råd om köp av go-to teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by Johansson »

Helt klart 127, det har okularet på '' rätt'' ställe för bekvämt sittande obs. Mak-cas ska dessutom inte behöva kollimeras. En 7ah 12v blyack på biltema kostar under 200:- Den passar perfekt på tillbehörs hyllan.
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by tqila »

Kroppefjäll wrote:Hej.

Personligen hade jag satsat på 127 SLT, det är väl en Mak. har jag för mig. Lite lättare att hantera pga storleken - men förmodligen också aningen tyngre kan jag tänka. Jag har själv 130 GT som i princip är föregångaren till 130 SLT, är nöjd med denna också - förrutom att de äter batterier så på sikt behöver du en större kraftkälla om du blir flitig användare. Räkna minst 300-400 kr och uppåt för dessa. GOTO funkar ok, men man får vara medveten om att det inte alltid blir "Bulls Eye" utan emellanåt krävs ändå lite "hoppande", dock i mindre skala. Felet blir större om inte stativet står helt horisontellt på backen. Oftast hamnar objektet i allafall någonstans inom synfältet om du är noggrann med placeringen. Som Robin säger, bra kartor är nästan ett måste. Gratiskartor för nedladdning och utskrift finns om du söker på "Triatlas". Man behöver inte skriva ut alla på en gång, utan om du planerar ditt obs.pass i förväg så kan du skriva ut kartor för just det området du tänkte ägna dig åt för kvällen/natten. Om du önskar ytterligare detaljerade kartor så är kartgeneratorn hos AAVSO oslagbar.

Min gode vän - total novis - skaffade sig en 127 SLT, och om du ger det en dag eller två så kan jag höra hur han uppfattat sitt nyinköp. Vet inte egentligen hur det gått för honom så jag hade ändå tänkt kolla läget.

Lycka till.

/Björn
tack för det svaret och tipsen! vore grymt om du kunde kolla upp med mr.novis vad han tycker om sitt och återkomma till mig.

Johansson wrote:Helt klart 127, det har okularet på '' rätt'' ställe för bekvämt sittande obs. Mak-cas ska dessutom inte behöva kollimeras. En 7ah 12v blyack på biltema kostar under 200:- Den passar perfekt på tillbehörs hyllan.
ja men det låter ju perfekt, tack!

efter dessa två svar så känns det som om jag bestämt mig :)
dock är jag fortfarande lite fundersam och nyfiken över varför 127:an är dyrare än 130? någon som har ett svar på det?
Nexstar 127 SLT
Rotor
Posts: 1
Joined: 2012-04-18 08:45:58
spamtest: JA

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by Rotor »

tqila wrote:efter dessa två svar så känns det som om jag bestämt mig :)
dock är jag fortfarande lite fundersam och nyfiken över varför 127:an är dyrare än 130? någon som har ett svar på det?
Då 130 SLT är av konstruktionen Newtonreflektor och 127 SLT är en Maksutov-Cassegrain, är det nog tillverkningskostnaden som ligger bakom prisskillnaden. Ett Maksutov-Cassegrain har en korrektionslins i fronten av teleskopet bland annat.

Lite kort:
Maksutov-Cassegrain telescopes are similar to Schmidt-Cassegrains, using both mirrors and a lens to focus light into a smaller area. Maksutov-Cassegrains replace the familiar corrector plate and secondary mirror of the Schmidt-Cassegrain with a convex meniscus lens. The secondary mirror is actually a silvered spot on the inside of the meniscus lens. This in itself leads to one major advantage: Maksutovs do not require periodic collimation of the optics as do Schmidt-Cassegrains and Newtonians.

Maksutov-Cassegrains offer superior contrast to a Schmidt-Cassegrain due to the smaller central obstruction of the secondary mirror. They are suitable for both astronomical and terrestrial observing due to the upright image they produce, and are an excellent choice for planetary and double star observing. The only noteworthy disadvantage to a Maksutov-Cassegrain is the relatively slow focal ratio that results in a narrow field of view in comparison to other optical designs with similar aperture.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by Robin Andersson »

tqila wrote:
Robin Andersson wrote:Det är en konst att hitta på himmelen, kom ihåg det :good: Det gäller bara att ha bra kartor, och förstå innebörden & tekniken av att stjärnhoppa.

mvh
Robin Andersson

jag kanske har fel nu, men att stjärnhoppa och att "hitta på himmelen" är väl inget man behöver med ett go-to?
Givetvis inte :)
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by anivision »

Jag tror AstroSweden har gjort en nyckfelstrisse då det inte är särskilt likt :D ett maksutov-cassegrain på bilden och det står så i texten. :green:
tqila wrote:har lite okular, men förmodligen långt ifrån tillräckligt :)
har det här setet: http://www.astrosweden.se/astro-okularvaska/18731-0
Det klarar du dig långt på, lägg pengarna på ett bättre teleskop istället.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by bjorne »

Gör inte samma "misstag" som jag gjort.
Läs på och ta reda på vad du har tänkt att använda teleskopet till.
Jag skaffade mitt teleskop (MEADE LX90 ACF 10") innan jag gick med i detta forum som lärt mig massor.
Eftersom min största hobby är fotografering så upptäckte jag rätt snabbt att jag skulle nog lagt pengrana på ett LX200 eller motsvarande istället efterosm det verkar vara svårt (omöjligt) med autoguidning på LX90. Hade inte tanke på astrofoto tidigare men efter att ha sett alla fantasiska bilderna på Astronet så vill jag försöka mig på det så småningom.
Men då får det nog kanske bli ett annat teleskop. :S
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by Thomas M »

Jag köpte mitt första teleskop, just 127SLT under våren. Innan jag köpte det kollade jag runt på nätet, bla här på astronet. Mina önskemål var nästan identiska med dina tqila. Efter lite funderingar (och mestadels pga ekonomiska begränsningar) bestämde jag mig för att skjuta upp fotograferandet till senare och satsa på ett relativt enkelt teleskop för observationer. Första gången jag plockade ihop 127'an tog det kanska 30 minuter. Idag tar det mellan 10 och 15 minuter för mig att rigga upp och börja observera. Jag håller för närarande på att lära mig att hitta på stjärnhimlen genom att manuellt svepa runt. De tillbehör jag har köpt är en Powertank och NexImage solsytemskamera (so jag tyvärr inte hunnit ta i bruk). Funderar på att skaffa ett okular och filterpaket till hösten. Sammanfattningsvis kan jag rekommendera 127SLT. Det enda uppenbara minuset är stativet som är lite svajjigt.
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: råd om köp av go-to teleskop

Post by tqila »

har nu bestämt mig för att köpa nextar 127SLT, men då kom jag att tänka på att varför inte köpa ett begagnat för samma pengar, då borde jag ju få ett bättre teleskop.

så en sista fråga är alltså, vad kan jag få för teleskop som jag är ute efter begagnat för samma pengar som ett nexstar 127 SLT kostar nytt och som alltså då är bättre än just nexstar 127 SLT?
(i dagsläget verkar det ligga på 4590:- på dinkikare.se och lite högre på t.ex astrosweden)
Nexstar 127 SLT