Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Allmän diskussion om teleskop.
bambam
Posts: 15
Joined: 2011-10-20 10:47:06
spamtest: JA

Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by bambam »

Hej! Jag och har nu bestämt mig för att införskaffa mig mitt första teleskop. Jag har en väldigt tight budget (student) och har därför kollat på begagnade teleskop. Jag hittade en annons på blocket, tänkte nu om någon som är lite mera kunnig kan säga om det här är ett "bra" teleskop eller om jag borde satsa på något annat. Jag är nybörjare, har aldrig rört ett teleskop tidigare. Kommer mest använda teleskopet till astrofotografering mer än observering.

Blocketannonsen: http://www.blocket.se/vi/44592069.htm

Tack på förhand! /Carla
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by Starfish »

Hej

Grattis till att du funnit intresset och du är varmt välkommen här på Astronet. Först och främst så borde jag nämna att monteringen det där teleskopet sitter på inte är lämpat för Astrofoto med en 8 tums newton, det går att fota med teleskopet men är lite tveksam då den monteringen inte är kraftig nog. För en nybörjare tror jag det är lämpligare att du börjar med en mindre refraktor eller en 150mm reflektor och neråt inte mer än 750mm fokallängd. Vad för typ av kamera har du tänkt att använda och hur mkt pengar ska du spendera för att komma igång med fotografering?

Finns annonser här på astronet för olika teleskop och utrustning också, värt och spana in :)

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by bjorne »

Det är nog rätt bra grejer men jag vet inte om priset var så "sjukt billigt" som det påstås i annonsen.