Bringa reda i begreppen

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Bringa reda i begreppen

Post by anders »

Hej.
Jag har nyligen skaffat en Astro 102 Refraktor. Man kan göra teleskopet snabbare med tillbehöret focalreducerare. Man får alltså kortare brännvidd och större ljusinsläpp ? F talet avgörs alltså inte enbart av teleskopöppningen ? Reducerarna jag sett var 2 och 1,25", dom ska alltså skruvas på okularen. Om man då använder t.e.x. Ett baderokular med 72 graders betraktningsvinkel och reducerare, blir det då ännu snabbare än med ett mindre vidvinkligt okular. Sen har jag stött på begreppet fokalförhållande men hittar ingen info om vad det innebär. Så har någon tid och lust att förklara begreppen så tackar jag på förhand. :good:
Mvh Anders Vilhelmsson
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Bringa reda i begreppen

Post by magnahrl »

Hej Anders,

Fokalförhållanet= brännvidden/aperturen.
T.ex. mitt spegelteleskop har brännvidd 1200mm och apertur (spegeldiam.) 200mm. Alltså 1200/200=6. Fokalförhållandet blir då 6, eller som det brukar anges f/6
Min C8 SCT har 2000mm brännvidd och apertur 200mm. Alltså 2000/200 =10 Fokalförhållandet är således 10, f/10
Min Intes Mak har 1800mm brännvidd och 150mm apertur,fokalförhållandet blir då 12, f/12 osv...

Till min C8 SCT använder jag nästan jämt f/6.3 focalreduserare. Det ger f/6.3 (tror jag). Brännvidden är den samma men fokalreduceraren "gör om" teleskopet till f/6.3.
Detta gör att varje givet okular ger lägre förstoring och mer wide field. -Kortare exp.tid om man sysslar med imagening.

Med barlowlins gäller det motsatta; exv en 2X barlow gör att ett f/6 system blir f/12.

Däremot får du inget större ljusinsläpp i så mening att du begåvas med större apertur; ljusinsläppet, aperturen är den samma vare sig du använder f/r eller barlow. Aperturen är konstant, tyvärr :|

Hoppas du blir lite hjälp!

/Magnus
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Bringa reda i begreppen

Post by glappkaeft »

anders wrote:Hej.
Jag har nyligen skaffat en Astro 102 Refraktor.
Grattis!
Man kan göra teleskopet snabbare med tillbehöret focalreducerare. Man får alltså kortare brännvidd och större ljusinsläpp ? F talet avgörs alltså inte enbart av teleskopöppningen ?
En Fokalreduceraren minskar F-talet (gör teleskopet snabbare) genom att reducerar fokallängden men rör inte ljusinsläppet.

F-tal (eller fokalförhållande) = fokallängd (dvs brännvidd)/öppning

Nu har jag inte sett den reducerare som du pratar om men reducerare brukar inte fästas i okularen utan i teleskopet. Det är också inte säkert att man kan få fokus med alla kombinationer av teleskop och reducerare eller att reduceraren passar teleskopets optik.

För visuellt bruk så är F-talet i princip irrelevant (finns dock en del tumregler om optik och kvalitet som kan vara relevanta). Konceptet snabba teleskop (lågt F-tal) har igentligen bara med foto att göra och främst då för fotografisk film (inte speciellt relevant för digitalt astrofoto).
Ett baderokular med 72 graders betraktningsvinkel och reducerare, blir det då ännu snabbare än med ett mindre vidvinkligt okular.
Du får gärna förklara lite tydligare vad du menar här för det är inte helt tydligt. "Snabbhet", okular och synfält har ganska lite med varandra att göra.

Det du kallar betraktningsvinkeln, okularets skenbara synfält, bestämmer tillsammans med förstoringen det verkliga synfältet.

verkliga synfältet = skenbara synfältet/förstoringen
förstoringen = teleskopets brännvidd/okularets brännvidd

Ett teleskop ljusstyrka beror på vilken s.k. utträdespupill som teleskopet och okularet ger. Som starkast är ljuset när utträdespupillen matchar ögats pupill (i bästa fall ~7 mm men det varierar med ålder och person).
Utträdespupillen = teleskopets öppning/förstoringen

Det finns igentligen ingen anledning att använda lägre förstoring än så (i ditt fall ger 7mm ca. 14 ggr).

Mina två bästa nybörjartips är att köpa en grundlig nybörjarbok som tar upp optik, monteringar och hur man hittar på himmelen samt om möjligt hänga med någon mer erfaren (lokal astronomiförening eller dyl.) ut i skogen. Det kännar man massor med tid och arbete på i längden.

/Patrik
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Bringa reda i begreppen

Post by anders »

Ha, ha, ha, tack pojkar. Jo alltså, en fokalreducerare gör teleskopet vidvinkligare och snabbare. Jag tänkte då att med ett okular som ger vidare synfält blir hela setupen ännu vidvinkligare och därmed snabbare. Det blev en del det här att ta in efter en hård dag i timmerskogen. F tal har för mig hittils varit synonymt med bländarvärdet på ett fotografiskt objektiv men anger alltså brännvidden på ett teleskop. Alltså, brännvidd, ljusöppning ger x F tal. :good:
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bringa reda i begreppen

Post by wilt »

anders wrote: F tal har för mig hittils varit synonymt med bländarvärdet på ett fotografiskt objektiv
Japp, det är samma sak; såväl för kameraobjektiv som för teleskop är f-talet (bländartalet) brännvidden dividerat med öppningen.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bringa reda i begreppen

Post by ThomasK »

Skillnaden mellan teleskop och kameraobjektiv när man ändrar F-talet är väl att i objektivet är det öppningen man justerar med bländaren, medan det i teleskopet är brännvidden man justerar med fokalreducerare/barlow.
Thomas Karlsson
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Bringa reda i begreppen

Post by anders »

ThomasK wrote:Skillnaden mellan teleskop och kameraobjektiv när man ändrar F-talet är väl att i objektivet är det öppningen man justerar med bländaren, medan det i teleskopet är brännvidden man justerar med fokalreducerare/barlow.
jo det är det jag inte fått ihop, hur tusan man kan ändra "bländare"/ F- tal, utan bländarlameller. :S
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Bringa reda i begreppen

Post by ThomasK »

Första gången tog det en stund för mig också innan 25-öringen trillade ner, men eftersom fokalförhållandet är = brännvidd / öppning, så kan man ju välja att justera antingen den ena eller den andra för att få samma värde.

T.ex om brännvidden är 500 mm och öppningen är 100 mm får man F=500/100=5. Om man vill ha F=10 får man antingen minska öppningen till 50, F=500/50=10 eller förlänga brännvidden till 1000, F=1000/100=10
Thomas Karlsson
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Bringa reda i begreppen

Post by anders »

ThomasK wrote:Första gången tog det en stund för mig också innan 25-öringen trillade ner, men eftersom fokalförhållandet är = brännvidd / öppning, så kan man ju välja att justera antingen den ena eller den andra för att få samma värde.

T.ex om brännvidden är 500 mm och öppningen är 100 mm får man F=500/100=5. Om man vill ha F=10 får man antingen minska öppningen till 50, F=500/50=10 eller förlänga brännvidden till 1000, F=1000/100=10
jo, precis, polletten trillade ner till slut. Lika frustrerande var det när jag utifrån manualen till HEQ 5 monteringen försökte begripa hur polinställningen skulle göras :sad: när man sen fick en korrekt beskrivning av det hela och insåg hur enkelt det var, kände man sig en smula korkad " å hufudets vägnar" :S
Mvh Anders.

Return to “Teleskop allmänt”