Råd om teleskop :)

Allmän diskussion om teleskop.
LillaNybörjaren
Posts: 21
Joined: 2012-09-10 16:23:06
spamtest: JA

Råd om teleskop :)

Post by LillaNybörjaren »

Hejsan allihopa!! Jag har tänk att jag ska köpa ett teleskop ett tag, och nu är jag äntligen på g. :) Jag ska för det mesta titta på nebulosor och stjärnor men också på planeter litegrann.
Jag är helt säker på att jag ska ha en reflektor, så långt har jag faktiskt kommit ;)
Min prisklass är runt 2500, jag är fullt medveten om att det inte är så mycket, men för en fjortonåring är det en lång tids besparingar.
Hur som helst så har jag hittat ett teleskop som jag tror är bra, men jag kan ju ingenting! Det är så många nya svåra ord och saker som man ska tänka på!

Här är teleskopet: http://www.astrosweden.se/explorer-130p/19754-0

Jag skulle vara evigt tacksam för tips, åsikter, idéer, ja vad som helst som kan vara användbart!! Tips på stjärnkartor, böcker ja vad som helst :D

Jag hoppas att jag ska kunna lära mig mycket som är bra att veta! Tack på förhand :D
To the stars and beyond!
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Råd om teleskop :)

Post by perfrej »

Explorer-serien är bland det mest prisvärda som finns. När du sedan känner för att kliva in i avancerad observation och kanske lite foto så sätter du en EQ5 eller EQ6 under den så är du rustad.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
LillaNybörjaren
Posts: 21
Joined: 2012-09-10 16:23:06
spamtest: JA

Re: Råd om teleskop :)

Post by LillaNybörjaren »

Å, tack så mycket :)
To the stars and beyond!
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Råd om teleskop :)

Post by Robin Andersson »

Hej och välkommen!

Jag har själv det teleskopet du har länkat till och var mycket nöjd med det. Orionnebulosan och de ljusaste planeterna ser mycket fina ut, inget makalöst men definitivt så det räcker långa vägar. Finns mycket att se, men du verkar inte ha höga krav så jag skulle tro att det passar dig utmärkt (har haft mitt två år nu).
Jag skulle rekommendera detta definitivt som till nybörjare som ej har för höga krav! :)

Dessutom är det ett smart val att du väljer 130P och inte 130M. Då 130P erbjuder en "bättre" spegel, så jag har hört, dessutom är motorn som ingår i 130M inget att ha enligt vad jag har hört från andra.
Lycka till!

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
LillaNybörjaren
Posts: 21
Joined: 2012-09-10 16:23:06
spamtest: JA

Re: Råd om teleskop :)

Post by LillaNybörjaren »

Robin Andersson wrote:Hej och välkommen!

Jag har själv det teleskopet du har länkat till och var mycket nöjd med det. Orionnebulosan och de ljusaste planeterna ser mycket fina ut, inget makalöst men definitivt så det räcker långa vägar. Finns mycket att se, men du verkar inte ha höga krav så jag skulle tro att det passar dig utmärkt (har haft mitt två år nu).
Jag skulle rekommendera detta definitivt som till nybörjare som ej har för höga krav! :)

Dessutom är det ett smart val att du väljer 130P och inte 130M. Då 130P erbjuder en "bättre" spegel, så jag har hört, dessutom är motorn som ingår i 130M inget att ha enligt vad jag har hört från andra.
Lycka till!

Mvh
Robin
Tack :) Vad bra att höra från någon som faktiskt har ett! :D
To the stars and beyond!
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Råd om teleskop :)

Post by Robin Andersson »

En viktig sak att fråga dig är också, vad förväntar du dig att se? Det är nämligen mycket som man som nybörjare tror att man ska se, på ett visst sätt, vilket inte alls ser likadant ut i ett teleskop man har köpt. Säger det inte för att göra dig ledsen givetvis, bara att om du har förväntningar på

http://www.noao.edu/image_gallery/images/d4/andro.jpg

Så är det tyvärr väldigt fel jämfört med verkligheten. Du kanske redan vet vad ungefär hur saker ser ut, annars så kan jag visa mer om du vill. Menar givetvis inte att låta negativ, det är ingen tråkig syn man ser, men det som ofta visas i publiken stämmer inte med verkligheten :)!

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
LillaNybörjaren
Posts: 21
Joined: 2012-09-10 16:23:06
spamtest: JA

Re: Råd om teleskop :)

Post by LillaNybörjaren »

Robin Andersson wrote:En viktig sak att fråga dig är också, vad förväntar du dig att se? Det är nämligen mycket som man som nybörjare tror att man ska se, på ett visst sätt, vilket inte alls ser likadant ut i ett teleskop man har köpt. Säger det inte för att göra dig ledsen givetvis, bara att om du har förväntningar på

http://www.noao.edu/image_gallery/images/d4/andro.jpg

Så är det tyvärr väldigt fel jämfört med verkligheten. Du kanske redan vet vad ungefär hur saker ser ut, annars så kan jag visa mer om du vill. Menar givetvis inte att låta negativ, det är ingen tråkig syn man ser, men det som ofta visas i publiken stämmer inte med verkligheten :)!

Mvh
Robin
Nej jag vet att det inte ser ut så, jag har ingen aning om hur saker ser ut i ett teleskop, utan själva saken är väl egentligen den att jag vill se mer än vad jag gör när jag tittar upp på himlen :) Jag vill kunna se saker med egna ögon!
Men tack så jättemycket för tanken :)!

Mvh
Saga
To the stars and beyond!
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Råd om teleskop :)

Post by anivision »

Med din budget i tankarna kan jag ändå inte låta bli att rekommendera denna:
http://www.teleskop-service.se/sv/nybor ... 200mm.html

Lite dyrare än tänkt men den samlar mer än dubbelt så mycket ljus. Ett otroligt prisvärt instrument med tanke på den stora ljusöppningen. Kan du inte få dina föräldrar att intressera sig lite för rymden också?
LillaNybörjaren
Posts: 21
Joined: 2012-09-10 16:23:06
spamtest: JA

Re: Råd om teleskop :)

Post by LillaNybörjaren »

anivision wrote:Med din budget i tankarna kan jag ändå inte låta bli att rekommendera denna:
http://www.teleskop-service.se/sv/nybor ... 200mm.html

Lite dyrare än tänkt men den samlar mer än dubbelt så mycket ljus. Ett otroligt prisvärt instrument med tanke på den stora ljusöppningen. Kan du inte få dina föräldrar att intressera sig lite för rymden också?
Tack för tipset, men jag är rädd att även med föräldrars hjälp så är den lite dyr :( Men tack så jättemycket ändå! Det är ju faktiskt tanken som räknas ;)
To the stars and beyond!
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Råd om teleskop :)

Post by Bengt »

Jag tycker det är synd att ingen av våra svenska handlare har en liten stabil dobson på 6" typ denna i sitt utbud mer :
http://www.astroshop.eu/orion-dobson-te ... ob/p,13769
eller denna
http://www.astroshop.eu/skywatcher-dobs ... ob/p,15559
Viktigt bara den har en sökare så du lätt hittar runt.
Egentligen tycker jag 6" (150mm) är minimum för en Newton.

Hade jag varit som dig hade jag mejlat Hans på teleskop service som kan ta hem prylar utanför hemsidan vet jag ibland och undersökt om det inte går få tag i en sådan till din budget.
Med en bra stjärnkarta i handen lär du får en fin start med en sådan här stabil liten tub.

Bengt
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Råd om teleskop :)

Post by Timaoes »

Jag började själv med en Explorer fast då aningens mindre. Givet mina erfarenheter skulle jag absolut rekommendera dig att satsa på ett litet dobsonteleskop istället. De är oerhört lätta att använda, och du slipper massa rattar att skruva på. Jag håller också med Bengt om att det kan vara värt att kolla om inte Hans på Teleskop-Service kan ta in en 6" dobson. Du kan också kolla på Rymdbutiken som har en Sky-Watcher 6" för 3000:-.

/Johan
LillaNybörjaren
Posts: 21
Joined: 2012-09-10 16:23:06
spamtest: JA

Re: Råd om teleskop :)

Post by LillaNybörjaren »

Hej, tack för alla bra tips!! Dobsonteleskopen verkar väldigt bra och så, men hur portabla är de egentligen? Jag känner också att det skulle begränsa möjligheterna om jag senare skulle vilja börja med astrofoto :( Det är de frågorna som har gjort mig så osäker på Dobson... Men jag ska absolut tänka på det! Om det är något jag faktiskt har så är det ju tid ;)
To the stars and beyond!
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Råd om teleskop :)

Post by Cassini »

LillaNybörjaren wrote:Hej, tack för alla bra tips!! Dobsonteleskopen verkar väldigt bra och så, men hur portabla är de egentligen? Jag känner också att det skulle begränsa möjligheterna om jag senare skulle vilja börja med astrofoto :( Det är de frågorna som har gjort mig så osäker på Dobson... Men jag ska absolut tänka på det! Om det är något jag faktiskt har så är det ju tid ;)
Jag skulle också rekommendera Dobson i nuläget (eller till och med en bra kikare). En liten sextummare är smidiga och lätta. Men samtidigt är reflektorer överlag lite känsliga och blir det en del släpande så finns förmodligen behovet att kollimera teleskopet ibland. Har ni egen tomt eller hade du tänkt transportera utrustningen någonstans?

Det är bra att du siktar framåt och tänker framtidssäkert men just att planera inköpet för att eventuellt börja med astrofoto tycker jag nog inte är helt realistiskt. Det är en dyr hobby som kräver en helt annan nivå på utrustningen. Så mitt tips är (du är ju trots allt 14 och har många år framför dig) att du skaffar utrustning som är enkel, smidig och där tröskeln för att komma ut och observera är så låg som möjligt. Du kommer snart märka om du blir biten av denna hobby eller inte.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Råd om teleskop :)

Post by Bengt »

Tror faktiskt du kommer kan ta bättre snabbshot bilder på tex månen och solen (med filter) med en dobson än det rangliga "barnteleskop" du tittat på om det nu är viktigt med en viss form av astrofoto .Titta på tex Jupiter i dessa kan vara en plåga där objektet hoppar omkring hela tiden bara man rör på benen.
Det är helt enkelt för klena aluminiumben som gör det svårt få det njutbart.
Andra objekt kan du nog dessvärre glömma fotografera som påpekats så bra med en sådan tub du funderar på.

Finns ett alternativ till som får dina pengar räcka.
Det är om du bara köper en 6" newton tub och sen bygger en enkel vagga till den som det är på en dobson.
Kanske kan din slöjdlärare nappa på idén och hjälpa dig genomföra detta i din skola?
Har du tur finns där kanske rentav en astroförening nära där du bor som kan hjälpa dig.
Har faktiskt läst om en tjej i din ålder som byggde en egen dobson Läste en artikel om detta i tidningen sky & telescope för några år sedan.
Så det är nog säkert ett projekt du kan fixa med lite hjälp.

Tuben köper du tex här.
http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... m-ota.html
eller kanske denna .
http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... m-ota.html
du kan bygga hållaren av vanlig plywood.
Borde hamna nära inom din budget ett sånt litet bygge.
Dessutom blir det ett helt unikt teleskop som är byggt efter din egen design.
Skulle du nappa på idén så dela gärna med dig av ditt bygge.
Liten bild nedan från ett starparty . Alltid kul se hur en del bygger sitt eget teleskop.
Image


Bengt
LillaNybörjaren
Posts: 21
Joined: 2012-09-10 16:23:06
spamtest: JA

Re: Råd om teleskop :)

Post by LillaNybörjaren »

Bengt wrote:Tror faktiskt du kommer kan ta bättre snabbshot bilder på tex månen och solen (med filter) med en dobson än det rankliga "barnteleskop" du tittat på om det nu är viktigt med en viss form av astrofoto .Titta på tex Jupiter i dessa kan vara en plåga där objektet hoppar omkring hela tiden bara man rör på benen.
Det är helt enkelt för klena aluminiumben som gör det svårt få det njutbart.
Andra objekt kan du nog dessvärre glömma fotografera som påpekats så bra med en sådan tub du funderar på.

Finns ett alternativ till som får dina pengar räcka.
Det är om du bara köper en 6" newton tub och sen bygger en enkel vagga till den som det är på en dobson.
Kanske kan din slöjdlärare nappa på idén och hjälpa dig genomföra detta i din skola?
Har du tur finns där kanske rentav en astroförening nära där du bor som kan hjälpa dig.
Har faktiskt läst om en tjej i din ålder som byggde en egen dobson Läste en artikel om detta i tidningen sky & telescope för några år sedan.
Så det är nog säkert ett projekt du kan fixa med lite hjälp.

Tuben köper du tex här.
http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... m-ota.html
eller kanske denna .
http://www.teleskop-service.se/sv/teles ... m-ota.html
du kan bygga av hållaren av vanlig plywood.
Borde hamna nära inom din budget ett sånt litet bygge.
Dessutom blir det ett helt unikt teleskop som är byggt efter din egen design.
Skulle du nappa på idén så dela gärna med dig av ditt bygge.
Liten bild nedan från ett starparty . Alltid kul se hur en del bygger sitt eget teleskop.
Image


Bengt
Ja, det kanske är en dobson jag ska ha... om de är så mycket stabilare och bättre så kan det ju knappast skada ;) Jättetack för alla tips! Men min fråga består, är de verkligen lika protabla som newtonteleskopen? För att jag bor inte på landet eller så, utan jag kanske måste släpa med mig det till min stuga eller upp och bort från lite av ljuset iallafall. Jag är rädd att om jag inte kan flytta på teleskopet utan att bli helt trött och less så kommer det bara att stå :(
Sen har jag en till fråga, om man köper ett solfilter och tittar på solen, kommer man se en gul "boll" eller kommer man att kunna se solfläckar och explosioner? :)
To the stars and beyond!