Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Vanne
Posts: 4
Joined: 2013-01-19 13:19:31
spamtest: JA

Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Post by Vanne »

Hej!

Jag har gått i tankarna i att skaffa mitt första teleskop. Jag har sökt runt lite på nätet och hittat ett som verkar intressant, men jag vill gärna få lite mer info/hjälp om detta.

Det teleskop jag har tittat på är http://www.astroshop.eu/orion-dobson-te ... ob/p,13769
Många säger att just detta är ett bra teleskop att börja med som nybörjare.

Vad har ni för tankar och idéer kring detta?

Hälsningar
Stefan
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Post by Robin Andersson »

Hej och välkommen!

Det är mycket riktigt ett bra teleskop för nybörjare. Det viktigaste frågan du ska ställa dig är: "Vad vill jag göra med teleskopet?". Se dubbelstjärnor? Galaxer? Variabla stjärnor? Planeter? Fotografera? Osv.
Utöver den frågan är det också bra att veta om du kan observera hemifrån, eller om du behöver ta dig någonstans innan. I så fall bör också teleskopet vara portabelt - denna faktor påverkar ofta storleken på teleskopet. Teleskopet som du har länkat till är väldigt portabelt. Jag har själv en 130/650 (något mindre än den du länkar till), en Newton-tub på en ekvatoriell montering som jag enkelt kunde bära omkring på när det väl behövdes. Som motexempel så har jag nu en mycket större tub, 14" dobson, som väger cirka 50-60kg som är helt omöjlig att flytta på om inte någon hjälper mig - vilket svarar på att den behöver en någorlunda stationär plats pga att den är så opraktisk att flytta på.

Om jag hade varit du hade jag beställt ett teleskop från en svensk försäljare, mest på grund utav att det är enkelt att komma i kontakt med försäljaren vid eventuella fel. Tex finns det

teleskop-service, som har hjälpt till väldigt mycket när jag köpte mitt senaste teleskop.
Sen finns även Astrosweden och rymdbutiken. Som också har stora utbud, så titta runt på deras hemsidor tycker jag :-).

Mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Post by Jonas »

Håller i största del med Robin.
Astrosweden har ett liknande teleskop till ungefär samma pris och Teleskop-service ett större till ett något högre pris.
Glöm inte att frakten kan bli ganska dyr från ett land till ett annat.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Vanne
Posts: 4
Joined: 2013-01-19 13:19:31
spamtest: JA

Re: Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Post by Vanne »

Tack för svaren!

Vad jag vill använda teleskopet till? Allt! Jag vill titta på allt som bara går med hjälp av den.

Jag hoppas att jag kan använda det här hemma, om inte får jag åka iväg till någon mörk plats. Det verkar väga ungefär 15kg så det ska inte bli något problem.

Varför jag just valt detta teleskop jag länkat till är att den har fått mycket bra recensioner av användare och det där är den enda sidan jag hittat den på som skickar till Sverige för ett helt ok pris. Frakten kommer hamna på ca 200kr och det har jag inget problem med att betala :) Om det inte skulle gå att få någon svensk sida att beställa hem just detta teleskop till ett resonabelt pris.

/Stefan
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Post by anivision »

http://www.teleskop-service.se/sv/nybor ... 200mm.html

Jag tycker att du ringer till Hans på Teleskop-service och pratar med honom om vad teleskopet ovan skulle kosta med frakt så du har något att jämföra med. Kom ihåg att det större teleskopet släpper in mer än 70% mer ljus vilket gör att du ser mer. Betänk också att supporten oftast blir tillgängligare från en nationell leverantör.
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Post by BjörnL »

Dessutom får du en optisk sökare på teleskopet ovan, istället för en rödpunkts-sökare som på orion teleskopet.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Post by Robin Andersson »

Ja, en optisk sökare tänker jag med erfarenhet är mycket mer praktisk än rödpunktssökare. Så det är ett stort plus.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Post by Jonas »

Tycker ni!?
Jag har helt gått från optiska sökare till Telrad. Tycker det är väldigt mycket enklare.
Har dock inte mycket till övers för rödpunkts-sökare.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Post by BjörnL »

Jag har aldrig använt telrad, men att ha både en telrad och optiskt måste väl vara optimalt?
Känner att iallafall jag vill ha nån slags förstoring i sökaren när det är lång brännvidd på teleskopet.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Post by Jonas »

Det är väl OK men har du ett GoTo-stativ och har polinställt teleskopet bra (med polsökare) behöver du knappast en optisk sökare eftersom du då hamnar bra i synfältet.
Jag använder i stort sett bara Telrad-sökaren vid aligning (polinställning) och ibland kontroll att jag befinner mig på rätt ställe. I övrigt använder jag mig av det primära teleskopet för fininställning.

Om man däremot använder ett icke GoTo-teleskop, typ Dobson, kan man ibland behöva en optisk sökare - men bara om man ställt in Telraden slarvigt! I annat fall behöver man ingen optisk sökare enligt min mening.

Vad gäller teleskop med lång bränvidd, kan det ibland vara bra med en optisk sökare men då menar jag att brännvidden ska vara över ca 3 m.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Vanne
Posts: 4
Joined: 2013-01-19 13:19:31
spamtest: JA

Re: Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Post by Vanne »

Läst allas inlägg och jag ska fundera lite mer på vilket teleskop jag ska välja.

Jag kanske har hittat ett begagnat GSO Dobson GSD 200C 200/1200mm för 1800kr. Om det ser bra ut kan det mycket väl bli ett köp!

/Stefan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Post by Hans Bengtsson »

Det låter som ett bra köp förutsatt att teleskopet är i god kondition. Du bör också tänka på att ett så stort instrument inte är speciellt transportabelt. Det gäller att man inte behöver flytta det alltför mycket.

En stor fördel jämfört med det första teleskopet du länkade till är att det begagnade 20-cm-teleskopet har en riktig sökare. En sådan skulle du annars ha behövt köpa separat. Utan bra optisk sökare klarar man sig inte om man inte har goto, och även med goto är en optisk sökare en självklarhet.

M v h
Hans Bengtsson
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Nybörjarfunderingar på inköp av teleskop

Post by Johansson »

Jag tycker det är mycket enklare att stjärnhoppa med en bra rödpunktssökare.
Jag har denna http://www.teleskop-service.se/sv/lever ... pling.html
Skulle aldrig byta mot en optisk, mycket bra när man kan ändra riktmedel. En vanlig röd punkt skymmer ju stärnan, men här kan man ställa så man får tex. en ring runt objektet.

Return to “Teleskop allmänt”