Meade 70ETX

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Isso
Posts: 8
Joined: 2007-11-23 09:32:44
Location: Kristianstad

Meade 70ETX

Post by Isso »

Jag såg att Lidl kommer att sälja detta teleskop fr o m måndag 17/12. Jag är i stort sett nybörjare inom denna hobby och jag har mitt sikte på en Sky Watcher reflektor vid ett lite senare tillfälle, men jag undrar ifall det är värt att lägga 2000 kr på detta? Det är ju lätt att ha med sig och kan nog få mig att "komma igång". Jag vet att det inte kommer i närheten av lite större pjäser men personligen tycker jag priset gör det lite lockande att köpa det.

/Niklas - Nybliven ASAK medlem
I väntan på den Stora Vita Näsdukens Ankomst
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Meade 70ETX

Post by Robert »

Det duger säkert bra för att titta på måne planeter och en del ljusare deep sky objekt.

Det är nog det billigaste datorstyrda gototeleskopet man kan köpa nytt nu i Sverige.

Dock tror jag inte det är ett teleskop som passa för foto. Dels monteringen som inte lär följa så noga och billiga refraktorer brukar ha en del färgfel som kommer fram vid foto.
Isso
Posts: 8
Joined: 2007-11-23 09:32:44
Location: Kristianstad

Re: Meade 70ETX

Post by Isso »

Nja... Foto hade jag nog inte alls tänkt att ha den till. Bara observation. Då kanske det blir en tur till Lidl på måndag då :)
I väntan på den Stora Vita Näsdukens Ankomst
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Meade 70ETX

Post by Starsoft »

Jag vill nog tro att 70ETX är ganska leksaksbetonad, motsvarande optik som i Lidls klassiker för 800 kr som jag har själv. Säkert användbar men om det är så att det förskjuter inköpet av en SkyWatcher reflektor alltför långt bort i tiden så skulle jag nog rekommendera att vänta på en sådan i stället.

Skulle det vara så att Lidl även säljer den vanliga Skylux reflektorn och kikaren så anser att det paketet är ett bättre köp för strax under tusenlappen tillsammans.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Meade 70ETX

Post by Jonas »

Hej Niklas,

Visst är det frestande att köpa teleskopet. Det är inte speciellt mycket pengar men ändå datorstyrt. Lätt att ta med är det också och jag kan själv känna mig frestad att köpa det bara för att det kan hänga med t.o.m. på en semesterresa söderut.

Som med allt annat finns det nackdelar också och som andra här är inne på så är det ett litet teleskop och troligen i ganska plastig kvalitet. Det gör ju inte teleskopet direkt dåligt men man ska ju vara klar över att det har sina begränsningar.
Det paket du funderar på, en 8" newton på en HEQ-5-montering, är något helt annat. I den kombinationen har du ett teleskop som du kan ha nöje av i många år framåt och, som Anders är inne på, om detta lilla teleskop försinkar inköpet av Skywatcherpaketet, så är valet enkelt. Enligt min mening.
Du kommer nog dessutom att ganska snart vilja komplettera ditt Skywatcherpaket med "lite småplock".

Sedan är det ju så också att du, i och med medlemsskapet i ASAK, har tillgång till större datorstyrda teleskop vid observatoriet. men det är klart, det är inte "ens eget" och dessutom kräver det ju att man beger sig till observatoriet - och att någon annan är där och öppnar!

Sammantaget skulle jag vilja rekommendera detta lilla teleskop för de som:
- Har ett begynnande intresse men är osäkra på om de vill fortsätta.
- Bor inne i en stad, flera trappor upp utan hiss.
- Vill komplettera sin befintliga utrustning med ett reseteleskop.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Isso
Posts: 8
Joined: 2007-11-23 09:32:44
Location: Kristianstad

Re: Meade 70ETX

Post by Isso »

Hallojsan Jonas!

Jag tar nog mig en tur till Lidl och försöker (det kanske är rusning efter det) köpa detta teleskop. Det kommer inte att påverka mitt framtida köp av 8" Skywatcher. Att jag väntar med att köpa detta beror mest på att jag nyligen har flyttat till den lägenheten jag har nu och håller på att sakta men säkert komma plats. Mycket grejar att få ordning på. Jag vill att den ska "känna" sig välkommen när den kommer in genom dörren :) Sen såg jag mailet från Urban, där han rekommenderade pjäsen. Då blev jag ännu mer sugen :mrgreen: Bara så jag har något att sticka ut med.

Glada hälsningar! /Niklas
I väntan på den Stora Vita Näsdukens Ankomst

Return to “Teleskop allmänt”