Skywatcher equinox 100 eller 120 ED

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Skywatcher equinox 100 eller 120 ED

Post by anders »

Hej. Har vi någon som kikat i någon av dessa Refraktorer? Jag var sugen efter att ha läst recensionerna . Men då jag dels är nybörjare, och Refraktorerna levererades nästan rena valde jag något billigare med fler tillbehör. Men en " prylgay" är alltid en "prylgay" 8)
Mvh Anders.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Skywatcher equinox 100 eller 120 ED

Post by magnahrl »

Hej!
Jag har tittat i min astrovän Roger Utas Vixen 100ED f/9. Den har exakt samma optik som S-W equinox 100 ED f/9. Ger en mycket skarp och färgfri bild. Finns absolut inget att klaga på. Jag tror Roger har någon Jupiterbild tagen med hans Vixen 100ED på bildgalleriet. Kanske Roger vill gå in och kommentera själv? S-W har också evostar 100ED f/9 och 120ED f/7.5 som är billigare än equinox. Återigen samma Synta optik med FPL-53 glas som equinox och Vixen versionen. Equinox har lyxigare mekaniskt utförande men strikt optiskt är det samma. Jag har också läst mycket om dessa Synta ED refraktorer och inte noterat något negativt. På Wolfgang Rohrs sida finns optiska tester på S-W ED refraktorer och de ser väldigt fina ut. Är man intresserad av en god refraktor tror jag de Synta tillverkade ED refraktorerna är en mkt god idè.
Lycka till!
/Magnus

Return to “Teleskop allmänt”