Meade lightswitch ?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
protwo
Posts: 16
Joined: 2013-02-05 21:26:49
spamtest: JA

Meade lightswitch ?

Post by protwo »

Sitter och funderar på en 8 tums lightswitch, verkar vara ett snäpp upp från den skywatcher evo120 jag använder idag.
Är dock en del pengar så jag tänkte kolla lite om den finns några åsikter här på forumet, kollar mest på planeter/deepspace, kommer inte att fota nåt.
Är det nåt att satsa på eller finns det bättre alternativ ?
hwsoderlund
Posts: 19
Joined: 2012-03-27 15:22:36
spamtest: JA

Re: Meade lightswitch ?

Post by hwsoderlund »

Du kanske redan har hittat den, men här är en recension:
http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=2538

Det ser ut att vara ett läckert teleskop men det är inget för mig. Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på ren elektronik om jag inte var intresserad av astrofoto. Optiken är säkert jättebra, och visst är det bekvämt med automatisk alignment med gps och sånt, men rent optiskt så kan du hitta ungefär lika bra grejer för mycket mindre pengar. Du skriver inte heller vilken av 8"-modellerna du funderar på. Det finns båden en komafri variant och en standardvariant. Frågan är om den komafria är värd pengarna för dig med tanke på att du inte ska fota.

Komafri:
http://www.astrosweden.se/meade-8tum-ac ... ch/18628-0
Standard:
http://www.astrosweden.se/meade-8tum-sc ... ch/19462-0
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Meade lightswitch ?

Post by Kroppefjäll »

Hej. Om jag inte missminner mig så är denna extra dyr för att där sitter någon typ av inbyggd kamera? Kan dock ha totalt fel. Om du inte tänker greja med astrofoto betalar du väl i så fall för något du inte behöver. Kanske är en LX90 ett alternativ om du absolut vill ha ett SCT, storebror LX200 finns ju också i så fall - eller t.o.m Celestrons Nexstar- eller CPC modeller kanske.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
protwo
Posts: 16
Joined: 2013-02-05 21:26:49
spamtest: JA

Re: Meade lightswitch ?

Post by protwo »

Hej och tack för svaren.
Jo det sitter en liten kamera under tuben som används för att kalibrera, den tar en bild av stjärnhimlen och jämför med den kartan i databasen och justerar sen därefter, går även att ta foton och spara på ett sd kort.
Så lite bekvämt att bara ställa ut den och trycka på knappen och efter 7-8 minuter är allt kalibrerat.
ACF optiken har fått bra kritik i tester och ska vara märkbart bättre än standard, kan bli lite tveksam till att all elektronik sitter ganska oskyddad under höljet, det är ju trots allt en utomhus hobby och kyla och fukt finns det gott om.

Kan känna att det blir lite "för mycket" på nåt vis, mitt andra alternativ är 8 tums celestron nexstar se.
Verkar vara ett bra teleskop med dom finesser och kvalitet jag letar efter, grejen är att jag endast vill ha ett teleskop så då kan jag öppna plånboken lite extra bara jag får bra grejer, fast aptiten växer väl ju mer man äter :D
Men man måste börja nånstans.

Return to “Teleskop allmänt”