Behöver råd, vid teleskop köp! :)

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Alefah
Posts: 4
Joined: 2012-03-28 00:12:53
spamtest: JA

Behöver råd, vid teleskop köp! :)

Post by Alefah »

Hej användare på astronet!

Har länge varit interesserad av skyn och har bestämt mig för att köpa ett teleskop.
Jag har tittat på astro-nets egna teleskoputbud och på andra svenska sidor och är inte säker på vad jag ska köpa, pga brist av erfarenhet! Har också tittat på en engelsk hemsida som verkar hyfsat billig; astroshop.eu

Min budget är 3-4 tusen.
Jag vill kunna se deep-sky objekt och vårt solsystem.
Det ska vara ett spegelteleskop.

Dessa teleskop funderar jag på:
1) http://www.astroshop.eu/skywatcher-tele ... -3/p,15330
2) http://www.astroshop.eu/skywatcher-tele ... -3/p,15557
3) http://www.astroshop.eu/orion-telescope ... ew/p,13897
4) http://www.astroshop.eu/seben-telescope ... q-2/p,3996
Min fråga är kan ett teleskop med deep-sky tillgänglighet vara allround, kan jag se planeterna lika bra som om jag köpte ett utan den tillgängligheten? :)

Är redo att höja min budget för att köpa nr 3 & 4 ifall dom är bättre allround och bättre deep-sky..

Uppskattar all hjälp och är medveten om att vissa av mina frågor säkert låter dumma :)

MVH Alex
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Behöver råd, vid teleskop köp! :)

Post by Peter R »

Jag vet inget om dessa teleskop av egen erfarenhet men ska försöka ge dig lite feedback ändå.

1) Troligtvis ett väl avvägt paket med bra kvalité.
2) Denna tub har ett längre fokalavstånd vilket gör att du får högre förstoring med motsvarande okular. Dessutom har den en mindre sekundärspegeln vilket bör ge bättre kontrast. Det kan vara en stor fördel vid planetobservationer. Det medföljer också en 2x barlow.
Å andra sidan gör den längre tuben att den är mera känslig för vindfång och vibrationer så frågan är om stativet är tillräckligt stabilt.
3) Skulle tro att det är i det närmaste identiskt med 1)
4) Du får ett stort teleskop med många tillbehör men stativet är för klent för den stora tuben
För några år sedan dök det upp stora mängder Siben-teleskop på e-bay vilket jag tror man kan ta som en varning.
Det här märket gör du säkert bäst att undvika om ingen argumenterar emot.

/*Peter R
Alefah
Posts: 4
Joined: 2012-03-28 00:12:53
spamtest: JA

Re: Behöver råd, vid teleskop köp! :)

Post by Alefah »

Tack för ett snabbt svar!

Vilket teleskop skulle du rekommendera då?
Grejen är att jag vill kunna se saker utanför solsystemet också, tex galaxer. Hur stor lins/förstoring bör jag ha då?
Om jag då måste punga ut 4500 så gör jag hellre det, ifall jag då kommer kunna se ett större utbud av objekt.

Synd det där med sieben teleksopet, var riktigt sugen på den stora "linsen". Har något nått att säga om sieben teleskop allmänt, nån som har ett? :D


/Tack!
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Behöver råd, vid teleskop köp! :)

Post by Robert »

Jag tror du skall undvika nummer 4.

Ser ut som ett allt för stort teleskop på ett rangligt stativ. Bättre ett mindre som är stabilt än för ett stort som blir så vingligt att det är oanvändbart. Tror att kvalliten på seben är sämmre än de 2 andra.


Vill du ha ett stort teleskop som är bra för planeter och galaxer men ändå billigt är ett Dobson teleskp ett bra alternativ med.

Tex detta. http://www.teleskop-service.se/sv/nybor ... 200mm.html
Alefah
Posts: 4
Joined: 2012-03-28 00:12:53
spamtest: JA

Re: Behöver råd, vid teleskop köp! :)

Post by Alefah »

Tittade faktiskt på ett dobson nu, tack för tipset:)

Jag bor lite utanför stan och kommer mestadels hålla hus på våran balkong med hyfsat öppen sky.
Hur fungerar dobson teleskopen, följer det med nått att ha den på? Är det smart att använda ett bord eller göra nått eget?

/Tack!
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Behöver råd, vid teleskop köp! :)

Post by anivision »

Det kan bli problem med ett dobson på en balkong då räcket kommer att ta emot. Detta pga att fästet/axeln sitter lång ner på teleskopet. Titta på bilder på olika dobson så förstår du vad jag menar. Om det är detta du hade tänkt åtgärda med ett bord el dyl så kommer du få hänga utanför balkongräcket när du obsar, vilket inte är tillrådigt :S
Det finns de här på forumet som obsar från sina balkonger och kanske kan ge sina åsikter om detta...
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Behöver råd, vid teleskop köp! :)

Post by Robin Andersson »

Jag observerar ifrån balkongen med en Newton reflektor. Har haft tankarna på det här med dobson men har avstått på grund av de begränsningar som uppstår. Däremot hade jag tankarna på en, skulle råda dig till att mäta upp balkongen och ett eventuellt dobson teleskop och se vad begränsningarna hamnar. Gjorde en tråd en gång här på astronet där jag bad om vissa mått men fick tyvärr inga svar så kan ej dela med mig av det.

Men en Newton tub på balkongen är riktigt bekvämt! Dock så flyttar jag ut på landsbygden snart så då blir det ett dobson i alla fall, ty det blir inget mer balkongobserverande :)! Har du fler frågor så fråga på!

Mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Alefah
Posts: 4
Joined: 2012-03-28 00:12:53
spamtest: JA

Re: Behöver råd, vid teleskop köp! :)

Post by Alefah »

Tack för svaren! :)

Kan man bära med sig ett Dobson då? Har nämligen 600 meter till en kulle med fin öppen vy samt inga lampor eller dylikt.
Är den portabel/enkel att bära?


Syftar på en sådan: http://www.astroshop.eu/skywatcher-dobs ... dob/p,5025

MVH ALex
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Behöver råd, vid teleskop köp! :)

Post by Johansson »

Ska du observera bekvämt är det SCT eller refraktor du ska titta på. Justera benstativet i lämplig höjd så du får okularet precis där du vill ha det och ta din skönaste stol, du kan nu sitta bekvämt länge och observera med okularet på "rätt" ställe.

Return to “Teleskop allmänt”