Då va det klart, har ett par frågor

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Då va det klart, har ett par frågor

Post by Starfish »

Ja min plan för alla inköp har gått bra, jag köpte en Hyperion Zoom och är olidligt nöjd över bildkvaliten under observerande och jag jagar för det mesta molnfriakvällar då mina objekt jag vill dokumentera\observera visar sig.. (Släpper nog en ny obsrapport inom kort) dock har det vart dåligt väder de senaste o mkt jobb inför julen.. Men till mina frågor då, är det värt att köpa RC tub för astrofoto (GSO 6 tum)? jag fick som sagt en Canon Eos 450D som jag med nöje fick byta till mig av min syster för hon va endå skyldig mig en tjänst och den är rätt så bra en sålänge gillar resultaten, 9punkt af och dom extra megapixlarna, 3" skärmen, kanske lite lägre brus osv. sen har ja Köpt ett Baader acf filter (repaclement till ir cut filtrer i canonen) och undrar om denna är bra och om den inte släpper in fel våglängder, kommer inte ihåg om jag frågat det redan men vill ju att kameran ska vara i fullt spectrum då jag annars köper ett Xcite1 58mm för dagsfotot när jag vill ta det för att slippa ändra vitbalans hela tiden. Nästa fråga är vilka piggyback monteringar passar till en 450d? och säg att min utrustning väger ca. 6.5 Kg med allt på (RC tub, dovetails, piggyback, guidescope, guidekamera) klarar jag mig med en HEQ fem eller EQ6 eller billigare modeller?? eller blir det katastrofala bilder, har inte tålamod till att riktigt vänta 2 månader för att kunna köpa ett för 7-10000+ eller vill helst inte hmm.. har lite lån som kostar skjortan.. är inte så petig med kvaliten ser det mer som en lärdom det här, men vill ju inte ha gaussian blurs på alla bilder jag köper då e det endå ett kast i sjön så vilka tips har ni där?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Då va det klart, har ett par frågor

Post by Johansson »

Brukar vara bättre att köpa ordentliga grejor så man inte ångrar sig och måste köpa ytterligare en gång.
Om jag ska börja med astrofoto skulle jag därför köpa en NEQ6 Pro montering och en WO Megrez 72 refraktor.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Då va det klart, har ett par frågor

Post by Starfish »

Det lutar ju åt det hållet iaf, är rätt sugen på att försöka få tag i en cgem men undrar också om jag kan komma undan billigare nu i början. Vill inte ha abberation eller några andra bild problem, därför vill jag köpa en rc tub inte en refraktor..
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “Teleskop allmänt”