TS APO 65mm, opinioner?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

TS APO 65mm, opinioner?

Post by Starfish »

Någon som har några ord om detta teleskop? Nån som vet vart jag kan hitta ärliga och rakt-på-sak reviews? jag ska köpa denna beroende på va ni har att säga om den och lite andra faktorer. Jag är även inne på spåret på en Ikharos 80mm ED ifall denna inte är lämpligare, men som förstaköp har jag hört att många tycker att jag borde köpa en mindre t.ex en FSQ60 osv, då jag inte har råd med en takahashi har jag klurat på om denna quadruplet är bra då den även har FPL53 glas som tydligen ska ha fin färgkorrigering samt inbyggd flattener, tänkte även fråga om ni vet vad jag kan behöva mer för tillbehör till denn TS, t.ex en reducer kanske och vad kan en sådan kosta? vad förlorar jag på utan reducer, antar att det är exponering och bildstorlek som skiftar lite?


Teknisk specifikation:
Öppning: 65mm
Fokaltal: F/6,5
Fokallängd: 420mm
Diameter korrigerat fält: 44mm
Dagghuv: Infällbar
Fokuserare: 2” rack&pinion, 1:10 Dual Speed, vridbar 360°
Backfokus: Ca 125mm
Adapter: 2” - 1,25”, klämring i mässing
Upplösning: 1,78 bågsekunder
Gränsmagnitud: 11,6
Tublängd: 340/375mm, indragen, resp. utdragen dagghuv
Tubvikt: 2,8kg

Monteringen är avklarad och det blev en EQ6 pro synscan vilket jag tror ska funka bra ihop med teleskop för fotografisk användning upp till en 10 kg iaf med guide tuber osv.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: TS APO 65mm, opinioner?

Post by Frazze »

Här är en läsvärd länk tycker jag. De tar upp både bra och sämre saker med den.
http://stargazerslounge.com/topic/10413 ... et-review/

Mvh Daniel
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: TS APO 65mm, opinioner?

Post by Starfish »

Frazze wrote:Här är en läsvärd länk tycker jag. De tar upp både bra och sämre saker med den.
http://stargazerslounge.com/topic/10413 ... et-review/

Mvh Daniel
Tack Daniel, ska sätta mig o läsa direkt :)

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: TS APO 65mm, Astro 80 ED, opinioner?

Post by Starfish »

Någon som vet om denna är bra eller vart jag kan hitta recensioner? Vad är det för glas? FPL? Va kostar en lämplig flattener\reducer? http://www.astrosweden.se/80mm-astro-ed/18630-0

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “Teleskop allmänt”