skymax 127

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
dansan
Posts: 19
Joined: 2012-03-02 14:27:33
spamtest: JA
Location: Upplandsväsby

skymax 127

Post by dansan »

Hej!
Någon som har erfarenheter av SW skymax 127
http://www.rymdbutiken.com/product.html/skymax-1
Är ute efter ett "grab and go" teleskop som jag även kan använda för att testa lite enklare astrofotografering.
Mvh Daniel
dansan
Posts: 19
Joined: 2012-03-02 14:27:33
spamtest: JA
Location: Upplandsväsby

Re: skymax 127

Post by dansan »

Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: skymax 127

Post by Måns »

Hej Daniel

För visuellt bruk fungerar teleskopet säkert utmärkt och med 5 tums ljusöppning kan du se ett stort antal deepsky objekt mm. För astrotofografering så rekomenderar jag inte detta teleskop, är dock inte erfaren av planet fotografering. Men för nebulosor, galaxer och andra ljussvaga saker så ser jag många problem som kommer uppstå.

Det första är att teleskopet har en lång foksllängd, på 1500mm. Tillsammans med en öppning på 127mm, ger det optiken ett fokalförhållande på f11.8 (1500/127=11.8 ). Vilket kommer resultera i ljussvaga bilder, därmed kommer längre exponeringstid att krävas. Sedan kommer inte monteringen att kunna följa stjärnornas rörelse (jordens rotation) exakt över himelen (något som du inte märker visuellt), vilket kommer resultera i suddiga bilder, vilket med en fokallängd på 1500mm inte gör saken bättre.

Planerar du att hålla på med astrofotografering så skulle jag kunna rekonendera en lite refraktor med ett fokalförhållande på <f7, samt en ekvatoriell montering, men då snackar vi tyvärr i en annan prisklass.
JHA
Posts: 32
Joined: 2012-08-21 14:31:29
spamtest: JA

Re: skymax 127

Post by JHA »

Hej Daniel,
Ett av mina teleskop är just en Skywatcher Skymax 127 mm och jag kan varmt rekommendera detta teleskop för "Grab and Go". Det är helt adekvat för deep sky objekt men får betraktas som mycket bra för planetobservationer och för månen. Fokallängden på dryga F11 gör att synfältet snabbt blir lite trångt men i gengäld kan du använda okular med längre brännvidder och som ofta är enklare att titta genom och har bättre ögonavstånd. Jag använder till deep sky observationer som oftast ett Baader Hyperion 21 mm okular till detta teleskop, som är ett perfekt allroundokular. Detta ger en förstoring på 71 ggr samt ett synfält på ca 1 grad.

Jag köpte enbart teleskoptuben för några år sedan, men den är sedan ett par år tillbaka monterad på ett Skywatcher Alt-Az GoTo montering och denna kombination fungerar ypperligt tycker jag när man vill vara på plats snabbt och med minimalt med bök.

Hälsningar
Jörgen
dansan
Posts: 19
Joined: 2012-03-02 14:27:33
spamtest: JA
Location: Upplandsväsby

Re: skymax 127

Post by dansan »

Hej!

Tack för era svar.
Det blev en Skymax 127 på en AZ goto montering.
Kommer att leka lite med den i höst för att bli varm i kläderna och fräscha upp minnet ( är ju 25 år sedan astronomi var på tapeten). :D

/Daniel

Return to “Teleskop allmänt”