Första ordentliga teleskopet?

Allmän diskussion om teleskop.
Fredde
Posts: 6
Joined: 2012-12-06 17:42:33
spamtest: JA

Första ordentliga teleskopet?

Post by Fredde »

Hej alla.

Har nu länge funderat på att skaffa mig ett ordentligt teleskop och har under ett år nu läst på, bestämt mig, ångrat mig och bestämt mig igen. Hittade då detta finna forumet och tänkte som sista grej även ställa ett par frågor till mer erfarna amatörastronomer.

Jag har tittat mest på Go-To teleskop då jag är helt novis och är väll känd för att inte ha det längsta tålamodet ;) Så ett Go-To var min första ide, sedan har resorna varit stora. Vill gärna att teleskopet ska lämpa sig till enklare astrofoto i framtiden när man har fått in vanan lite mer.

Dom teleskopen jag har fastnat på nu är.

http://www.astrosweden.se/nexstar-4se/18901-0

http://www.astrosweden.se/nexstar-5se/18902-0

http://www.astrosweden.se/explorer-200pds-eq5-/20209-0

Det jag skulle vilja ha lite hjälp med är ju då att välja det lämpligaste av dessa. Inser att det inte är någon större skillnar på Nexstar 4 och 5se men så vitt jag förstår vill man ju ha så stort ljusinsläpp som möjligt :)

Sky-watcher teleskopet har ju störst ljusinsläpp och är av Newton typ istället för Maksutov-Cassegrain.

Det jag vill ha hjälp med är ju då vilket av dessa tre skulle ni rekommendera om man är ute efter att kunna titta lite vardagligt till att börja med och senare smyga sig in på enklare fotografering?

Vilket lämpar sig bäst? Newton eller Maksutov-Cassegrain?

Har 1 tums skillnaden på Celestron teleskopen någon större betydelse för en novis som jag? (priset är det ju ganska stor skillnad på)

Tacksam för alla svar och synpunkter, är jag helt ute och cyklar så säg det bara till mig så man lär sig rätt :)

Fredrik
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Johansson »

Nexstar 5 släpper in 56% mer ljus än 4:an. Så liten skillnad i fysisk storlek gör större skillnad än man tror i ljusinsläpp.
Nexstar teleskopen funkar mycket bra till planetfoto, har själv haft ett Nexstar 8se. För långtidsexponering behövs dock en eq montering.

Du får mest optik för pengarna i SkyWatchern om du kan leva utan goto. Monteringen kanske går att uppgradera med en motor ?
Fredde
Posts: 6
Joined: 2012-12-06 17:42:33
spamtest: JA

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Fredde »

Tack för svar :)

Det ska va Go-To på Skywatchern också? annars har jag läst väldigt fel :sad:
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Wolwerine »

Fredde wrote:Tack för svar :)

Det ska va Go-To på Skywatchern också? annars har jag läst väldigt fel :sad:
Fick hem min GSO newton med EQ5 igår och den jag har är go-to, har inte väder för utelek men har testkört den inne, går att komplettera med guidekamera om man vill.
Monteringen känns riktigt stadig för dom pengarna, och den känns enkel att förstå för en noob som mig, till och med polinställningen känns enkel utan att jag haft mölighet att testa fullt ut förvisso.
Med SynScan har man mängder av objekt att åka till med några enkla knapptryckningar.
Måste bara hitta hur man ska tolka koordinat inställningen och få den så precis som möligt, man får snoka lite så hittar man hur man ska göra...
Köpte även till en laserkollimerare som jag inbillar mig är vettigt när man är nybörjare...

/Nicklas
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Jonas »

Som alltid när det gäller teleskop så har storleken betydelse men det beror också på vad du är intresserad av att observera/fotografera samt hur du bor.
Är du främst intresserad av planeter, dubbelstjärnor, solobservationer m.fl. ljusstarka objekt och bor i lägenhet på 4:e våningen utan hiss kan Nexstar-teleskopen vara bra alternativ.
Om du bor i hus eller radhus med egen tpmt och är intresserad av att observera ovanstående SAMT nebulosor och galaxer - och fotografera dem, är ett 8" Newton idealiskt. Framförallt för astrofotografering men även för att det har en väldigt mycket större ljussamlande förmåga.
Men, som sagt, bor du i lägenhet och måste bära grejerna upp och ner varje gång du ska ut på en runda, tröttnar du snart på det.
Alternativet om du bor lägenhet är att du plockar ihop ett paket med en bra mindre montering och en liten högkvalitativ ED-refraktor i storleken D=70-80 mmmed en brännvidd på ca. 500-600 mm. Det passar både för astrofoto och observationer samt är lätt och behändigt att ta med. Tyvärr är högkvalitativa refraktorer dyra så hela paketet blir nog dyrare.

Mina två ören...

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Marcus
Posts: 60
Joined: 2012-06-06 15:39:34
spamtest: JA

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Marcus »

Som sagt, det beror på var du bor. Om du bor i en Villa och inte har behov att ta så mycket foto så skulle jag även rekommendera ett dobsonteleskop. Du får väldigt mycket teleskop för pengarna och är lätta/snabba att ställa upp. Finns även go-to modeller som t.ex Sky watcher och Orion.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Starfish »

Om du är intresserad av deep sky och bor på ett ganska mörkt ställe (lite ljuspollution) föreslår jag starkt ett dobson, det tar sin tid att lära sig himlen men det är värt det. Det är riktigt kul att lära sig hitta objekten och när du väl vet hur man stjärhoppar med en dobson tror jag att det förhållandevis går att hitta objekten fortare än med ett GoTo och du slipper rikta in dig i ett moln då du kanske inte ens vet vart objektet befinner sig. Sen att montera den Newton som sitter på din dobson på ett stabilt GoTo stativ är möjligt då du vill smyga in på astrofotografering som jag också tänkt en senare tid med min dobsonmonterade 8" newton. Va inte rädd för att lära dig stjärnhimlen det är fruktansvärt intressant! :D

P.S du kommer att lära dig väldigt mkt om du frågar dig fram, ingen fråga är för dum för att ställas, speciellt inte på detta forum där du har väldigt många erfarna människor att fråga. (inte mig, jag är nybörjare har precis lärt mig stjärnhoppa och hitta Messiers objekt på himlen men jag va inne på GoTo precis som du och är glad att jag inte började med det)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Johansson »

Vet du med dig att du har dåligt tålamod skulle jag absolut satsa på goto :D Mina tre första teleskop var goto och det har hållit mig kvar i hobbyn. Många tröttnar nog ganska snabbt på att inte finna objekten, stjärnhoppa är kanske inte så enkelt för en nybörjare. En stor fördel med goto är att när du låst på ett objekt följer monteringen rotationen. Du kan gå in och ta en värmande kopp för komma ut en halvtimme senare och objektet är fortfarande i okularet.

Även ett goto går ju att sjärnhoppa med, eller bara svepa över vintergatan.
Dock så blir ju ett goto mer kostsamt eller mer av en kompromiss då en stor del är elektronik.
Så du får mindre optik för pengarna om priset för ett med och utan goto är detsamma.

Men som tidigare inlägg, ska du ha "grab-and-go" eller bor du så att släpa ut en koloss inte är ett hinder ?
Brukar ju sägas att det bästa teleskopet är det man använder mest.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Lars L »

"En stor fördel med goto är att när du låst på ett objekt följer monteringen rotationen. Du kan gå in och ta en värmande kopp för komma ut en halvtimme senare och objektet är fortfarande i okularet."

Kan inte låta bli :D. Go-To funktionen har inget som helst med följningen att göra! Hur gjorde man innan Go-TO? Det gick utmärkt att gå in och dricka kaffe och komma ut senare med objektet forfarande kvar i okularet.
Fredde
Posts: 6
Joined: 2012-12-06 17:42:33
spamtest: JA

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Fredde »

Jätte tacksam för alla svar och råd :)

Efter att ha läst alla era ideer och erfarenheter så är jag lite inne på http://www.astrosweden.se/explorer-200pds-eq5-/20209-0 just för att optiken är bättre och den har Go-To till att börja med. Det verkar som att man får mest optik för pengarna och allt det där.

Det här med Dobson har jag också varit inne på men jag bor i lägenhet och det blir nog lite väl mycket jobb att bära runt och De/Mo det varje gång. Har dock så pass lätt att flytta runt att jag skulle kunna hantera http://www.astrosweden.se/explorer-200pds-eq5-/20209-0 med någon sånär lätthet.

Jag bor inne i stan så vilket teleskop det än blir så kommer jag att få ta bilen en liten tur för att sätta mig att titta. Sambons föräldrar bor i dom småländska skogarna så dit kommer teleskopet definitivt få åka med. Himmelen där på en stjärnklar kväll är fantastisk redan utan ett teleskop :)

Som sagt tacksam för alla svar och råd och jag kommer att försöka uppdatera när jag väll har fått köpt teleskopet.

Finns det mer folk som har ideer så bara skriv då det blir nog inte förrän efter jul som jag köper det.

Fredrik
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Lars L »

Jag är övertygad att du kan ta upp dina frågor med Astro Sweden som är både kunniga och pedagogiska (särskilt efter Jul :D ).

Mvh Lars L
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Johansson »

Du blir säkerligen nöjd med det teleskopet/monteringen. Celestron/SynScan har mycket bra och enkla menysystem.
Fredde
Posts: 6
Joined: 2012-12-06 17:42:33
spamtest: JA

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Fredde »

Lars L wrote:Jag är övertygad att du kan ta upp dina frågor med Astro Sweden som är både kunniga och pedagogiska (särskilt efter Jul :D ).

Mvh Lars L
Hehe om du bara visste ;) det är snudd på stalker varning med alla mail jag har skickat dit :P
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Johansson »

Lars L wrote:"En stor fördel med goto är att när du låst på ett objekt följer monteringen rotationen. Du kan gå in och ta en värmande kopp för komma ut en halvtimme senare och objektet är fortfarande i okularet."

Kan inte låta bli :D. Go-To funktionen har inget som helst med följningen att göra! Hur gjorde man innan Go-TO? Det gick utmärkt att gå in och dricka kaffe och komma ut senare med objektet forfarande kvar i okularet.
I och med GO-TO har man motorer, utan motor ingen följning, vare sig med eller utan GO-TO. På din tid hade man kanske häst som drog runt teleskopet ?
Sluta anmärk på detaljer, lägg energin på nått vettigt.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Första ordentliga teleskopet?

Post by Jonas »

Jag var med "på den tiden" men hade inte några hästar. Vad menar du Johnsson?
OK, jag travesterar, men det gör även du.
Motorer hade man på "min" tid men inga "riktiga" datorer. (Om man inte räknar Vic20, 64 eller liknade pre-comps).
Vi fick förlita oss åt specialbyggda frekvensvariatorer (som vi ställde in själva) och noggrann poljustering - men kul var det! Och kaffe fick man tid att dricka om monteringen och frekvensomvandlaren var rätt inställd!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt