Visa ditt teleskop!

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
olawelin
Posts: 30
Joined: 2011-05-12 10:56:36
spamtest: JA

Re: Visa ditt teleskop!

Post by olawelin »

Här är mitt lilla skånska observatorium, en väldigt enkel men praktiskt konstruktion, har ansökt om bygglov för större observatorium med kupol, får se hur det går.
C10-NGT står på piren inne i observatoriet och C11 står utanför på CGEM-DX stativet som faktiskt är stabilare än betongpiren, får gjuta en kraftigare nästa gång.
Fick en hyperstar till C11 i julklapp, ska bli kul.
God Jul
Attachments
teleskop.jpg
teleskop.jpg (103.59 KiB) Viewed 6314 times
C11 Edge HD med hyperstar, C10-NGT, C8-SGT, WO FLT98, SW Evostar 80ED pro, SW Evostar 120, Lunt LS80THa.
Daystar Quark Chromosphere, QHY8L, EOS 5dmkIV, EOS 6D, ZWO ASI 174MM
MESU 200, NEQ6 Pro, CG-5
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Visa ditt teleskop!

Post by Advertise »

Har inte direkt något så fint och bra som ni har,
men jag faller för grupptryck lätt. :P
Detta är mina 2.

Image Image
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Visa ditt teleskop!

Post by Blas »

Kul tråd! Imponerande utrustning, extra kul att se alla observatorie-byggen.

Här är min lille WO refraktor som agerar manuell-guider

Image
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Visa ditt teleskop!

Post by stoffe »

Hej jag visar upp mitt bygge för första gången officiellt

8" f/8 (1600 mm brännvidd) primärspegel från 1965

Från scratch har jag byggt en tysk montering, stativ, fokuserare, sekundärspegelhållare osv. Det började med att jag köpte ett teleskop med enbart primärspegel, primärspegelhållare och röret som utgör själva teleskopet.

Jag har byggt växellådor och drivskivor och jag håller på i skrivande stund att få RA driften att fungera för då kan jag planetfotografera och använda högförstoringsokular utan att objektet man tittar på flyger ut utanför bild så fort.

Mitt mål är att kunna köra guidning och jag har en guidetub liggandes som jag köpt för 100 kr. Motorfokus är på gång oxå. Denna bild är cirka ett år gammal men jag ska ta en uppdaterad bild när jag känner att nästa milstolpe på detta projekt är nådd.

En fråga är annars i vilken storlek ska man publicera bilder så man inte behöver scrolla runt för att se hela? Är forumet anpassat för en liten skärmupplösning kanske? Jag har en full HD upplösning på min skärm.

Kommentera gärna bygget, jag kommer att byta ut lådan som agerar tubringar när jag fått tag på lämpligt rör vilket är på gång. Det är förövrigt en begagnad diskbänkskiva. Dubbla vantskruv har även monterats sen bilden togs samt svart färg har målats. Stativet har fått nivilerings fötter.
Attachments
8" f/8 Allt hembyggt förutom speglar och primärspegelhållare.
8" f/8 Allt hembyggt förutom speglar och primärspegelhållare.
Teleskop_skalad.jpg (89.95 KiB) Viewed 6209 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Visa ditt teleskop!

Post by hansg »

Elegant,
kul se ett hembygge enkelt men stabilt och praktiskt utformad.
h-g
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Visa ditt teleskop!

Post by Starsoft »

Hej

Då drar jag mitt strå till stacken för att fylla denna intressanta tråd. Kan vara guld värt att titta på hur andra har löst det ena eller det andra problemet.

Det här är prylarna som ska sitta i mitt lilla fjärrstyrda obs.

Image

Image

Sitter just nu och fintrimmar prylarna, det ställs lite extra krav när man ska köra remote, att allt ska starta och koppla upp efter ett strömavbrott t.ex. och att man ska kunna reseta alla prylarna remote om det behövs. Det känns väldigt nära nu i alla fall, just nu är det strömavbrott vid mitt obs annars hade jag tänkt att testa prylarna externt i kväll innnan jag placerar dom i obset, ser ut att bli en klar och fin natt med lite blåst.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Visa ditt teleskop!

Post by stoffe »

Tack för kommentaren!

Största skillnaden mellan mitt och starsofts teleskop tycker jag är alla kablar :D För att bygga ett sådan teleskop som jag har behöver man en större svarv och tillgång till billigt material vilket man kan hitta som spillbitar hos lokala smeden. Det var riktigt kul att bygga och jag har fått mycket hjälp av medlemmarna i UAA.

Är det 9 st usb kablar du har i hubben starsoft? Berätta gärna vad alla går till?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Visa ditt teleskop!

Post by Starsoft »

Hej
Är det 9 st usb kablar du har i hubben starsoft? Berätta gärna vad alla går till?
Ja visst är det 9 st uSB kablar, fyra kameror, två fokuserare, två filterhjul och en montering, allt via samma USB hub och det verkar fungera utmärkt. USB huben spänningsmatas via ett fjärrstyrt relä så att jag ska kunna återansluta alla enheterna fjärrstyrt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Visa ditt teleskop!

Post by stoffe »

Här kommer en mer uppdaterad bild tagen med mobilkameran, jag brukar ha teleskopet ståendes på tre stycken stenar men det fick bli en tillfällig plats bakom huset pga av vinden denna gång. En lång tub blir vindkänslig har jag märkt. Fungerande drivning i RA och ett mätinstrument för att mäta frekvensen. Klicka på bilden för att den ska bli fullstor.
Attachments
teleskop.jpg
teleskop.jpg (179.64 KiB) Viewed 6093 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Visa ditt teleskop!

Post by hansg »

Stiligt, ser ut att vara ett förnämligt planet teleskop.
h-g
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Visa ditt teleskop!

Post by Cassini »

stoffe wrote:
En fråga är annars i vilken storlek ska man publicera bilder så man inte behöver scrolla runt för att se hela? Är forumet anpassat för en liten skärmupplösning kanske? Jag har en full HD upplösning på min skärm.
Det är bara att klicka på bilden så försvinner rullningslisterna och bilden visas i fullformat.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Visa ditt teleskop!

Post by stoffe »

Tackar, det är enormt mycket jobb kvar på denna montering för att jag t ex skulle kunna guida utan problem men visuellt fungerar det bra och det går att följa planeter och fotografera. Jag har 35 mm sekundärspegel vilket precis täcker en APS-C sensor utan vinjettering vad jag märkt hittils.

Det fungerar bra till planeter, men jag det är så fruktansvärt känsligt för vind och jag har ingen motorfokus heller. Så det är svårt att öka på förstoringen ordentligt och behålla objektet inom synfältet, jag har inte märkt av någon koma med detta teleskop, mitt Televue Panoptic 35 mm ger helt perfekta stjärnor ut i kanterna. Jag vet inte om detta teleskop är ljusstarkare än andra 8" Newton pga av min mindre sekundärspegel. Den del som jag är absolut mest nöjd med på detta teleskop är min sekundärspegelhållare.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Visa ditt teleskop!

Post by Damberg »

Tjohoo!!!
Då har det varit sen Julafton i Värnamo :-)
Tog en trip igår till Skövde och Astrosweden för att hämta följande utrustning:

SkyWatcher 250PDS (Vilken bamsing)
Celestron 80mm Guidescope
SkyWatcher Synguider

Tack till Christer som höll öppet lite längre igår för att jag skulle hinna!

Gott Nytt År till alla!!!

Mvh // Ola
Attachments
IMAG0140-1.jpg
IMAG0140-1.jpg (158.38 KiB) Viewed 6020 times
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Visa ditt teleskop!

Post by LasseH »

Nya leksaken, T41, på Sandvretens observatorium utanför Uppsala ger oss mycket nöje. Optical Guidance System RC 16" f/9 från tidigt 90-tal. Vi använder den i princip enbart för foto. För visuellt har vi den gamla arbetshästen T45, Newton 45 cm f/4,5 med optik från början av 80-talet importerad från Coulter Optics, USA.
Attachments
Elektroniken får det behagligt i det isolerade skåpet. Observera 386:an där teleskopkontrollsystemet (PC-TCS) snurrar. Som tur är är det ASCOM-kompatibelt och kommunicerar med The Sky 6 på laptopen. Nätverk till vämestugan förstås.
Elektroniken får det behagligt i det isolerade skåpet. Observera 386:an där teleskopkontrollsystemet (PC-TCS) snurrar. Som tur är är det ASCOM-kompatibelt och kommunicerar med The Sky 6 på laptopen. Nätverk till vämestugan förstås.
2011_12_30__0614_liten.jpg (407.91 KiB) Viewed 5972 times
Nya astrofoton på gång. SBIG 8300M, Lumicon GEG (off-axis guider) och Starlight Express Lodestar (guidekamera).
Nya astrofoton på gång. SBIG 8300M, Lumicon GEG (off-axis guider) och Starlight Express Lodestar (guidekamera).
2011_12_30__0613_liten.jpg (391.43 KiB) Viewed 5972 times
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Visa ditt teleskop!

Post by anivision »

stoffe wrote:En fråga är annars i vilken storlek ska man publicera bilder så man inte behöver scrolla runt för att se hela? Är forumet anpassat för en liten skärmupplösning kanske? Jag har en full HD upplösning på min skärm.
Eftersom det finns delade meningar om hur forumet upplevs med bredd vs skärm finns det en inställning där du kan välja att få full bredd på din skärm. Gå in i kontrollpanelen/inställningar och gå ner till "min stil" och ändra "astronet, normal" till "astronet, bred". Voilá!