Antidaggutrustning för 5" SCT

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Per1
Posts: 5
Joined: 2011-09-22 17:33:55
spamtest: JA

Antidaggutrustning för 5" SCT

Post by Per1 »

Hej!

Har nyligen införskaffat en Nexstar 5SE för att komplettera min 8" dobson. De senaste nätterna har ju bjudit på rätt kallt väder, i vissa fall även med hög relativ luftfuktighet, och jag har märkt att detta ställer till det en del med rätt mycket dagg på korrektorn. Teleskopet, som jag köpte begagnat, kom med en daggvärmare. Det känns som att denna är lite i klenaste laget; levererar en effekt på 4,8W. Jag har försökt lite med en improviserat dagghuv tillverkad av ljusblått liggunderlag+maskeringstejp men är inte riktigt nöjd med passform och reflektioner från den blå plasten.

Så till frågan: vad är erfarenheten från er andra med en SCT i svenskt vinterklimat? Vilken effekt på daggvärmare är rimligt för en 5"? Har sneglat lite på "Kendrick ZAPCAP" med inbyggd daggvärmare - någon som har testat den?

Tack,
Per
Per1
Posts: 5
Joined: 2011-09-22 17:33:55
spamtest: JA

Re: Antidaggutrustning för 5" SCT

Post by Per1 »

Hej igen!

Till alla er som legat sömnlösa och undrat hur det gått för mig och min daggvärmare kan jag ge lugnande besked. Efter att ha inhandlat två ark mjuk, lite tjockare plast (ungefär samma material som liggunderlag fast tunnare) på Panduro, limmat ihop dessa med kontaktlim, klippt till en dagghuv av resultatet och klistrat på självhäftande kardborreband tycks problemet vara löst.

Den nya dagghuven ger inte alls samma reflektioner och efter en och en halv timme igår kväll syntes inga spår av frost/dagg på korrektionsplattan; däremot på utsidan av dagghuven och teleskoptupen. Daggvärmaren satt givetvis påkopplad under dagghuven. Ett nytt problem tycks istället vara frost på okularet. En 10mm Plössl kräver ju att man i princip gnuggar ögat mot glaset och tittar man upp i mer än 30 sekunder verkar kondens (eller tårar av frustration - om man letar galaxer i fullmåne från närförort till Stockholm med snötäckt mark) ha frusit till is. Daggvärmare till 1.25" okular redan beställd..

/Per

Return to “Teleskop allmänt”