GSO vs Skywatcher

Allmän diskussion om teleskop.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: GSO vs Skywatcher

Post by Starsoft »

Hej
Det är väl inte konstigare tycker jag än att det går köpa lite bättre optik hos OO
Det är väl stor skillnad på om man som OO gör bättre optik på beställning jämfört med om man plockar ur vissa bättre exemplar ur en serie och säljer dessa tuber separat, de kvarvarande tuberna blir ju då just sekunda.

Jag skulle aldrig köpa en tub från en leverantör som gör på det sättet, om jag nu inte fick välja ut en bättre tub och lämna den sämre åt någon annan :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: GSO vs Skywatcher

Post by Bengt »

Som sagt jag är inte ens säker det är så hos TS. Enklast är ju göra en egen förfrågan.
Men jag förstår ärligt talat inte vad det är för fel få en tub testad.Det görs ju även på WO dyrare tuber direkt från fabrik.Man får ett snyggt litet testprotokoll.
Finns ju ett garantivärde .Håller en optik inte det måttet som angivs får man väl hoppas de reklameras
Men det är ju så också att GSO:s optik används i många andra tuber också.Ibland döps de rätt av om till tex Astro-Tech .Ibland byggs de om tex är ju Ikharos RC tub en ombyggd GSO RC vad jag förstått. Har svårt tro de plockar vilken spegel som helst till dessa ombyggnader.

Sen har vi en uppsjö även av Newton med olika namn med samma optik som i Skywatcher (Synta) och GSO.
Skulle förvåna mig om det inte fanns en gallring av optik i dessa processer.


Bengt
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: GSO vs Skywatcher

Post by Lars L »

Angående GSO

Tror inte du får några större problem med GSO-tuben. Gjorde en ganska stor undersökning angående kvalitén på
detta märke. Primären är oftast bättre än man tror, men nu är det så att alla teleskop består av fler delar. Minst lika viktig
är sekundären och den kan du inte testa när den är aluminiserad. Din egen förmåga och begränsning är ytterligare
en komponent att reflektera över. Kan du kolliminera en Newton med kort fokalförhållande t.ex? Tub av stål? Inte idealisk etc.

Det var möjligt för MÅNGA år sedan att göra specialbeställningar hos TS (givetvis var detta inte gratis), det kostar inget
att fråga om denna möjlighet kvarstår, har inte hört talas om detta på länge. Givetvis finns inget handplockande och kvar-
lämnande av sämre produkter till mindre viktiga kunder, en ren vandringssägen!

Tag kontakt med Wulfi och fråga!

Mvh Lars L
dansan
Posts: 19
Joined: 2012-03-02 14:27:33
spamtest: JA
Location: Upplandsväsby

Re: GSO vs Skywatcher

Post by dansan »

Lars L wrote:Angående GSO

Din egen förmåga och begränsning är ytterligare
en komponent att reflektera över. Kan du kolliminera en Newton med kort fokalförhållande t.ex? Tub av stål? Inte idealisk etc.

Mvh Lars L
Hej Lars!

Intressant, tub av stål?Vad är menar du?På vilket sätt är stål sämre?
Nej, jag kan inte kollimera, hoppas på att ett laser kollimeringsverktyg ska underlätta.

/Daniel