Astro Professional ED 102/714mm + en "field flattener" för astrofotografering (3.35kg i vikt):

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... rsion.html

Detta i kombination med SkyWatcher Allview (som sagt):

http://www.astrosweden.se/skywatcher-al ... ng/20168-0

Samt en 7Ah powertank från SkyWatcher:

http://www.astrosweden.se/powertank-7ah/19788-0

Så slutligen (äntligen) till mina frågor:

- Är jag helt ute och cyklar eller verkar mitt "tänk" på rätt bana och har jag kikat in mig på lämpliga prylar som passar ihop?

- Har nån erfarenhet av att beställa från Teleskop-express.de? De verkar seriösa i alla fall.

- Behöver jag nåt extra än det jag listat för att komma igång med att blicka mot skyn och ta bilder? (Typ viktiga fästen för att montera kameran, extra optik-prylar/linser för att kunna titta och ta bilder via teleskopet m.m.)

Tack på förhand!

// Johan
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: SkyWatcher Allview + lämpligt teleskop

Post by Init4theimaging »

Hej Johan.

Teleskopet är av god kvalitet för pengarna, flattnern lika så och du får stadiga och bra tubringar och ett av de bättre rödpunktsiktena på marknaden.
En transport koffert bör du kanske räkna in i priset om du ska köra till obs-platsen...

Monteringen e säkert ok för observationer(inte mitt område) men dåligt lämpad för astrofotografering(den typ av panorama plåtning du nämner borde dock funka utmärkt) då du får bildfälts-rotation pga standard alt-az konstruktionen.

Fråga 1: Att obsa är inte min grej och panorama bilder hade jag kört med vidvinkel-glugg och vanligt fotostativ, då jag har panorama-funktion på huvudena på båda mina. Någon annan som vill flika in här..?

Fråga 2: Har beställt mycket prylar från TS i tyskland. Dom lyckas oftast men inte varje gång, men brukar inte vara svåra att ha att göra med så länge man är saklig och håller vänlig ton när något blivit fel ;)
Inga problem med engelska.

Fråga 3: Ja... Ska du köra dslr ihop med teleskopet behöver du en T-ring oxo. Med kompakt blir det bökigare men TS har lösningar till det mesta på sin website.
Du behöver diagonal och/eller ett prisma(om du vill kika lite på saker här på jorden) ett par olika okular och kanske något filter och ev. en barlow.
En gummi blåsa för att få bort damm och partiklar från optiken utan fysisk kontakt är oxo bra att ha. Du kan behöva en bok som listar stjärnbilder och trevliga objekt.
...och varma kläder. Då sommaren tyvärr inte lämpar sig lika bra för den här hobbyn som smäll-kalla mörka vintern :(

Mvh,
Daniel
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: SkyWatcher Allview + lämpligt teleskop

Post by Morgan »

Hej Johan

SkyWatcher Allview är en fanatisk bra montering för att plåta timelapse och panoramabilder på ett sådant sätt som är svårt att göra med manuellt panorama huvud. Att plåta ett par hundra bilder till en panorama med ett teleobjektiv är inga problem med Allview monteringen, men något jag inte skulle ge mig på med ett vanligt panoramahuvud. Utöver det så funkar det ok som ett astronomiskt montering för visuell observationer, men är inte lämplig som fotografisk montering för djuprymd.

Vill du plåta djuprymd så bör du lägga en del pengar på en stabil ekvatoriell goto montering som ex. Skywatcher HEQ5-Pro eller Celestron CG-5 som anses som instegs modellerna för astrofotografering.

Mitt personliga råd är att skynda långsamt med den här ”materialsporten” då jag sett alldeles för många som satsar för högt och tröttnar efter ett tag då resultaten uteblir.

Ett alternativt sätt att astrofotografera är med vanliga fotogluggar upp till 200-300mm med en mer portabel montering så som AstroTrack eller Vixen Polarie Star Tracker.
Med dessa monteringar är det lätt att förflytta sig till mörkare platser och lyckas med att plåta bra bilder.

Jag hoppas min tidigare recension på SkyWatcher Allview var informativ och att du även läser min recension på Vixen Polarie Star Tracker som kommer att läggas upp inom kort.
// Morgan
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: SkyWatcher Allview + lämpligt teleskop

Post by Init4theimaging »

Den angivna tubvikten är exklusive ..eh.. allt.

Jag äger 80mm versionen av samma tub. När jag kommer hem ska jag försöka komma ihåg att väga en full uppsättning, med sökare, dovetail, tubringar, canon 450D och flattner. Om Detta kommer nära 5 kg kommer 102:an garanterat passera max spec. för monteringen.

Stay tuned.

Mvh,
Daniel
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: SkyWatcher Allview + lämpligt teleskop

Post by Init4theimaging »

Ok.
Min våg är tyvärr inte den mest exakta aparat man kan tänka sig
Med ed80 kamera etc. står nålen mellan 4 och 4,1.
Enligt TS specar väger 102:an 1,1 kg mer...

Lite över monteringens max last alltså.

Kanske Morgan, som har "hands on" erfarenhet av Allview vill ta över nu...

Mvh,
Daniel
geten
Posts: 4
Joined: 2013-04-05 09:53:29
spamtest: JA

Re: SkyWatcher Allview + lämpligt teleskop

Post by geten »

Hej!

Tack Daniel och Morgan för er utmärkta feedback! Det var just Morgans utmärkta recension av SkyWatcher Allview som fick mig hit :D

Har läst lite mer nu och förstår behovet av en ekvatoriell montering för vettig astrofotografering.

Tror jag ska hantera detta som en tvåstegsraket och börja med Allview för foto och astronomisk observation endast (utan vikten för kameran osv, så borde det ju vara lugnt med en Astro Professional ED 102 på Allview:en).

Nästa steg, om jag blir riktigt hooked på observation, blir då att skaffa ett lämpligt EQ-instegsmount för astrofotografering.

Men ska kika på lite priser på okular, t-ring osv innan jag bestämmer mig om jag ska ska skippa astrofoto helt initialt. Hur är det med "ljusstarka" nära objekt, som t.ex. jordens måne, Venus etc. Går det att få hyggliga bilder med kort exponeringstid så det inte blir förvrängt av bildfältsrotationen pga alt-az-monteringen?

// Johan
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: SkyWatcher Allview + lämpligt teleskop

Post by Corpze »

Planeterna kan du fota med en allview då den har följning (venus kommer inte bli bra pga att den reflekterar 94% av allt soljus så den blir bara en ljus prick) månen, jupiter och saturnus (mars kan va lite tricky då den är liten och inte så kontrastrik som tex. jupiter)
"fotar" planeterna gör man genom att filma med tex. en moddad webkamera alt. en planetkamera eller filma med dslr och sedan stacka varje bildruta.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
geten
Posts: 4
Joined: 2013-04-05 09:53:29
spamtest: JA

Re: SkyWatcher Allview + lämpligt teleskop

Post by geten »

Usch, fick lägga det här på is lite. Jobb och annat jobbigt kom emellan.

Så, nu till okular. Såg att det finns en uppsjö valmöjligheter. :shy: Eftersom teleskopet jag kikat på har en 2"-fokuserare är det väl lämpligt att jag skaffar ett okular som passar direkt (följer dock med en 1.25"-adapter). T.ex:

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ERFLE.html

Eller ska man satsa på ett okularkit? De jag hittat har dock bara 1.25"-grejer, t.ex:

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ptics.html

Lite av en djungel för en oinsatt och man vill ju gärna ha något prisvärt, men inte vara dumsnål.

Några tips i rätt riktning? :)
geten
Posts: 4
Joined: 2013-04-05 09:53:29
spamtest: JA

Re: SkyWatcher Allview + lämpligt teleskop

Post by geten »

Läst en del trådar på nätet osv och det här verkar ett lämpligt första okular för generell observering (så kan man komplettera med "fasta" okular senare):

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ---2-.html

Verkar helt klart en hobby som väldigt lätt kan springa iväg i kostnader. Är redan uppe i över 15k i min inköpslista hittils :green:

Return to “Teleskop allmänt”