Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Allmän diskussion om teleskop.
bambam
Posts: 15
Joined: 2011-10-20 10:47:06
spamtest: JA

Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by bambam »

Hej! Jag och har nu bestämt mig för att införskaffa mig mitt första teleskop. Jag har en väldigt tight budget (student) och har därför kollat på begagnade teleskop. Jag hittade en annons på blocket, tänkte nu om någon som är lite mera kunnig kan säga om det här är ett "bra" teleskop eller om jag borde satsa på något annat. Jag är nybörjare, har aldrig rört ett teleskop tidigare. Kommer mest använda teleskopet till astrofotografering mer än observering.

Blocketannonsen: http://www.blocket.se/vi/44592069.htm

Tack på förhand! /Carla
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by Starfish »

Hej

Grattis till att du funnit intresset och du är varmt välkommen här på Astronet. Först och främst så borde jag nämna att monteringen det där teleskopet sitter på inte är lämpat för Astrofoto med en 8 tums newton, det går att fota med teleskopet men är lite tveksam då den monteringen inte är kraftig nog. För en nybörjare tror jag det är lämpligare att du börjar med en mindre refraktor eller en 150mm reflektor och neråt inte mer än 750mm fokallängd. Vad för typ av kamera har du tänkt att använda och hur mkt pengar ska du spendera för att komma igång med fotografering?

Finns annonser här på astronet för olika teleskop och utrustning också, värt och spana in :)

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by bjorne »

Det är nog rätt bra grejer men jag vet inte om priset var så "sjukt billigt" som det påstås i annonsen.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
bambam
Posts: 15
Joined: 2011-10-20 10:47:06
spamtest: JA

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by bambam »

Tack för snabbt svar!

Jag har mejlat lite med annonsören. Han beställde prylarna ifrån Tyskland, teleskopet för 499 euro och tillbehören för ca 350-400 euro. Jag har en Canon EOS 5D Mark II som jag tänkte fota med. Ang. budget, jag vet inte riktigt. Jag har egentligen ingen gräns, måste betala hyran, mat osv. och/om blir det något över så får det gärna gå till att finansiera min nya blivande hobby.
Som jag nämnde tidigare så är jag väldigt grön när det kommer till allt det här med teleskop och tillbehör, vet därför inte vad en HEQ5 montering är för något.

Har ni kanske tips på något annat teleskop som kan passa mig? Gärna en länk.

Det får gärna vara lätt att ta med sig, jag planerar att kunna ta med mig teleskopet i bilen och fota på olika platser. Hemma på tomten är det alldeles för mycket träd och för dålig sikt.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by Starfish »

Ja en HEQ5 är en mer stabil montering som hanterar instrumentvikt upp till 13kg för visuellt observerande och kanske runt 8-10 kg för Fotografiskt användande, problemet som många får med billig montering såsom denna du länka här (EQ5) är att maxvikt är på ungefär 8 kg för visuellt användande och fotografiskt kanske 4 kg och jag tror att tuben som sitter på väger mer än 5 kg vilket medför dåliga resultat sen så är egenskaperna för följning inte den bästa på en EQ5a, sen så kommer du lägga på vikt för kameran väger också och eventuellt guidningsteleskop kommer också väga så i slutändan så kommer det löna sig för dig med en bättre och stabilare montering. Jag råder dig att börja med att se efter en bra montering som har goda följningsegenskaper då minsta fel resulterar i ett par avlånga stjärnor som inte är snyggt när man astrofotar, en HEQ5 eller en CG5-GT är två bra stativ för att börja med astrofoto och relativt billiga beganade. Köp en bra montering släng på kameran din och börja fota Widefield över natthimlen, lär dig hur följning medför bra resultat och även bra polinställning månaden därpå efter du lärt dig en del om din montering så kan du köpa en Semi-APO refraktor eller en fotografiskt snabb mindre reflektor (150mm, F-tal 5 och neråt) som du kan koppla på din kamera med rätt adapter då kan du börja med lite mer avancerad astrofotografering.

Montering, Nypris :http://www.astrosweden.se/cg-5-gt-montering/18926-0
Teleskop, Nypris : http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... aktor.html

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by Peter R »

Hej,
Jag tycker inte att priset är någonting att säga om men det kan bli ett tungt kit att ta med i bilen och bära runt.
Teleskopet är nog optiskt ok och fungerar bra för visuella observationer men jag tror att den modellen har dålig backfokus.
Det gör att du kan få problem att nå fokus med din systemkamera i primärfokus. Det bör dock fungera med barlows för planet- och månfoto men är ändå en stor begränsning generellt vid astrofoto.
De nya SkyWatcher-modellerna med tillägget "PDS" har bättre backfokus som räcker till för systemkameror.

De flesta teleskop kommer att ge en bildcirkeln som är mindre än fullframe sensorn i din 5D MkII.

Vad är du mest intresserad av att fotografera?

/*Peter R
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by Jonas »

Jag tror som Björne att det är ett bra teleskop till ett bra pris men ska du ta med grejerna, ska du nog leta efter en lättare utrustning. Detta är en utrustning som bättre passar att bära ut direkt från ett hus till trädgård.
Eventuellt kan du komplettera utrustningen med en mindre tub för utflykter men om du verkligen vill ha en portabel utrustning, försök satsa på en Astrotrac med stabilt fotostativ.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by VigdisVZ »

Ja det är en ganska omfattande pjäs att ta med (säger jag som har en ännu tyngre montering jag måste ta med ut till bilen för att kunna använda :) )

Det är ett kompetent teleskop dock, och med tillbehör inklusive motorsats så är det prisvärt. Det är dock lite klent om du ska ha kameran monterad, då är en HEQ-5 eller NEQ-6 montering kapabel att stabilt nog bära lite tyngre tuber som 200an för långexponering med kamera.

Lite faller teleskopet mellan stolarna, monteringen är lite för klen för tuben och för att fota riktigt bra, och teleskopet i sig är lite bulkigt jämnfört tex med en dobson för bara att obsa visuellt.

Jag skulle rekommendera att du funderar på vilka kvaliteter som är viktigast, sen satsar på något rejält som är verkligen bra på just detta. Då är chansen större att du inte tittar på alternativ så fort då den tilltänka pjäsen för det första är riktigt bra på det den är avsett till, och att du inte behöver uppgradera så fort då.

Ja det finns inget enkelt svar när det gäller teleskopinköp... det beror så mycket på vad som är viktigt för användaren. Foto/visuellt, djuprymd/solystem. etc.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by Jonas »

Det finns ett par Televue Pronto till salu här:
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.a ... 39c4#98442
Det är små lätta tuber. Inte APO men jag tror ED. En sådan plus ett guideteleskop eller dubblerat på en sådan montering kan vara en fin fotouppställning.
Googla om Pronton på nätet!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by Bengt »

Har ju haft en Televue pronto en gång.De är mycket bra visuella tuber med gedigen mekanisk kvalite men optiken ger väldigt mycket färgfel. Skulle inte rekommendera dessa som fototuber till en dslr.

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by Jonas »

Hej Bengt,
Att de har färgfel kan jag gott förstå eftersom de inte är APO-refraktorer men är de bättre eller likställda med exempelvis Stellarvues och WO:s ED-refraktorer fotografiskt?
För någon som vill börja med astrofoto kan det kanske vara ett bra alternativ? De blå trollen kan man väl ta bort i bildbehandlingen. Kanske det inte ger APO-kvalitet men det är inte heller APO-priser?
På denna sida http://www.macnmotion.com/myphotosdigitalastro.html presenteras ett antal bilder tagna genom en Pronto och visst ser jag trollen men om jag var nybörjare skulle jag ändå vara helnöjd med resultatet. Är dock osäker om man kan utnyttja hela fältet på en Canon 5D-chip. Tror det knappast.
Det är så jag tänker. Du som har erfarenhet av Pronto Bengt, hur högt/lågt ställer du den fotografiskt?
Hälsar Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by Bengt »

Hej Jonas!

När jag fotografera med den så svällde blå stjärnor mycket. Det är ju bara en semi apo. En william optics tub tex fl 72 är betydligt bättre färgkorrigerad. Hade nog hellre rek en beg sådan om man hittar det.
Är man duktig på bildbehandling kan man ju alltid processa bort en hel del blå violetta "troll" vilket jag tror är gjort på en hel del bilder på sidan du gav Jonas. Men som nybörjar är det kanske ett onödigt knepigt extrajobb? Visuellt eller som svartvit h-alfa foto tub är det en riktigt fin tub.Mekaniskt var den dröm och faktiskt betydligt bättre byggd än min tachahashi fs102 tub jag hade. Tror inte heller den fixar en så stor sensor som det snackas om här utan extra köp av fieldflattner.
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by Wolwerine »

Hej bambam,

Är själv ett riktigt blåbär inom astronomin och köpte nyligen en GSO Newton 150/750 tub på EQ5 Pro SynScan go-to montering och kan nog instämma med flera i tråden att tuben i annonsen är på gränsen för vad monteringen klarar av inklusive en DSLR kamera.
För visuella observationer fungerar säkert kombinationen bättre, "problemet" är att en DSLR skapar lite knepig viktfördelning för setupen.
Och även det stämmer bra att det är problem med backfokus på dessa tuber i kombination med DSLR = suddiga bilder och ingrepp i teleskop. :(
Om du vill fotografera skulle åtminstone jag råda dig att tänka till en extra gång att hellre gå på en mindre tub alt. refraktor, om jag får tycka så räcker 150 mm rflektor långt det är nog så mycket annat att hålla reda på då man börjar. :)
Har en trevande försök med bild på plejaderna här på astronet som blåbär, den är inte perfekt på något vis men den visar lite på vad tuben och monteringen klarar och då ska tilläggas att det finns mycket mer att finjustera innan man har bättre koll och får till det ordentligt.
Bli inte avskräckt utan tvärtom det är riktigt roligt då man väl börjar, nån sa att astronomi är beroendeframkallande och det är jag nog benägen att hålla med om. :D

Mvh Nicklas
bambam
Posts: 15
Joined: 2011-10-20 10:47:06
spamtest: JA

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by bambam »

Tack för alla svar! Ska kika vidare och se om jag hittar något som passar mig.

En fråga till er som pysslar med astrofotografering. Hur lång tid tog det för er att lära er astrofoto? Tills ni fick bra bilder som ni var nöjda med. Anledningen till att jag frågar är för att jag ska ha en fotoutställning i maj. Det skulle vara himla kul att ha astrofotografering som tema. Men det kanske är svårt att lära sig på så "kort" tid?
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Ska köpa mitt första teleskop. HJÄLP!

Post by Wolwerine »

bambam wrote:Tack för alla svar! Ska kika vidare och se om jag hittar något som passar mig.

En fråga till er som pysslar med astrofotografering. Hur lång tid tog det för er att lära er astrofoto? Tills ni fick bra bilder som ni var nöjda med. Anledningen till att jag frågar är för att jag ska ha en fotoutställning i maj. Det skulle vara himla kul att ha astrofotografering som tema. Men det kanske är svårt att lära sig på så "kort" tid?

Allt går även om det blir svettigt tidsmässigt att skapa utställningsbilder, själv har jag lite lång fjäder att lära mig en del saker samtidigt som man är väl så självkritisk. :)

Alla är vi ju olka dock så det är bara köra igång så ser du hur långt du kommer, när du börjar fotografera så kanske det är klokt att hålla sig till välkända objekt så kan du lättare få input hur objekten är tolkade av andra.

Lycka till!

Mvh Nicklas