Kombinera fågelskådning med astronomi

Allmän diskussion om teleskop.
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by claesh »

Hej,

Är inte fågelskådning en hobby som kan kombineras bra med astronomi? Det känns som säsongerna kombinerar varandra bra, och man kan också dela utrustning till viss del. Det finns tubkikare (från Celestron och Pentax) som tar astronomi-okular. Vanliga kikare kan man förstås också dela, min Canon IS 12x36 som jag köpte för stjärnskådning har tänt ett begynnande fågelintresse.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by wilt »

När man obsar under vårhimlen här i Lund ser och hör man ofta flyttfågelsträck.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by Hans Bengtsson »

Det är två hobbies som absolut går att kombinera mycket bra, och i båda fallen är det väl en sorts nyfikenhet på naturen som utmärker utövaren. Claes Bernes skrev förresten en artikel betitlad "Amatörastronomen som ornitolog" i ett nummer av Scanam, och tidskriften hade den gången lite överraskande en bild av en häger på omslaget.

Ibland har det hänt att jag fått in fåglar i synfältet när jag observerat variabler, de har synts som diffusa och snabbt förbipasserande vitaktiga objekt. En gång även ett avlägset V-format flyttfågelsträck, det gav ett kuriöst intryck. Säkerligen händer det även att fåglar framträder som oregelbundna streck på astrofoton, det bör inte vara särskilt ovanligt om synfältet är stort. Och Robert fick ju nyligen med en fågel framför solskivan i samband med venuspassagen.

Ornitologer använder ofta små och dyra fältkikare, sådana duger förstås också bra inom astronomin, även om man där kanske oftast vill ha större objektiv när man vill se fler och svagare objekt. Ornitologernas tuber kan också användas astronomiskt men ett riktigt teleskop är förstås att föredra. Så visst kan en och samma utrustning brukas inom dessa två hobbies, dock blir vanligen preferenserna lite olika.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by timokarhula »

Jag kombinerar denna tråd med den oregelbundet återkommande astronomigåtan.

Hur många fåglar är upptagna som konstellationer på himlavalvet och vilka är de? Vilka andra stjärnbilder kan flyga?

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by Hans Bengtsson »

Förslagsvis 10:

Paradisfågeln
Örnen
Duvan
Korpen
Svanen
Tranan
Påfågeln
Fenix
Tukanen
Altaret

Altaret? Ja den heter ju Ara på latin, och en ara är en papegoja vanlig i korsord.

Andra flygande stjärnbilder? Jag kan komma på:
Flugan
Pegasus
Flygfisken
Draken
Lilla Hästen flyger kanske också?

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by timokarhula »

Det är korrekt. Ara är en kuggfågel för man menar inte papegojan. Sedan finns det åtminstone en stjärnbild till som flyger, vilken?

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by Hans Bengtsson »

Pilen!

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by timokarhula »

Just det! Det finns en fågelkonstellation på himlen men inte som en stjärnbild som vi brukar mena i dagligt tal, vilken tänker jag på?

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by Peter R »

Den 10:e april förra året fick jag med ett märkligt objekt på en bildserie när jag följde den solvindsseglande satelliten NanoSail-D2.
Vid första spontana anblicken såg ut som det skulle kunna röra sig om en fågel.
Jag vände mig till flera här på Astronet för att få både synpunkter, tolkningar och feedback på mitt resonemang. Hans Bengtsson bidrog dessutom med precisa uppgifter för vindförhållandena vid den aktuella tidpunkten och platsen.
Jag gick igenom samtliga förslag, satellit,flygplan, ballong, sk. UFO-ballong, tog kontakt med ornitologiska föreningar och fick förslag på fåglar som sträcker i april och deras flyghastigheter, mönster färgning osv.
Jag försökte göra en grundlig utredning som tog flera veckor där jag kunde avfärda alla förslag en efter en på grund av objektets egenhastighet vid olika möjliga höjder, vindens riktning och hastighet, olika fåglars flygmönster samt de fotografiska/optiska egenskaperna i bilden.

Jag bifogar 3 bilder på fenomenet.
Bilderna är tagna med en Canon 85/1,2 på f/1,6. Exponeringstid 1,6 sek. Intervall mellan exponeringarna 1,4 sek. De är kraftigt stretchade då det rör sig om ett väldigt ljussvagt fenomen, knappt synlig på originalbilderna.
På den översta bilden har jag lagt ihop 8 delbilder där ljusstrecket syns på 6 av dem.
Mittbilden har jag annoterat och ritat in/förstärkt banan.
Nedersta bilden är en delbeskärning på en av grundbilderna.

/*Peter R
Stack_0008-15-3M.jpg
Stack_0008-15-3M.jpg (576.74 KiB) Viewed 5377 times
Stack_0008-15-3M annotated.jpg
Stack_0008-15-3M annotated.jpg (602.34 KiB) Viewed 5377 times
_MG_0013 Crop.jpg
_MG_0013 Crop.jpg (412.87 KiB) Viewed 5377 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by Hans Bengtsson »

Lyran avbildas ibland som en gam. Namnet Vega kommer från arabiskans al-Nasr al-Waki, den störtdykande gamen.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by Peter R »

Lyran avbildas ibland som en gam. Namnet Vega kommer från arabiskans al-Nasr al-Waki, den störtdykande gamen
Hittar man den infon på al-Nasr al-Wakipedia? :D
Ni borde dela in quizen i olika svårighetsgrader liksom korsord eller sudokus så att det framgår på vilken nivå svaren ligger på.
Det är definitivt en trevlig sommarsyssla även om jag tycker att hela astronomin som sådan är en ständig frågeställning och upptäcksfärd som oavbrutet ger nya tankegångar och aha-upplevelser.

Vilka är de latinska namnen på dessa fågelkonstellationer? Vissa känner jag igen men andra inte.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by Hans Bengtsson »

Vet dock inte säkert om det var Lyran (Gamen) som Timo tänkte på men det var det bästa jag kunde komma på...

När jag började med astronomi så var stjärnnamnens härledning en sak jag försökte lära mig, och al-Nasr al-Waki är en av de begränsade kvarlevorna i minnets kammare från dessa försök.

De 88 stjärnbildernas latinska namn i bokstavsordning tror jag att jag kan rabbla upp även om man väcker mig mitt i natten. Det är inget konstigt utan en "yrkesskada" (hobbyskada?) som uppkommit genom återkommande och mångårigt bruk av ryska generalkatalogen för variabler. Ungefär som jag förmodar att en kemist kan räkna upp alla grundämnena i tur och ordning.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by timokarhula »

Nej, det är inte Gamen jag tänker på. Min fågel är väldigt lik sin förebild.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by Hans Bengtsson »

Emun finns ju på södra stjärnhimlen, det är nog rätt svar?

Ifall det gällt en fisk skulle jag råchansat på Andromedaga-laxen.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Kombinera fågelskådning med astronomi

Post by timokarhula »

Korrekt! Emun bildas av mörka nebulosor i vintergatan och sträcker sig från Ormbäraren till Södra Korset. Kolsäcken bildar Emuns huvud. Som en eventuell ledtråd skulle jag ha sagt "union" (EMU = European Monetary Union).

Som avslutning på gåtan så fanns det en "flygande" konstellation. Vilken?

/Timo K