GSO vs Skywatcher

Allmän diskussion om teleskop.
dansan
Posts: 19
Joined: 2012-03-02 14:27:33
spamtest: JA
Location: Upplandsväsby

GSO vs Skywatcher

Post by dansan »

Hej!

Ytterligare en nybörjare som behöver hjälp med att välja go-to teleskop.
Är intressead av astrofotografering och har tänkt mig något av dessa:

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... Micro.html
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... scope.html

Monteringen är som sagt en EQ5 pro från Skywatcher i båda fallen, men har svårt att välja tub?
Har inte hört talas om GSO tidigare, är det kvalite?

Tack för svar!

Mvh Daniel
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: GSO vs Skywatcher

Post by Starsoft »

Hej

Det ryktas att GSO ska vara av bättre kvalitet än SkyWatcher men jag tror att bägge dessa är typiska massproducerade tuber av lite varierande kvalitet, bägge är ändå fullt användbara för astrofoto. En 6" newton är för övrigt ett mycket bra val att börja fota med, har du sedan en bra coma corrector och en kamera med lite mindre pixlar, typ DSLR, så har du en bra utrustning.

Vill du lägga ut lite mer pengar på tuben så har OO tuberna mycket gott rykte, http://www.orionoptics.co.uk/VX/vx6.html då får du en tub som är tillverkad med en kvalitetskontroll som jag tror de andra tuberna saknar.

Om du tänker fota deep-sky så lär du ganska omgående upptäcka att du behöver en guidekamera också.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: GSO vs Skywatcher

Post by anivision »

Starsoft wrote:, har du sedan en bra coma corrector och en kamera med lite mindre pixlar, typ DSLR, så har du en bra utrustning.
Coma corrector ingick i det första paketet. Egentligen nödvändigt vid astrofoto genom en newtontub, tillkommer vid köp av skywatchern.

Kolla också vad det skulle kosta att uppgradera paketet till en EQ6 då det är en mycket robustare montering som många rekommenderar för astrofoto. Det är väl värda pengar i detta sammanhanget.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: GSO vs Skywatcher

Post by Starsoft »

Hej
Kolla också vad det skulle kosta att uppgradera paketet till en EQ6
Om det ska vara portabelt så är nog EQ6 i största laget, jag gav i alla fall upp snabbt när jag skulle bära runt min EQ6. Det sägs också att PE är mindre och kvaliten i allmänhet är bättre på HEQ5-PRO än på EQ6 och det stämmer med mina erfarenheter som har provat bägge sorterna, så den kanske är ett bättre alternativ.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
dansan
Posts: 19
Joined: 2012-03-02 14:27:33
spamtest: JA
Location: Upplandsväsby

Re: GSO vs Skywatcher

Post by dansan »

Hej igen.

EQ5 monteringen bör räcka initialt, fastnar jag för astrofotografering får jag väl se till att uppgradera mig, är antagligen ett par år dit :D .
När det gäller tuben blir det någ en SW eller en Orion som starsoft rekommenderade.
Har läst mig till att det är många som inte tycker det är värt dom där extra kronorna för en orion eftersom det är i en prisklass där optiken inte är "topp of the line", man ser ingen skillnad enligt det flesta. Är dock intresserad av en Orion ändå, ska suga lite mer på den karamellen :D.
Coma corrector kommer jag också skaffa.....äh här kommer hela min till tänkta inköpslista. Kan tillägga att jag har en omoddad EOS 1000D som jag tänkte börja fota med.

Se uppladdad bild för inköpslista, säg gärna till om det är något jag missat för att kunna börja fota.
En fråga som kvarstår är att jag vill kunna koppla alccd5 direkt på sökaren, går det? Är det rätt adapter jag valt i listan?

Mvh Daniel
Attachments
Inköpslista.GIF
Inköpslista.GIF (150.89 KiB) Viewed 5346 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: GSO vs Skywatcher

Post by Peter R »

Har läst mig till att det är många som inte tycker det är värt dom där extra kronorna för en orion eftersom det är i en prisklass där optiken inte är "topp of the line", man ser ingen skillnad enligt det flesta. Är dock intresserad av en Orion ändå, ska suga lite mer på den karamellen .
Du kanske förväxlar med amerikanska Orion för i engelska Orion Optics är just optiken topp of the line.
Men jag var väldigt imponerad av den optiska kvalitén i min SkyWatcher-dobson. Dessutom är den väldigt lättkolimerad om det skulle behövas, till skilnad från min Orion Optics-Newton.

/*Peter R
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: GSO vs Skywatcher

Post by wilt »

Peter R wrote:
Har läst mig till att det är många som inte tycker det är värt dom där extra kronorna för en orion eftersom det är i en prisklass där optiken inte är "topp of the line", man ser ingen skillnad enligt det flesta. Är dock intresserad av en Orion ändå, ska suga lite mer på den karamellen .
Du kanske förväxlar med amerikanska Orion för i engelska Orion Optics är just optiken topp of the line.
Men jag var väldigt imponerad av den optiska kvalitén i min SkyWatcher-dobson. Dessutom är den väldigt lättkolimerad om det skulle behövas, till skilnad från min Orion Optics-Newton.

/*Peter R
Är också mycket nöjd med optiken i min Skywatcher (20 cm Dobson).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: GSO vs Skywatcher

Post by Starsoft »

Hej

Ja det var naturligtvis Orion Optics i England jag menade. Det påstås att man för att få refraktorliknande skärpa med en newton med kortare bränvidd behöver bättre optik (och korrektor) än vad man får med kinaprylar. Jag har ingen egen erfarenhet men när man ser bilder på nätet så kan jag tro att det ligger något i det.

Sedan om det vettigt att kosta på de extra pengarna vet jag inte, dock ingen jätteskillnad för en 6" tub.

En QHY5 kamera på en 50mm sökare som föreslås här har jag provat som guider och det fungerade utmärkt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
dansan
Posts: 19
Joined: 2012-03-02 14:27:33
spamtest: JA
Location: Upplandsväsby

Re: GSO vs Skywatcher

Post by dansan »

Tack för svar!

Ok, då förstår jag, ska kolla lite mera på engelska Orion :D
Hur är det egentligen med Alccd5, QHY5 och QCAM5? Detta verkar vara samma kamera men är "rebranded" av någon anledning?

/Daniel
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: GSO vs Skywatcher

Post by Lazze »

Samma kamera allihopa liksom Orion Starshoot Autoguider. Det som skiljer dom är lite olika firmware.

Jag har en bekant som är på G att sälja sin guidekamera eftersom han köpt en Lodestar autoguider (känsligare och dyrare). Han har ett av märkena du nämnde, minns bara inte vilket. Om du vill kan jag ta kontakt med honom för att se hur aktuellt det är och vilket pris han tänkt sig.

/Lasse
dansan
Posts: 19
Joined: 2012-03-02 14:27:33
spamtest: JA
Location: Upplandsväsby

Re: GSO vs Skywatcher

Post by dansan »

Lazze wrote:Samma kamera allihopa liksom Orion Starshoot Autoguider. Det som skiljer dom är lite olika firmware.

Jag har en bekant som är på G att sälja sin guidekamera eftersom han köpt en Lodestar autoguider (känsligare och dyrare). Han har ett av märkena du nämnde, minns bara inte vilket. Om du vill kan jag ta kontakt med honom för att se hur aktuellt det är och vilket pris han tänkt sig.

/Lasse
Hej Lasse!

Ja, släng gärna ett PM i min korg ang guidekameran som ev är till salu.

/Daniel
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: GSO vs Skywatcher

Post by Bengt »

Vill du lägga ut lite mer pengar på tuben så har OO tuberna mycket gott rykte,

Nja så fantastiska är väl ändå inte OO tuberna alltid .?
Man ramlar över en del historier på nätet även över detta märkes kvalitetsbrister trots kvalitetkontroll.

Det är trots allt även den en serietillverkad tub.
En fördel är dock man kan välja betala lite extra för lite bättre spegel.

GSO har gott rykte över att tillverka bra optik. Men säkert kan kvalitet även här skilja en hel del.

Är man petig med optiken tror jag nästan det är möjligt få en "handplockad" tub av dessa märke från TS som är testad .

Bengt
dansan
Posts: 19
Joined: 2012-03-02 14:27:33
spamtest: JA
Location: Upplandsväsby

Re: GSO vs Skywatcher

Post by dansan »

En annan sak, :geek: när och varför behöver man en polsökare?
Montering som står på min inköpslista (EQ5 pro skyscan) har ju "3 star alignment", räcker inte det vid astrofotografering?

/Daniel
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: GSO vs Skywatcher

Post by Starsoft »

Hej
Är man petig med optiken tror jag nästan det är möjligt få en "handplockad" tub av dessa märke från TS som är testad .
Har funderat lite över Bengts kommentar, är det verkligen riktigt? Vad händer då med tuberna som är sekunda?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: GSO vs Skywatcher

Post by Bengt »

Sekunda låter lite väl drastiskt . Det är säkert så att en del av denna optiken är snarare bättre än vad man kan förvänta sig.
Du får dock ta det jag skrev med en lite nypa salt. Jag vet inte helt säkert om det är möjligt på tyska TS för jag har aldrig gjort en förfrågan om det går få en handplockad just där .De skriver på sin hemsida att de testar sin optik så det borde inte vara omöjligt tycker jag.Har en svag svag aning om jag har läst om detta på något forum. Jag skulle gärna betala lite extra för denna möjlighet.
Det är väl inte konstigare tycker jag än att det går köpa lite bättre optik hos OO.

Bengt