Guidetub eller OAG ? Samt andra funderingar.

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Hostis
Posts: 47
Joined: 2013-01-09 02:06:22
spamtest: JA
Location: Göteborg

Guidetub eller OAG ? Samt andra funderingar.

Post by Hostis »

Hej alla.

Som ämnet beskriver så sitter jag här och funderar vad som kommer passa mig bäst.
Är tacksam för tips och synpunkter.


Antingen så blir det en Skywatcher Startravel 80 refractor som guidetub.
Som guidekamera så sitter jag och funderar forfarande ( tips på bra och billig )


Eller så tänkte jag mig en sån sådan:

http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... esign.html
Tillsammans med min
http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... o-ota.html
Min flattener är.
http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... ducer.html


Antingen så får jag köpa en Starway TS Duomount tillsammans med en Skywatcher Startravel 80 som gudietub, tillsammans med ett par bra klammor för och förhindra flex som jag har förstått.
Då själva guidetuben kommer bli större än min primära tub och man monterar en gudie på en primär och inte tvärtom ? Eller det kanske inte spelar någon roll "någon"

Jag vet att guidetub rekomenderas före OAG till nybörjare. Men kostnaden verkar bli mindre med en OAG. Om jag ändå skall lära mig allt så spelar det ingen roll vad jag börjar med. Den som sätter begränsningen på hur svårt något är och lära sig är jag själv. Och eftersom jag inte har något som jag kan referera till kvittar det hur jag börjar.

Sen kommer frågan till hur bra min primärtub är och använda som guider tillsammans med en OAG?
En dedikerad guidetub kanske är bättre än min primära ändå?

Sen undrar jag över i vilken ordning man sätter flattenern om man kör den OAG:n som jag länkade till ovan?
Använder guidekameran flattenern också för och låsa på en ljustark stjärna när man kör OAG?
När kommer jag behöva avstämmningsringar, behöver jag ens det? Måste man köpa en komakorrektor ?

Kameran som kommer köras för foto är en moddad canon 350 D tillsammans med en EQ6:a
Det blev mer frågor än jag hade tänkt mig denna natt.

God natt.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Guidetub eller OAG ? Samt andra funderingar.

Post by Corpze »

Jag kör dualmount och ST102 som guidetub (använder den även som resetub, därav 102 istället för 80) och även om oag skulle funka (har dock ej provat den metoden) så är det rätt skönt att kunna peka på en annan stjärna i närheten än just objektet man skall fota, oftast finns det ju någon stjärna i närheten men med guideringarna så är den matchen enkel, det svåraste är att centrera stjärna exakt mitt i tuben så min synguider finner stjärnan. Sen så är det rätt skönt att ha två tuber att växla mellan när man obsar visuellt och stjärnhoppar :)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Guidetub eller OAG ? Samt andra funderingar.

Post by Lazze »

Hej Hostis

En OAG ger alltid bättre guidning än en OAG men jag har svårt att se skillnad när man använder den brännvidd du tänker använda.
Nackdelen med OAG är att den har ett litet synfält och om teleskopet är ljussvagt så kommer det att vara så i OAG:n också. Fotar man där det finns ljusföroreningar är det ännu svårare att hitta guidestjärnor.
Själv gav jag upp och sålde jag min första OAG när jag försökte fota inifrån stan, men har köpt en ny som jag använder när jag fotar från mörkare ställen.

Så till din uppställning skulle jag föredra en separat guidetub, men i stället för en ST80 kan man använda en 8-9x50 sökare och stoppa en guidekamera i. Det brukar funka bra upp till åtminstone 1m brännvidd. Det finns enkla adaptrar att köpa som gör att man når fokus med guidekameran vilket kan vara svårt annars.
Då slipper du duomount och extra vikt.

Som guidekamera går det att använda en webkamera om man kan hitta eller göra en lämplig adapter, men jag har sett att på senare tid har det dykt upp begagnade QHY5/Orion SSAG på http://www.astrobuysell.com/uk/ så det kan vara värt att ta en titt där.

Flattenerns funktion är att ge runda och skarpa stjärnor över hela bilden. Komakorrektor har man mest till spegelteleskop för att slippa kometformade stjärnor i hörnen.

Avståndsringar ska du inte behöva om du inte använder OAG utan monterar kameran direkt på flattenern. Den är gjord för att ge fokus när man bara har en T-adapter mellan kamera och flattener, ca 55mm.

/Lasse
Hostis
Posts: 47
Joined: 2013-01-09 02:06:22
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Guidetub eller OAG ? Samt andra funderingar.

Post by Hostis »

Tack Corpze och Lazze för era synpunkter.

Tror jag skippar OAG tillsvidare och kör på en mindre guidetub faktiskt.
Om jag skall komma bort från en Duomount vad och vart hittar jag lämpliga
fästanordningar till min WO? Dvs. ifall jag kommer köra på en 8-9x50 sökare?

Min söta lilla refraktor är faktiskt väldigt liten. Antar att man får bygga något själv ?
Jag kollade in QHY5 också och den verkar helt dunder! Nu gäller det bara och hitta en sån :D


Mvh.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Guidetub eller OAG ? Samt andra funderingar.

Post by stoffe »

Tubringar kan man svarva själv om man har tillgång till en svarv, det var det enda sättet för mig med mitt teleskop.

Billiga guideteleskop kan du hitta på ebay för ett par hundralappar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hostis
Posts: 47
Joined: 2013-01-09 02:06:22
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Guidetub eller OAG ? Samt andra funderingar.

Post by Hostis »

Hej.

Jag förstår inte hur man fäster tubringar till en sökare tillsammans på min WO.
Kan du hänvisa mig till någon sida så jag får se hur konstruktionen ser ut på dessa så vore det snällt.

Har kollat på vanliga tubringar som säljes. Och dessa är endast till en tub som jag har förstått???
Jag vill slippa undan en Duomount som sagt.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Guidetub eller OAG ? Samt andra funderingar.

Post by anders »

En duomount borde fungera om man viktar in sidorna lika. Ett smidigt sätt är att köpa s.k, ankelvikter som används av dykare.Det är avlånga påsar med blyhagel som kan fästas lite hur man vill för att få balans på det hela.
Mvh Anders.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Guidetub eller OAG ? Samt andra funderingar.

Post by Lazze »

Finns det något fäste för sökare på ditt teleskop? Det naturliga vore att försöka ordna ett fäste för en 8-9x50 sökare där.
Och visst fungerar en duomount. Med lätta teleskop är det inte så svårt att balansera. Jag började själv med att använda en sån från TS (och har den fortfarande kvar) men det var en ganska tung klump och att sätta en guiderkamera i sökaren blev både en lättare och smidigare kombination.

/Lasse
Hostis
Posts: 47
Joined: 2013-01-09 02:06:22
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Guidetub eller OAG ? Samt andra funderingar.

Post by Hostis »

Tack för tipsen.

Men då kommer jag tillbaka till ifall det inte kanske vore bättre med en OAG.
Jag menar att kostnaden för en bra OAG och kostnaden för en sökare, fäste till sökare, duomount m.m om ni förstår vad jag vill komma fram till.

Nej Lasse, tyvärr så har den ej något fäste för sökare.
Har även en mostorstyrd fokuser som ligger och få bli använd. Antar att den skall man enbart ha till sökaren/guidetuben om jag kör en sån.

Mvh.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Guidetub eller OAG ? Samt andra funderingar.

Post by anivision »

Jag har en begagnad duomount som jag kan sälja. Skicka PM om det är inressant.

Return to “Teleskop allmänt”