Lunt LS80THa - First Light avklarad

Allmän diskussion om teleskop.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Lunt LS80THa - First Light avklarad

Post by Corpze »

Tjena, måste passa på att fråga, jag har kikat lite på en Lunt 60THa och funderar över vilket blockfilter man skall ha, belyser 1200 större del av chippet än 600 och om man skall fota med DSLR, ska man då fota genom okularet eller går det att fästa kameran direkt i crayforden?

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Lunt LS80THa - First Light avklarad

Post by glappkaeft »

Corpze wrote:Tjena, måste passa på att fråga, jag har kikat lite på en Lunt 60THa och funderar över vilket blockfilter man skall ha, belyser 1200 större del av chippet än 600 och om man skall fota med DSLR,
Ja, det är hela poängen med det större filtret.
ska man då fota genom okularet eller går det att fästa kameran direkt i crayforden?
Man får ALDRIG använda en Lunt 60THa utan diagonalen då ett av filtrena sitter där. Det går dock att nå fokus (iaf med UAAs Lunt/min Canon) om man ersätter okularhållaren och förlängningsröret som sitter efter diagonalen med kameraadaptern.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Lunt LS80THa - First Light avklarad

Post by Corpze »

glappkaeft wrote:
Corpze wrote:Tjena, måste passa på att fråga, jag har kikat lite på en Lunt 60THa och funderar över vilket blockfilter man skall ha, belyser 1200 större del av chippet än 600 och om man skall fota med DSLR,
Ja, det är hela poängen med det större filtret.

Vad indikerar siffrorna? 6mm vs 12mm öppning?
ska man då fota genom okularet eller går det att fästa kameran direkt i crayforden?
Man får ALDRIG använda en Lunt 60THa utan diagonalen då ett av filtrena sitter där. Det går dock att nå fokus (iaf med UAAs Lunt/min Canon) om man ersätter okularhållaren och förlängningsröret som sitter efter diagonalen med kameraadaptern.
Förstod nästan att det var så, vad är det för typ av filter som sitter där? Är det direkt skadligt att använda teleskopet utan det?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Lunt LS80THa - First Light avklarad

Post by glappkaeft »

Corpze wrote: Vad indikerar siffrorna? 6mm vs 12mm öppning?
Maximal brännvidd för ovinjenitterad bild vid visuellt bruk (1200mm vs 600 mm). Vill man använda binoviewers, barlowlinser eller fota med ett lite större chip så fungerar B1200an bättre.
ska man då fota genom okularet eller går det att fästa kameran direkt i crayforden?
Man får ALDRIG använda en Lunt 60THa utan diagonalen då ett av filtrena sitter där. Det går dock att nå fokus (iaf med UAAs Lunt/min Canon) om man ersätter okularhållaren och förlängningsröret som sitter efter diagonalen med kameraadaptern.
Förstod nästan att det var så, vad är det för typ av filter som sitter där?
Det så kallade blockfiltret. I tuben sitter ett interferometiskt kamfilter av Fabry–Pérot-typ som släpper igenom ett antal olika smala våglängdsområden och reflekterar resten. Blockfiltret i diagonalen klipper sedan alla dessa topparna utom Ha-bandet.
Är det direkt skadligt att använda teleskopet utan det?
Utan blockfiltret i diagonalen så har du inte att Ha teleskop överhuvudtaget. Har inte testat själv men stora delar av manualen (finns på Lunts hemsida) handlar om vad man inte ska göra med filtrerna och olika varningar vad som kan hända. Att diagonalen måste användas upprepas ett antal gånger.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer